Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?

Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iversen, Oda Amalie Granberg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29225
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29225
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29225 2023-06-11T04:10:06+02:00 Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? Iversen, Oda Amalie Granberg 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/29225 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/29225 Copyright 2022 The Author(s) PED-3904 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2023-05-17T23:06:11Z Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling er derfor blitt følgende: Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? Formålet med studiet var å se nærmere på hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk gjennom undervisningen på UiT, og se om teorien ble tatt i bruk bevisst eller ubevisst, og i hvor stor grad dette ble gjort. I tillegg til dette var formålet også å opplyse andre lesere som måtte ha interesse for dette forskningsprosjektet å gjøre de mer oppmerksomme på undervisningsmetodene teorien sentrerer seg rundt, slik som metodene retrieval, interleaved practice, elaboration, testing og spacing. Grunnen til at jeg ønsker å få flere individer til å bli oppmerksomme på denne læringsteorien og undervisningsmetodene som er knyttet til denne, er fordi de har et sterkt empirisk grunnlag som viser til at metodene er effektive, selv om de har sine utfordringer. Etter å ha gjennomført dette forskningsprosjektet kan vi se at den kognitive læringsteorien er godt til stede i undervisningen ved UiT, men spørsmålet er om det er godt implementert fordi lærerne bruker metodene på grunn av vanemessige eller undervisningspliktige årsaker, eller om de faktisk er bevisste på hvorfor metodene kognitiv læringsteori bruker, fungerer for effektiv og langvarig læring. Master Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic PED-3904
spellingShingle PED-3904
Iversen, Oda Amalie Granberg
Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
topic_facet PED-3904
description Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling er derfor blitt følgende: Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? Formålet med studiet var å se nærmere på hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk gjennom undervisningen på UiT, og se om teorien ble tatt i bruk bevisst eller ubevisst, og i hvor stor grad dette ble gjort. I tillegg til dette var formålet også å opplyse andre lesere som måtte ha interesse for dette forskningsprosjektet å gjøre de mer oppmerksomme på undervisningsmetodene teorien sentrerer seg rundt, slik som metodene retrieval, interleaved practice, elaboration, testing og spacing. Grunnen til at jeg ønsker å få flere individer til å bli oppmerksomme på denne læringsteorien og undervisningsmetodene som er knyttet til denne, er fordi de har et sterkt empirisk grunnlag som viser til at metodene er effektive, selv om de har sine utfordringer. Etter å ha gjennomført dette forskningsprosjektet kan vi se at den kognitive læringsteorien er godt til stede i undervisningen ved UiT, men spørsmålet er om det er godt implementert fordi lærerne bruker metodene på grunn av vanemessige eller undervisningspliktige årsaker, eller om de faktisk er bevisste på hvorfor metodene kognitiv læringsteori bruker, fungerer for effektiv og langvarig læring.
format Master Thesis
author Iversen, Oda Amalie Granberg
author_facet Iversen, Oda Amalie Granberg
author_sort Iversen, Oda Amalie Granberg
title Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
title_short Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
title_full Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
title_fullStr Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
title_full_unstemmed Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
title_sort hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved universitetet i tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/29225
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/29225
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1768384321315405824