Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen

Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Journal for Research in Arts and Sports Education
Main Authors: Liset, Marte, Wiik, Miriam
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30539
https://doi.org/10.23865/jased.v7.3851
Description
Summary:Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å styrke studentenes utvikling som klasseledere. Denne studien følger det første kullet med studenter på grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn som har fulgt modellen med integrert dramaundervisning, og undersøker hvilke aspekter ved dramafaglige estetiske læreprosesser de mener er relevante for dem som fremtidige klasseledere. Studien bygger på systematisering og fortolkning av studentrefleksjoner fra første og femte studieår. Datamaterialet analyseres og drøftes i lys av teori om dramafaglige estetiske læreprosesser og klasseledelse. Analysen viser at dramafaglige estetiske læreprosesser kan bidra til å (a) gjøre studentene til tydeligere og mer bevisste formidlere, (b) gi en trygg øvingsramme der studentene kan prøve seg i relevante situasjoner og gjøre koplinger mellom egne refleksjoner og fagteori, (c) skape et godt studentmiljø og bedre forutsetninger for å bygge gode relasjoner med fremtidige elever, samt (d) gi konkrete idéer og inspirasjon til undervisningsplanlegging i skolen. Gjennom fiksjonserfaringer og kroppslig læring kan dramafaglige estetiske læreprosesser være et nyttig supplement til det kunnskapsgrunnlaget studentene tilegner seg om klasseledelse ellers i utdanningen. Teacher education prepares students for the tasks they meet as class leaders. Starting in 2017 at UiT The Arctic University of Norway, drama as an aesthetic learning process has been integrated in different courses as part of the new Master of Education. One goal has been to strengthen the students’ development as class leaders. This study follows the first cohort of students using the model of integrated drama education, investigating which aspects they believe are relevant for them as future class leaders. The study builds on ...