Fremstillinger av kjønn i utstillingen "Flytende russisk"

Fotografier er den typen gjenstander som de kulturhistoriske museene samler mest av (Johansen 2012). I tillegg til innsamling a fotografier inngår mange ulike fotografiske praksiser i museenes primære virksomhet, så som fotodokumentasjon og bruk av fotografi i utstillings- og formidlingssammenheng (...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stien, Hanne Hammer
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Museumsforlaget 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29175
Description
Summary:Fotografier er den typen gjenstander som de kulturhistoriske museene samler mest av (Johansen 2012). I tillegg til innsamling a fotografier inngår mange ulike fotografiske praksiser i museenes primære virksomhet, så som fotodokumentasjon og bruk av fotografi i utstillings- og formidlingssammenheng (Stien 2017, 16). Selv om den fotografiske virksomheten til museene er sammensatt og griper inn i andre museale praksiser, har de kulturhistoriske museenes tilnærming til fotografi vært mindre preget av bildeteoretiske diskusjoner enn det som er tilfelle for kunstmuseer, spesialmuseer og andre institusjoner, som hovedsakelig beskjeftiger seg med fotografi og kunst (Stien 2017, 17-19; Edwards og Lien 2014, 5-6). Jeg argumenterer for at vi for å forstå dagens museer, også må forstå deres bruk av fotografier. I denne artikkelen ser jeg nærmere på fremstillinger av kjønn i fotodokumentasjonen som er presentert i den temporære utstillingen "Flytende russisk: Sjømenn fra øst møter vest". Utstillingen ble vist på Perspektivet Museum i Tromsø fra 2007 til 2014.