Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?

Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iversen, Oda Amalie Granberg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29225
Description
Summary:Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling er derfor blitt følgende: Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? Formålet med studiet var å se nærmere på hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk gjennom undervisningen på UiT, og se om teorien ble tatt i bruk bevisst eller ubevisst, og i hvor stor grad dette ble gjort. I tillegg til dette var formålet også å opplyse andre lesere som måtte ha interesse for dette forskningsprosjektet å gjøre de mer oppmerksomme på undervisningsmetodene teorien sentrerer seg rundt, slik som metodene retrieval, interleaved practice, elaboration, testing og spacing. Grunnen til at jeg ønsker å få flere individer til å bli oppmerksomme på denne læringsteorien og undervisningsmetodene som er knyttet til denne, er fordi de har et sterkt empirisk grunnlag som viser til at metodene er effektive, selv om de har sine utfordringer. Etter å ha gjennomført dette forskningsprosjektet kan vi se at den kognitive læringsteorien er godt til stede i undervisningen ved UiT, men spørsmålet er om det er godt implementert fordi lærerne bruker metodene på grunn av vanemessige eller undervisningspliktige årsaker, eller om de faktisk er bevisste på hvorfor metodene kognitiv læringsteori bruker, fungerer for effektiv og langvarig læring.