Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?

Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har fore...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nilsen, Eli, Barstad, Åse Lill
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2988
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2988
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2988 2024-06-02T08:10:49+00:00 Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? Nilsen, Eli Barstad, Åse Lill 2010-11-15 https://hdl.handle.net/10037/2988 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2988 URN:NBN:no-uit_munin_2719 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Nordkapp Reiseliv Kvantitativ undersøkelse Reisemotiv Reiseadferd Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har foretatt en kvantitativ spørreundersøkelse for få mer kunnskap om hvorfor turistene velger Nord-Norge og Nordkapp som reisemål. Vi ser på våre funn i sammenheng med den markedsføringen som føres på det nasjonale, regionale og lokale plan. For å få en helhetlig forståelse av reiselivet har vi valgt å gi en grundig presentasjon av hva reiselivet er og de markedsføringsmekanismer som råder. Vi mener turisten og reiselivet er gjensidig avhengig av hverandre. Det essensielle som gjelder for reiseliv er at turisten er en del av selve produksjonen, og det eneste turisten tar med seg hjem fra reisen er suvenirer og minnene. Master Thesis Nord-Norge Nordkapp University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Lands End ENVELOPE(166.400,166.400,-77.650,-77.650) Turisten ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Nordkapp
Reiseliv
Kvantitativ undersøkelse
Reisemotiv
Reiseadferd
Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
spellingShingle Nordkapp
Reiseliv
Kvantitativ undersøkelse
Reisemotiv
Reiseadferd
Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
Nilsen, Eli
Barstad, Åse Lill
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
topic_facet Nordkapp
Reiseliv
Kvantitativ undersøkelse
Reisemotiv
Reiseadferd
Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
description Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har foretatt en kvantitativ spørreundersøkelse for få mer kunnskap om hvorfor turistene velger Nord-Norge og Nordkapp som reisemål. Vi ser på våre funn i sammenheng med den markedsføringen som føres på det nasjonale, regionale og lokale plan. For å få en helhetlig forståelse av reiselivet har vi valgt å gi en grundig presentasjon av hva reiselivet er og de markedsføringsmekanismer som råder. Vi mener turisten og reiselivet er gjensidig avhengig av hverandre. Det essensielle som gjelder for reiseliv er at turisten er en del av selve produksjonen, og det eneste turisten tar med seg hjem fra reisen er suvenirer og minnene.
format Master Thesis
author Nilsen, Eli
Barstad, Åse Lill
author_facet Nilsen, Eli
Barstad, Åse Lill
author_sort Nilsen, Eli
title Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
title_short Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
title_full Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
title_fullStr Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
title_full_unstemmed Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
title_sort nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i nord-norge?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2010
url https://hdl.handle.net/10037/2988
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(166.400,166.400,-77.650,-77.650)
ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534)
geographic Finnes
Lands End
Turisten
geographic_facet Finnes
Lands End
Turisten
genre Nord-Norge
Nordkapp
genre_facet Nord-Norge
Nordkapp
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2988
URN:NBN:no-uit_munin_2719
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
_version_ 1800756733454319616