Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst

Avhandlingen skriver fram forståelser av samisk samtidskunst. Første kapittel peker på utfordringer som tradisjonell, vestlig kunsthistorie og urfolksmetodologi byr på i møte med samisk kunst. Konklusjonen er at for å skrive fram forståelser for samisk samtidskunst som et kunsthistorisk felt, må det...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Hanna Horsberg
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2903
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2903
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2903 2024-06-02T08:14:06+00:00 Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst Hansen, Hanna Horsberg 2010-12-10 2497499 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2903 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø 978-82-8244-032-5 (Trykt utgave) https://hdl.handle.net/10037/2903 URN:NBN:no-uit_munin_2636 openAccess Copyright 2010 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 DOKTOR-001 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Avhandlingen skriver fram forståelser av samisk samtidskunst. Første kapittel peker på utfordringer som tradisjonell, vestlig kunsthistorie og urfolksmetodologi byr på i møte med samisk kunst. Konklusjonen er at for å skrive fram forståelser for samisk samtidskunst som et kunsthistorisk felt, må det gjøres fra heterogene perspektiver. Dette innebærer å skrive fram ny empiri, kontekstualisere empirien innenfor kunsthistoriske forståelser og samtidig dekonstruere diskurser og metoder i den tradisjonelle, vestlige kunsthistorien. Det dekonstruktive verktøyet avhandlingen vil eksperimentere med befinner seg innenfor Gilles Deleuze og Félix Guattaris filosofi og tankeunivers. Kapittel 2 stiller spørsmålet om deres teori om den mindre litteraturen, omskrevet til en mindre kunst, kan få fram det kritiske potensial i samisk kunst og samtidig være et dekonstruktivt redskap i forhold til kunsthistorien. Kriteriene for en mindre litteratur, eller en mindre kunst, er at den deterritorialiserer den store kunstens språk gjennom fluktlinjer skapt av energi, til et mindre språk. Den har en politisk latens og uttrykker seg kollektivt. Et viktig prinsipp i urfolksmetodologien er at all forskning skal skje i samarbeid med og tilbakeføres til urfolksgruppa det forskes i. Ut fra dette prinsippet baserer tredje kapittel seg på dialoger med de fire kunstnerne; Aage Gaup, Synnøve Persen, Stein Erik Wouthi og Kristin Tårnesvik. Fjerde kapittel omhandler verk av de fire kunstnerne. Fluktlinjer og energier som oppstår når verkene settes inn i kunsthistoriske kontekster eksperimenterer jeg med å forstå med begreper fra Deleuze og Guattaris tankeunivers. Eksperimentet viser at samisk samtidskunst ikke uten videre lar seg kategorisere innefor kunsthistoirens begreper om stil, sjanger og nasjon, men utfordrer faget som en form for indre kritikk. Eksperimentet viser også at samisk samtidskunst kan forstås som en mindre kunst, fordi det finnes både deterritorialiseringer, politisk latens og kollektive utsigelser. Doctoral or Postdoctoral Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
Hansen, Hanna Horsberg
Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
description Avhandlingen skriver fram forståelser av samisk samtidskunst. Første kapittel peker på utfordringer som tradisjonell, vestlig kunsthistorie og urfolksmetodologi byr på i møte med samisk kunst. Konklusjonen er at for å skrive fram forståelser for samisk samtidskunst som et kunsthistorisk felt, må det gjøres fra heterogene perspektiver. Dette innebærer å skrive fram ny empiri, kontekstualisere empirien innenfor kunsthistoriske forståelser og samtidig dekonstruere diskurser og metoder i den tradisjonelle, vestlige kunsthistorien. Det dekonstruktive verktøyet avhandlingen vil eksperimentere med befinner seg innenfor Gilles Deleuze og Félix Guattaris filosofi og tankeunivers. Kapittel 2 stiller spørsmålet om deres teori om den mindre litteraturen, omskrevet til en mindre kunst, kan få fram det kritiske potensial i samisk kunst og samtidig være et dekonstruktivt redskap i forhold til kunsthistorien. Kriteriene for en mindre litteratur, eller en mindre kunst, er at den deterritorialiserer den store kunstens språk gjennom fluktlinjer skapt av energi, til et mindre språk. Den har en politisk latens og uttrykker seg kollektivt. Et viktig prinsipp i urfolksmetodologien er at all forskning skal skje i samarbeid med og tilbakeføres til urfolksgruppa det forskes i. Ut fra dette prinsippet baserer tredje kapittel seg på dialoger med de fire kunstnerne; Aage Gaup, Synnøve Persen, Stein Erik Wouthi og Kristin Tårnesvik. Fjerde kapittel omhandler verk av de fire kunstnerne. Fluktlinjer og energier som oppstår når verkene settes inn i kunsthistoriske kontekster eksperimenterer jeg med å forstå med begreper fra Deleuze og Guattaris tankeunivers. Eksperimentet viser at samisk samtidskunst ikke uten videre lar seg kategorisere innefor kunsthistoirens begreper om stil, sjanger og nasjon, men utfordrer faget som en form for indre kritikk. Eksperimentet viser også at samisk samtidskunst kan forstås som en mindre kunst, fordi det finnes både deterritorialiseringer, politisk latens og kollektive utsigelser.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Hansen, Hanna Horsberg
author_facet Hansen, Hanna Horsberg
author_sort Hansen, Hanna Horsberg
title Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
title_short Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
title_full Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
title_fullStr Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
title_full_unstemmed Fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
title_sort fluktlinjer : forståelser av samisk samtidskunst
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2010
url https://hdl.handle.net/10037/2903
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Faget
Finnes
geographic_facet Faget
Finnes
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation 978-82-8244-032-5 (Trykt utgave)
https://hdl.handle.net/10037/2903
URN:NBN:no-uit_munin_2636
op_rights openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
_version_ 1800737814176858112