Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?

Det forferdelige trippeldrapet som skjedde på en buss fra Årdal til Oslo i 2013 viste behovet for en evaluering og endring av blant annet trippelvarslingsrutinene mellom nødmeldingstjenestene (112, 110 og 113) i Norge. I 2019 ble trippelvarslinger formalisert gjennom "Veileder til nasjonal trip...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linga, Ørjan
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30702
_version_ 1829300202368925696
author Linga, Ørjan
author_facet Linga, Ørjan
author_sort Linga, Ørjan
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Det forferdelige trippeldrapet som skjedde på en buss fra Årdal til Oslo i 2013 viste behovet for en evaluering og endring av blant annet trippelvarslingsrutinene mellom nødmeldingstjenestene (112, 110 og 113) i Norge. I 2019 ble trippelvarslinger formalisert gjennom "Veileder til nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene". Veilederen/prosedyren formulerer ulike tiltakskort med utspørring- og handlingsverktøy knyttet til ulike hendelser. Målet var at nødstilte skulle få riktig hjelp raskere og et bedre samvirke mellom nødetatene. Hensikten med dette studiet har vært å undersøke på hvilke måter og i hvilken grad prosedyren har påvirket samarbeidet mellom 11x-sentralene i Tromsø når det gjelder trippelvarslinger. Problemstillingen er som følger av dette: "Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?" I studiet har det blitt gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med strategisk utvalgte respondenter tilknyttet 11x-sentralene i Tromsø. Jeg har valgt respondentene hovedsakelig på bakgrunn av ønsket om å samle erfaringer og informasjon fra operatører og andre som bruker og har god kjennskap til prosedyren. Funn viser at samarbeidet mellom sentralene før prosedyren ble implementert varierte. Det manglet klare felles prosedyrer og rutiner. Det resulterte i mer sporadisk og tilfeldig samarbeid. Det tok lengre tid å igangsette trippelvarslinger og det virker som at fokuset var mer rettet mot etatsspesifikke informasjonsbehov fremfor samarbeid. Respondentene opplever generelt bedre samhandling og samarbeid etter implementering av trippelvarslingsprosedyren i 2019. Tiden det tar å formidle informasjon fra innringer til samtlige 11x-sentraler og utsendte ressurser er blitt redusert og prosedyren har ført til økt og forbedret kommunikasjon samt raskere felles situasjonsforståelse. Imidlertid viser funn at prosedyren ikke alltid blir fulgt som ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Brann
Tromsø
geographic_facet Brann
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30702
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30702
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30702 2025-04-13T14:27:33+00:00 Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger? Linga, Ørjan 2023-06-01 https://hdl.handle.net/10037/30702 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30702 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 SVF-3920 Samfunnssikkerhet Trippelvarsling Nødmeldetjeneste Kommunikasjon Mentale Modeller Standard operasjonsprosedyre Politiet AMK Brannvesenet Samvirke Situasjonsforståelse 11x-sentral Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Det forferdelige trippeldrapet som skjedde på en buss fra Årdal til Oslo i 2013 viste behovet for en evaluering og endring av blant annet trippelvarslingsrutinene mellom nødmeldingstjenestene (112, 110 og 113) i Norge. I 2019 ble trippelvarslinger formalisert gjennom "Veileder til nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene". Veilederen/prosedyren formulerer ulike tiltakskort med utspørring- og handlingsverktøy knyttet til ulike hendelser. Målet var at nødstilte skulle få riktig hjelp raskere og et bedre samvirke mellom nødetatene. Hensikten med dette studiet har vært å undersøke på hvilke måter og i hvilken grad prosedyren har påvirket samarbeidet mellom 11x-sentralene i Tromsø når det gjelder trippelvarslinger. Problemstillingen er som følger av dette: "Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?" I studiet har det blitt gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med strategisk utvalgte respondenter tilknyttet 11x-sentralene i Tromsø. Jeg har valgt respondentene hovedsakelig på bakgrunn av ønsket om å samle erfaringer og informasjon fra operatører og andre som bruker og har god kjennskap til prosedyren. Funn viser at samarbeidet mellom sentralene før prosedyren ble implementert varierte. Det manglet klare felles prosedyrer og rutiner. Det resulterte i mer sporadisk og tilfeldig samarbeid. Det tok lengre tid å igangsette trippelvarslinger og det virker som at fokuset var mer rettet mot etatsspesifikke informasjonsbehov fremfor samarbeid. Respondentene opplever generelt bedre samhandling og samarbeid etter implementering av trippelvarslingsprosedyren i 2019. Tiden det tar å formidle informasjon fra innringer til samtlige 11x-sentraler og utsendte ressurser er blitt redusert og prosedyren har ført til økt og forbedret kommunikasjon samt raskere felles situasjonsforståelse. Imidlertid viser funn at prosedyren ikke alltid blir fulgt som ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) Tromsø
spellingShingle SVF-3920
Samfunnssikkerhet
Trippelvarsling
Nødmeldetjeneste
Kommunikasjon
Mentale Modeller
Standard operasjonsprosedyre
Politiet
AMK
Brannvesenet
Samvirke
Situasjonsforståelse
11x-sentral
Linga, Ørjan
Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title_full Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title_fullStr Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title_full_unstemmed Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title_short Hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 Brann, 112 Politi og 113 AMK i Tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
title_sort hvordan har implementeringen av «nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentralene» påvirket samarbeidet mellom 110 brann, 112 politi og 113 amk i tromsø i forbindelse med trippelvarslinger?
topic SVF-3920
Samfunnssikkerhet
Trippelvarsling
Nødmeldetjeneste
Kommunikasjon
Mentale Modeller
Standard operasjonsprosedyre
Politiet
AMK
Brannvesenet
Samvirke
Situasjonsforståelse
11x-sentral
topic_facet SVF-3920
Samfunnssikkerhet
Trippelvarsling
Nødmeldetjeneste
Kommunikasjon
Mentale Modeller
Standard operasjonsprosedyre
Politiet
AMK
Brannvesenet
Samvirke
Situasjonsforståelse
11x-sentral
url https://hdl.handle.net/10037/30702