Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord

Hvordan ville et samfunn hvor ingen snakker samme språk fungert? Mange vil svare at det ville det ikke. Og det er hvorfor det er mye fokus på at alle som kommer til Norge fra andre land bør lære seg norsk. Språk er med andre ord et av de viktigste områdene for integreringstiltak. Denne oppgaven ser...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ytre-Eide, Astrid
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29676
_version_ 1829310839751966720
author Ytre-Eide, Astrid
author_facet Ytre-Eide, Astrid
author_sort Ytre-Eide, Astrid
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Hvordan ville et samfunn hvor ingen snakker samme språk fungert? Mange vil svare at det ville det ikke. Og det er hvorfor det er mye fokus på at alle som kommer til Norge fra andre land bør lære seg norsk. Språk er med andre ord et av de viktigste områdene for integreringstiltak. Denne oppgaven ser på hvordan norskopplæringen er en integreringsarena i Karlsøy, Lyngen og Storfjord, og hvordan det opplæringstilbudet kan utvides for å nå ut til alle utenlandske innbyggere. Sånn det norskelovverket er i dag har noen rett til gratis språkopplæring mens andre har ikke det. Flyktninger får norskopplæring, og da har kommunen en plikt å tilby det. Mens arbeidsinnvandrere fra EØS har ikke rett til noe offentlige gratis språktilbud. Dette har ført til at arbeidsinnvandrere i mindre grad lærer seg norsk, og dermed deltar mindre i lokalsamfunnet. Gjennom intervjuer gjort i Karlsøy, Lyngen og Storfjord er det tydelig at voksenopplæringen som eneste lokale tilbyderen av norskopplæring har hatt en utfordring med en stor og plutselig økning i antall norskkursdeltagere etter den russiske invasjonen av Ukraina som har ført til en stor økning i antall flyktninger i kommunene. Den største utfordringen for voksenopplæringen har vært å ha nok lærere for å kunne tilby alle flyktningene språkopplæring, noe kommunene er pliktig å tilby. I Karlsøy, Lyngen og Storfjord er norskopplæringen tilpasset behovet til flyktninger og deres deltagelse i introduksjonsprogrammet, men det betyr at det ikke er et realistisk språktilbud for arbeidsinnvandrere. Ved å undersøke ulike typer språktilbud i Tromsø kommer det frem hvordan organiseringen av tilbudene må tilpasses for å tiltrekke arbeidsinnvandrere, spesielt i forhold til undervisningstidspunkt og intensitet. Siden kommunene har et mangel på ressurser, kommer det også frem at virtuelle undervisningsmetoder og frivillige språktilbud kan by på flere muligheter. Siden det er mange ukrainske i voksenopplæringen har norskkurs blitt en møteplass for dem, som kan være fordelaktig, men også problematisk. ...
format Master Thesis
genre Karlsøy
Tromsø
Lyngen
genre_facet Karlsøy
Tromsø
Lyngen
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29676
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/29676
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29676 2025-04-13T14:22:02+00:00 Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord Ytre-Eide, Astrid 2023-05-15 https://hdl.handle.net/10037/29676 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/29676 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 SPL-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Hvordan ville et samfunn hvor ingen snakker samme språk fungert? Mange vil svare at det ville det ikke. Og det er hvorfor det er mye fokus på at alle som kommer til Norge fra andre land bør lære seg norsk. Språk er med andre ord et av de viktigste områdene for integreringstiltak. Denne oppgaven ser på hvordan norskopplæringen er en integreringsarena i Karlsøy, Lyngen og Storfjord, og hvordan det opplæringstilbudet kan utvides for å nå ut til alle utenlandske innbyggere. Sånn det norskelovverket er i dag har noen rett til gratis språkopplæring mens andre har ikke det. Flyktninger får norskopplæring, og da har kommunen en plikt å tilby det. Mens arbeidsinnvandrere fra EØS har ikke rett til noe offentlige gratis språktilbud. Dette har ført til at arbeidsinnvandrere i mindre grad lærer seg norsk, og dermed deltar mindre i lokalsamfunnet. Gjennom intervjuer gjort i Karlsøy, Lyngen og Storfjord er det tydelig at voksenopplæringen som eneste lokale tilbyderen av norskopplæring har hatt en utfordring med en stor og plutselig økning i antall norskkursdeltagere etter den russiske invasjonen av Ukraina som har ført til en stor økning i antall flyktninger i kommunene. Den største utfordringen for voksenopplæringen har vært å ha nok lærere for å kunne tilby alle flyktningene språkopplæring, noe kommunene er pliktig å tilby. I Karlsøy, Lyngen og Storfjord er norskopplæringen tilpasset behovet til flyktninger og deres deltagelse i introduksjonsprogrammet, men det betyr at det ikke er et realistisk språktilbud for arbeidsinnvandrere. Ved å undersøke ulike typer språktilbud i Tromsø kommer det frem hvordan organiseringen av tilbudene må tilpasses for å tiltrekke arbeidsinnvandrere, spesielt i forhold til undervisningstidspunkt og intensitet. Siden kommunene har et mangel på ressurser, kommer det også frem at virtuelle undervisningsmetoder og frivillige språktilbud kan by på flere muligheter. Siden det er mange ukrainske i voksenopplæringen har norskkurs blitt en møteplass for dem, som kan være fordelaktig, men også problematisk. ... Master Thesis Karlsøy Tromsø Lyngen University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle SPL-3900
Ytre-Eide, Astrid
Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title_full Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title_fullStr Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title_full_unstemmed Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title_short Klasserommet som en integreringsarena: En undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i Karlsøy, Lyngen og Storfjord
title_sort klasserommet som en integreringsarena: en undersøkelse av hvordan norskopplæringen bidrar til integrering i karlsøy, lyngen og storfjord
topic SPL-3900
topic_facet SPL-3900
url https://hdl.handle.net/10037/29676