Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.

I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Danbolt, Mathias, Guttorm, Hanna, Kramvig, Britt, Hætta, Christina
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Fagbokforlaget 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29027
https://doi.org/10.55669/oa130509
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29027
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29027 2023-06-11T04:14:13+02:00 Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. Danbolt, Mathias Guttorm, Hanna Kramvig, Britt Hætta, Christina 2022-08-18 https://hdl.handle.net/10037/29027 https://doi.org/10.55669/oa130509 nob nob Fagbokforlaget Danbolt, Guttorm, Kramvig, hætta: Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. . In: Fieldseth MS, Stien HH, Veiteberg J. Kunstskapte fellesskap, 2022. Fagbokforlaget FRIDAID 2091865 https://doi.org/10.55669/oa130509 978-82-450-4171-2 https://hdl.handle.net/10037/29027 Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 Chapter Bokkapittel publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.55669/oa130509 2023-04-26T23:05:56Z I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksjon i utviklingen av det samiske kunstfeltet, og ser nærmere på hvordan kulturfestivalene fungerer som steder der kunst bidrar til å forhandle frem nye fellesskapsforståelser. Artikkelen faller i to deler: I første del ser vi nærmere på noen av de kulturpolitiske og kunsthistoriske maktdynamikker som har preget utviklingen av det samiske kunstfeltet, og som er med til å forklare kulturfestivalenes sentrale posisjon i Sápmi. Utover å diskutere nyere forskning om samiske festivaler gjør vi nedslag i historien til Festspillene i Nord-Norge (FINN), som eksemplifiserer noen av de seiglivede utfordringer som oppstår når samisk kunst presenteres på storsamfunnets arenaer. I artikkelens andre del zoomer vi inn på to kunstprosjekter av den sørsamiske kunstneren Carola Grahn fra henholdsvis Festspillene i Nord-Norge og den samiske festivalen Márkomeannu i Skånland. Først analyserer vi performanceprosjektet Sami Girl Gang, som var en del av festspillutstillingen native@home som Grahn kuraterte på FINN i 2019. Deretter vender vi oss mot kunstprosjektet Samisk vrede som Grahn utviklet til Márkomeannu i 2015, og som senere har blitt presentert i andre former og formater, blant annet på Norsk kulturråds årskonferanse i 2017 som lånte navn fra nettopp dette verket. Begrepet «samisk kunst» har ofte blitt forstått som en kategori som relaterer seg til spesifikke forståelser av etnisitet og/eller identitet. Vi ser samisk kunst som en langt mer dynamisk og friksjonsfylt kategori som i seg selv reiser viktige og vanskelige spørsmål om relasjoner mellom kunst og fellesskap. Denne åpne tilgangen til begrepet deler vi med store deler av nyere kunsthistorisk forskning på samisk kunst og kultur nasjonalt og internasjonalt. Book Part Nord-Norge sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) Finn ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) Skånland ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksjon i utviklingen av det samiske kunstfeltet, og ser nærmere på hvordan kulturfestivalene fungerer som steder der kunst bidrar til å forhandle frem nye fellesskapsforståelser. Artikkelen faller i to deler: I første del ser vi nærmere på noen av de kulturpolitiske og kunsthistoriske maktdynamikker som har preget utviklingen av det samiske kunstfeltet, og som er med til å forklare kulturfestivalenes sentrale posisjon i Sápmi. Utover å diskutere nyere forskning om samiske festivaler gjør vi nedslag i historien til Festspillene i Nord-Norge (FINN), som eksemplifiserer noen av de seiglivede utfordringer som oppstår når samisk kunst presenteres på storsamfunnets arenaer. I artikkelens andre del zoomer vi inn på to kunstprosjekter av den sørsamiske kunstneren Carola Grahn fra henholdsvis Festspillene i Nord-Norge og den samiske festivalen Márkomeannu i Skånland. Først analyserer vi performanceprosjektet Sami Girl Gang, som var en del av festspillutstillingen native@home som Grahn kuraterte på FINN i 2019. Deretter vender vi oss mot kunstprosjektet Samisk vrede som Grahn utviklet til Márkomeannu i 2015, og som senere har blitt presentert i andre former og formater, blant annet på Norsk kulturråds årskonferanse i 2017 som lånte navn fra nettopp dette verket. Begrepet «samisk kunst» har ofte blitt forstått som en kategori som relaterer seg til spesifikke forståelser av etnisitet og/eller identitet. Vi ser samisk kunst som en langt mer dynamisk og friksjonsfylt kategori som i seg selv reiser viktige og vanskelige spørsmål om relasjoner mellom kunst og fellesskap. Denne åpne tilgangen til begrepet deler vi med store deler av nyere kunsthistorisk forskning på samisk kunst og kultur nasjonalt og internasjonalt.
format Book Part
author Danbolt, Mathias
Guttorm, Hanna
Kramvig, Britt
Hætta, Christina
spellingShingle Danbolt, Mathias
Guttorm, Hanna
Kramvig, Britt
Hætta, Christina
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
author_facet Danbolt, Mathias
Guttorm, Hanna
Kramvig, Britt
Hætta, Christina
author_sort Danbolt, Mathias
title Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
title_short Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
title_full Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
title_fullStr Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
title_full_unstemmed Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
title_sort øvelser i sameksistens: kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i sápmi.
publisher Fagbokforlaget
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/29027
https://doi.org/10.55669/oa130509
long_lat ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639)
ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935)
ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175)
ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
geographic Blikket
Finn
Skånland
Verket
geographic_facet Blikket
Finn
Skånland
Verket
genre Nord-Norge
sami
samisk
genre_facet Nord-Norge
sami
samisk
op_relation Danbolt, Guttorm, Kramvig, hætta: Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. . In: Fieldseth MS, Stien HH, Veiteberg J. Kunstskapte fellesskap, 2022. Fagbokforlaget
FRIDAID 2091865
https://doi.org/10.55669/oa130509
978-82-450-4171-2
https://hdl.handle.net/10037/29027
op_rights Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
openAccess
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
op_doi https://doi.org/10.55669/oa130509
_version_ 1768392062892244992