Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen

Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Journal for Research in Arts and Sports Education
Main Authors: Liset, Marte, Wiik, Miriam
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30539
https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30539
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30539 2023-09-26T15:15:37+02:00 Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen Drama as an aesthetic learning process for the future’s class leaders Liset, Marte Wiik, Miriam 2023-05-31 https://hdl.handle.net/10037/30539 https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851 nob nob Cappelen Damm Akademisk Journal for Research in Arts and Sports Education Liset, Wiik. Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen. Journal for Research in Arts and Sports Education. 2023 FRIDAID 2152130 doi:10.23865/jased.v7.3851 2535-2857 https://hdl.handle.net/10037/30539 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2023 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851 2023-08-30T23:07:26Z Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å styrke studentenes utvikling som klasseledere. Denne studien følger det første kullet med studenter på grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn som har fulgt modellen med integrert dramaundervisning, og undersøker hvilke aspekter ved dramafaglige estetiske læreprosesser de mener er relevante for dem som fremtidige klasseledere. Studien bygger på systematisering og fortolkning av studentrefleksjoner fra første og femte studieår. Datamaterialet analyseres og drøftes i lys av teori om dramafaglige estetiske læreprosesser og klasseledelse. Analysen viser at dramafaglige estetiske læreprosesser kan bidra til å (a) gjøre studentene til tydeligere og mer bevisste formidlere, (b) gi en trygg øvingsramme der studentene kan prøve seg i relevante situasjoner og gjøre koplinger mellom egne refleksjoner og fagteori, (c) skape et godt studentmiljø og bedre forutsetninger for å bygge gode relasjoner med fremtidige elever, samt (d) gi konkrete idéer og inspirasjon til undervisningsplanlegging i skolen. Gjennom fiksjonserfaringer og kroppslig læring kan dramafaglige estetiske læreprosesser være et nyttig supplement til det kunnskapsgrunnlaget studentene tilegner seg om klasseledelse ellers i utdanningen. Teacher education prepares students for the tasks they meet as class leaders. Starting in 2017 at UiT The Arctic University of Norway, drama as an aesthetic learning process has been integrated in different courses as part of the new Master of Education. One goal has been to strengthen the students’ development as class leaders. This study follows the first cohort of students using the model of integrated drama education, investigating which aspects they believe are relevant for them as future class leaders. The study builds on ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Masteren ENVELOPE(14.096,14.096,66.367,66.367) Norway Journal for Research in Arts and Sports Education 7 1 25 39
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å styrke studentenes utvikling som klasseledere. Denne studien følger det første kullet med studenter på grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn som har fulgt modellen med integrert dramaundervisning, og undersøker hvilke aspekter ved dramafaglige estetiske læreprosesser de mener er relevante for dem som fremtidige klasseledere. Studien bygger på systematisering og fortolkning av studentrefleksjoner fra første og femte studieår. Datamaterialet analyseres og drøftes i lys av teori om dramafaglige estetiske læreprosesser og klasseledelse. Analysen viser at dramafaglige estetiske læreprosesser kan bidra til å (a) gjøre studentene til tydeligere og mer bevisste formidlere, (b) gi en trygg øvingsramme der studentene kan prøve seg i relevante situasjoner og gjøre koplinger mellom egne refleksjoner og fagteori, (c) skape et godt studentmiljø og bedre forutsetninger for å bygge gode relasjoner med fremtidige elever, samt (d) gi konkrete idéer og inspirasjon til undervisningsplanlegging i skolen. Gjennom fiksjonserfaringer og kroppslig læring kan dramafaglige estetiske læreprosesser være et nyttig supplement til det kunnskapsgrunnlaget studentene tilegner seg om klasseledelse ellers i utdanningen. Teacher education prepares students for the tasks they meet as class leaders. Starting in 2017 at UiT The Arctic University of Norway, drama as an aesthetic learning process has been integrated in different courses as part of the new Master of Education. One goal has been to strengthen the students’ development as class leaders. This study follows the first cohort of students using the model of integrated drama education, investigating which aspects they believe are relevant for them as future class leaders. The study builds on ...
format Article in Journal/Newspaper
author Liset, Marte
Wiik, Miriam
spellingShingle Liset, Marte
Wiik, Miriam
Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
author_facet Liset, Marte
Wiik, Miriam
author_sort Liset, Marte
title Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
title_short Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
title_full Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
title_fullStr Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
title_full_unstemmed Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
title_sort dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen
publisher Cappelen Damm Akademisk
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/10037/30539
https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851
long_lat ENVELOPE(14.096,14.096,66.367,66.367)
geographic Arctic
Masteren
Norway
geographic_facet Arctic
Masteren
Norway
genre Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
op_relation Journal for Research in Arts and Sports Education
Liset, Wiik. Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen. Journal for Research in Arts and Sports Education. 2023
FRIDAID 2152130
doi:10.23865/jased.v7.3851
2535-2857
https://hdl.handle.net/10037/30539
op_rights Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
openAccess
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
op_doi https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851
container_title Journal for Research in Arts and Sports Education
container_volume 7
container_issue 1
container_start_page 25
op_container_end_page 39
_version_ 1778136591948054528