Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk

Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikko, Lisa Broks
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30455
_version_ 1829308195268460544
author Mikko, Lisa Broks
author_facet Mikko, Lisa Broks
author_sort Mikko, Lisa Broks
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse storylinene kan ha følger for elevers like muligheter i matematikkopplæringen. Det legges til grunn at ikke alle elever har like muligheter og at identitetsfaktorer som tilhører minoriteter i samfunnet gjør at elever havner i posisjoner der de ikke får like muligheter. Denne oppgaven verdsetter videre et sosiokulturelt perspektiv på like muligheter, der en relasjonell tilnærming til tilpasset opplæring står sterkt. Med bakgrunn i en slik tilnærming handler denne oppgaven om et ønske om å utvide rammene matematikkopplæringen anses å kunne være, variasjon og det å dra inn elevers kulturelle og språklige bakgrunn er viktig. De nyutdannede lærerne representerer et perspektiv på utfordringene som er interessant, de står midt mellom det teoretiske perspektivet fra studiene og de satte strukturene og kulturene i matematikkopplæringen. De har en fot inne uten å være satt i de faste strukturene og kulturene. Funnene viser at de nyutdannede lærerne har noen storylines som kan anses å ha positive implikasjoner for like muligheter, og noen som kan anses å ha negative implikasjoner for like muligheter.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30455
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30455
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30455 2025-04-13T14:18:42+00:00 Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk Mikko, Lisa Broks 2023-05-15 https://hdl.handle.net/10037/30455 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30455 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 like muligheter equity matematikkopplæring posisjoneringsteori storyline kultur kritisk matematikk empowerment språk finnmark urfolkskontekst nyutdannet lærer mangfold tilpasset opplæring minoritetskontekst LER-3913 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse storylinene kan ha følger for elevers like muligheter i matematikkopplæringen. Det legges til grunn at ikke alle elever har like muligheter og at identitetsfaktorer som tilhører minoriteter i samfunnet gjør at elever havner i posisjoner der de ikke får like muligheter. Denne oppgaven verdsetter videre et sosiokulturelt perspektiv på like muligheter, der en relasjonell tilnærming til tilpasset opplæring står sterkt. Med bakgrunn i en slik tilnærming handler denne oppgaven om et ønske om å utvide rammene matematikkopplæringen anses å kunne være, variasjon og det å dra inn elevers kulturelle og språklige bakgrunn er viktig. De nyutdannede lærerne representerer et perspektiv på utfordringene som er interessant, de står midt mellom det teoretiske perspektivet fra studiene og de satte strukturene og kulturene i matematikkopplæringen. De har en fot inne uten å være satt i de faste strukturene og kulturene. Funnene viser at de nyutdannede lærerne har noen storylines som kan anses å ha positive implikasjoner for like muligheter, og noen som kan anses å ha negative implikasjoner for like muligheter. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
like muligheter
equity
matematikkopplæring
posisjoneringsteori
storyline
kultur
kritisk matematikk
empowerment
språk
finnmark
urfolkskontekst
nyutdannet lærer
mangfold
tilpasset opplæring
minoritetskontekst
LER-3913
Mikko, Lisa Broks
Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title_full Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title_fullStr Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title_full_unstemmed Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title_short Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
title_sort identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
like muligheter
equity
matematikkopplæring
posisjoneringsteori
storyline
kultur
kritisk matematikk
empowerment
språk
finnmark
urfolkskontekst
nyutdannet lærer
mangfold
tilpasset opplæring
minoritetskontekst
LER-3913
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
like muligheter
equity
matematikkopplæring
posisjoneringsteori
storyline
kultur
kritisk matematikk
empowerment
språk
finnmark
urfolkskontekst
nyutdannet lærer
mangfold
tilpasset opplæring
minoritetskontekst
LER-3913
url https://hdl.handle.net/10037/30455