Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin
I læreplanen kommer det tydelig frem hvor viktig det er å verdsette flerspråklighet ved å styrke elevenes identitet som flerspråklig og fremme deres flerspråklige kompetanse. Målet med masteroppgaven er å finne ut hvilke arbeidsmetoder lærere som underviser på samisk kan bruke for å styrke elevenes...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Sami languages |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/29302 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29302 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29302 2023-06-18T03:42:55+02:00 Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin Hætta, Inga Maja Eira 2022-05-29 https://hdl.handle.net/10037/29302 smi smi UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/29302 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 SAM-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2023-06-07T23:06:22Z I læreplanen kommer det tydelig frem hvor viktig det er å verdsette flerspråklighet ved å styrke elevenes identitet som flerspråklig og fremme deres flerspråklige kompetanse. Målet med masteroppgaven er å finne ut hvilke arbeidsmetoder lærere som underviser på samisk kan bruke for å styrke elevenes tospråklighet. For å svare på dette har jeg observert i en tospråklig klasse der elevene har samisk som morsmål. I tillegg har jeg brukt spørreskjema og gruppesamtale med lærere for å belyse problemstillingen ytterligere. Problemstillingen som er brukt som utgangspunkt for forskningen er: Hvordan kan lærere gjennom arbeidsmetoder og samarbeid/samhandling utvikle elevenes tospråklighet? Resultatene viser hvordan bevisst språkbruk, metoder for å utvide begrepsrepertoaret og samhandling som løfter frem viktigheten av samisk språk og kultur er for å utvikle samiske elevers tospråklighet. Det kommer frem i arbeidet at disse resultatene ikke kan generaliseres på grunn av den kvalitative metoden med få informanter som er brukt. Resultatene kan heller inspirere og oppfordre til refleksjon rundt temaet når lærere planlegger undervisning som skal fremme tospråklighet. Ulbmil dutkamušain lea guorahallat makkár bargovuogit skuvllas sáhttet ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa. Fágaođastusa bajitoassi deattuha man dehálaš lea árvvusatnit gelbbolašvuođa máŋgga gielain, beroštit gielalaš identitehta ovddideamis ja ovddidit oadjebas identitehtadovddu. Jurdda dutkamiin lea fuobmát makkár vugiid oahpaheddjiide geat oahpahit sámegillii lea heivvolaš geavahit guovttegielatvuođa nannemis vai sámegielat oahppit šaddet oadjebas giellageavaheaddjit. Vuođđun ášši guorahallamii lean áican guovttegielat luohkálanjas gos sámegiella lea ohppiid eatnigiella ja lassin čuvgen dutkamuša jearranskoviid ja ságastallama bokte. Vuođđun dutkamii lea dutkangažaldat: Movt oahpaheddjiid bargovugiid ja ovttasbarggu čađa sáhttá nannet ja ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa? Bohtosat čájehit movt diđolaš giellageavaheapmi, doabahuksen doaimmat ja ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Sami languages |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 SAM-3982 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 SAM-3982 Hætta, Inga Maja Eira Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 SAM-3982 |
description |
I læreplanen kommer det tydelig frem hvor viktig det er å verdsette flerspråklighet ved å styrke elevenes identitet som flerspråklig og fremme deres flerspråklige kompetanse. Målet med masteroppgaven er å finne ut hvilke arbeidsmetoder lærere som underviser på samisk kan bruke for å styrke elevenes tospråklighet. For å svare på dette har jeg observert i en tospråklig klasse der elevene har samisk som morsmål. I tillegg har jeg brukt spørreskjema og gruppesamtale med lærere for å belyse problemstillingen ytterligere. Problemstillingen som er brukt som utgangspunkt for forskningen er: Hvordan kan lærere gjennom arbeidsmetoder og samarbeid/samhandling utvikle elevenes tospråklighet? Resultatene viser hvordan bevisst språkbruk, metoder for å utvide begrepsrepertoaret og samhandling som løfter frem viktigheten av samisk språk og kultur er for å utvikle samiske elevers tospråklighet. Det kommer frem i arbeidet at disse resultatene ikke kan generaliseres på grunn av den kvalitative metoden med få informanter som er brukt. Resultatene kan heller inspirere og oppfordre til refleksjon rundt temaet når lærere planlegger undervisning som skal fremme tospråklighet. Ulbmil dutkamušain lea guorahallat makkár bargovuogit skuvllas sáhttet ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa. Fágaođastusa bajitoassi deattuha man dehálaš lea árvvusatnit gelbbolašvuođa máŋgga gielain, beroštit gielalaš identitehta ovddideamis ja ovddidit oadjebas identitehtadovddu. Jurdda dutkamiin lea fuobmát makkár vugiid oahpaheddjiide geat oahpahit sámegillii lea heivvolaš geavahit guovttegielatvuođa nannemis vai sámegielat oahppit šaddet oadjebas giellageavaheaddjit. Vuođđun ášši guorahallamii lean áican guovttegielat luohkálanjas gos sámegiella lea ohppiid eatnigiella ja lassin čuvgen dutkamuša jearranskoviid ja ságastallama bokte. Vuođđun dutkamii lea dutkangažaldat: Movt oahpaheddjiid bargovugiid ja ovttasbarggu čađa sáhttá nannet ja ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa? Bohtosat čájehit movt diđolaš giellageavaheapmi, doabahuksen doaimmat ja ... |
format |
Master Thesis |
author |
Hætta, Inga Maja Eira |
author_facet |
Hætta, Inga Maja Eira |
author_sort |
Hætta, Inga Maja Eira |
title |
Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
title_short |
Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
title_full |
Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
title_fullStr |
Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
title_full_unstemmed |
Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
title_sort |
guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/29302 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/29302 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1769009114663354368 |