Guovttegielatvuođa ovddideapmi bargovugiid mielde sámeluohkáin

I læreplanen kommer det tydelig frem hvor viktig det er å verdsette flerspråklighet ved å styrke elevenes identitet som flerspråklig og fremme deres flerspråklige kompetanse. Målet med masteroppgaven er å finne ut hvilke arbeidsmetoder lærere som underviser på samisk kan bruke for å styrke elevenes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hætta, Inga Maja Eira
Format: Master Thesis
Language:Sami languages
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29302
Description
Summary:I læreplanen kommer det tydelig frem hvor viktig det er å verdsette flerspråklighet ved å styrke elevenes identitet som flerspråklig og fremme deres flerspråklige kompetanse. Målet med masteroppgaven er å finne ut hvilke arbeidsmetoder lærere som underviser på samisk kan bruke for å styrke elevenes tospråklighet. For å svare på dette har jeg observert i en tospråklig klasse der elevene har samisk som morsmål. I tillegg har jeg brukt spørreskjema og gruppesamtale med lærere for å belyse problemstillingen ytterligere. Problemstillingen som er brukt som utgangspunkt for forskningen er: Hvordan kan lærere gjennom arbeidsmetoder og samarbeid/samhandling utvikle elevenes tospråklighet? Resultatene viser hvordan bevisst språkbruk, metoder for å utvide begrepsrepertoaret og samhandling som løfter frem viktigheten av samisk språk og kultur er for å utvikle samiske elevers tospråklighet. Det kommer frem i arbeidet at disse resultatene ikke kan generaliseres på grunn av den kvalitative metoden med få informanter som er brukt. Resultatene kan heller inspirere og oppfordre til refleksjon rundt temaet når lærere planlegger undervisning som skal fremme tospråklighet. Ulbmil dutkamušain lea guorahallat makkár bargovuogit skuvllas sáhttet ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa. Fágaođastusa bajitoassi deattuha man dehálaš lea árvvusatnit gelbbolašvuođa máŋgga gielain, beroštit gielalaš identitehta ovddideamis ja ovddidit oadjebas identitehtadovddu. Jurdda dutkamiin lea fuobmát makkár vugiid oahpaheddjiide geat oahpahit sámegillii lea heivvolaš geavahit guovttegielatvuođa nannemis vai sámegielat oahppit šaddet oadjebas giellageavaheaddjit. Vuođđun ášši guorahallamii lean áican guovttegielat luohkálanjas gos sámegiella lea ohppiid eatnigiella ja lassin čuvgen dutkamuša jearranskoviid ja ságastallama bokte. Vuođđun dutkamii lea dutkangažaldat: Movt oahpaheddjiid bargovugiid ja ovttasbarggu čađa sáhttá nannet ja ovddidit ohppiid guovttegielatvuođa? Bohtosat čájehit movt diđolaš giellageavaheapmi, doabahuksen doaimmat ja ...