Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge?
Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har fore...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2988 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2988 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2988 2024-06-02T08:10:49+00:00 Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? Nilsen, Eli Barstad, Åse Lill 2010-11-15 https://hdl.handle.net/10037/2988 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2988 URN:NBN:no-uit_munin_2719 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Nordkapp Reiseliv Kvantitativ undersøkelse Reisemotiv Reiseadferd Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har foretatt en kvantitativ spørreundersøkelse for få mer kunnskap om hvorfor turistene velger Nord-Norge og Nordkapp som reisemål. Vi ser på våre funn i sammenheng med den markedsføringen som føres på det nasjonale, regionale og lokale plan. For å få en helhetlig forståelse av reiselivet har vi valgt å gi en grundig presentasjon av hva reiselivet er og de markedsføringsmekanismer som råder. Vi mener turisten og reiselivet er gjensidig avhengig av hverandre. Det essensielle som gjelder for reiseliv er at turisten er en del av selve produksjonen, og det eneste turisten tar med seg hjem fra reisen er suvenirer og minnene. Master Thesis Nord-Norge Nordkapp University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Lands End ENVELOPE(166.400,166.400,-77.650,-77.650) Turisten ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Nordkapp Reiseliv Kvantitativ undersøkelse Reisemotiv Reiseadferd Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 |
spellingShingle |
Nordkapp Reiseliv Kvantitativ undersøkelse Reisemotiv Reiseadferd Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Nilsen, Eli Barstad, Åse Lill Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
topic_facet |
Nordkapp Reiseliv Kvantitativ undersøkelse Reisemotiv Reiseadferd Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 |
description |
Nordkapp – Europas nordligste punkt – Europas tak - et ”lands end”. Det finnes mange beskrivelser av Nordkapp som sted og like mange meninger og oppfatninger om Nordkapp som reisemål. Er Nordkapp det fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge man skulle forvente ut fra dets historie og egenart? Vi har foretatt en kvantitativ spørreundersøkelse for få mer kunnskap om hvorfor turistene velger Nord-Norge og Nordkapp som reisemål. Vi ser på våre funn i sammenheng med den markedsføringen som føres på det nasjonale, regionale og lokale plan. For å få en helhetlig forståelse av reiselivet har vi valgt å gi en grundig presentasjon av hva reiselivet er og de markedsføringsmekanismer som råder. Vi mener turisten og reiselivet er gjensidig avhengig av hverandre. Det essensielle som gjelder for reiseliv er at turisten er en del av selve produksjonen, og det eneste turisten tar med seg hjem fra reisen er suvenirer og minnene. |
format |
Master Thesis |
author |
Nilsen, Eli Barstad, Åse Lill |
author_facet |
Nilsen, Eli Barstad, Åse Lill |
author_sort |
Nilsen, Eli |
title |
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
title_short |
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
title_full |
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
title_fullStr |
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
title_full_unstemmed |
Nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i Nord-Norge? |
title_sort |
nordkapp : et fyrtårn for reiselivet i nord-norge? |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2010 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/2988 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(166.400,166.400,-77.650,-77.650) ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534) |
geographic |
Finnes Lands End Turisten |
geographic_facet |
Finnes Lands End Turisten |
genre |
Nord-Norge Nordkapp |
genre_facet |
Nord-Norge Nordkapp |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/2988 URN:NBN:no-uit_munin_2719 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
_version_ |
1800756733454319616 |