Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi.
I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksj...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Book Part |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Fagbokforlaget
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/29027 https://doi.org/10.55669/oa130509 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29027 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29027 2023-06-11T04:14:13+02:00 Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. Danbolt, Mathias Guttorm, Hanna Kramvig, Britt Hætta, Christina 2022-08-18 https://hdl.handle.net/10037/29027 https://doi.org/10.55669/oa130509 nob nob Fagbokforlaget Danbolt, Guttorm, Kramvig, hætta: Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. . In: Fieldseth MS, Stien HH, Veiteberg J. Kunstskapte fellesskap, 2022. Fagbokforlaget FRIDAID 2091865 https://doi.org/10.55669/oa130509 978-82-450-4171-2 https://hdl.handle.net/10037/29027 Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 Chapter Bokkapittel publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.55669/oa130509 2023-04-26T23:05:56Z I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksjon i utviklingen av det samiske kunstfeltet, og ser nærmere på hvordan kulturfestivalene fungerer som steder der kunst bidrar til å forhandle frem nye fellesskapsforståelser. Artikkelen faller i to deler: I første del ser vi nærmere på noen av de kulturpolitiske og kunsthistoriske maktdynamikker som har preget utviklingen av det samiske kunstfeltet, og som er med til å forklare kulturfestivalenes sentrale posisjon i Sápmi. Utover å diskutere nyere forskning om samiske festivaler gjør vi nedslag i historien til Festspillene i Nord-Norge (FINN), som eksemplifiserer noen av de seiglivede utfordringer som oppstår når samisk kunst presenteres på storsamfunnets arenaer. I artikkelens andre del zoomer vi inn på to kunstprosjekter av den sørsamiske kunstneren Carola Grahn fra henholdsvis Festspillene i Nord-Norge og den samiske festivalen Márkomeannu i Skånland. Først analyserer vi performanceprosjektet Sami Girl Gang, som var en del av festspillutstillingen native@home som Grahn kuraterte på FINN i 2019. Deretter vender vi oss mot kunstprosjektet Samisk vrede som Grahn utviklet til Márkomeannu i 2015, og som senere har blitt presentert i andre former og formater, blant annet på Norsk kulturråds årskonferanse i 2017 som lånte navn fra nettopp dette verket. Begrepet «samisk kunst» har ofte blitt forstått som en kategori som relaterer seg til spesifikke forståelser av etnisitet og/eller identitet. Vi ser samisk kunst som en langt mer dynamisk og friksjonsfylt kategori som i seg selv reiser viktige og vanskelige spørsmål om relasjoner mellom kunst og fellesskap. Denne åpne tilgangen til begrepet deler vi med store deler av nyere kunsthistorisk forskning på samisk kunst og kultur nasjonalt og internasjonalt. Book Part Nord-Norge sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) Finn ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) Skånland ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
I forskningsprosjektet «OKTA: Kunst og friksjonsfylte fellesskap undersøker vi kulturfestivalenes rolle som visningssted for samisk kunst og som bindeledd i den sosiale infrastruktur og kulturelle økologi i Sápmi. I denne artikkelen retter vi blikket mot kulturfestivalenes historiske rolle og funksjon i utviklingen av det samiske kunstfeltet, og ser nærmere på hvordan kulturfestivalene fungerer som steder der kunst bidrar til å forhandle frem nye fellesskapsforståelser. Artikkelen faller i to deler: I første del ser vi nærmere på noen av de kulturpolitiske og kunsthistoriske maktdynamikker som har preget utviklingen av det samiske kunstfeltet, og som er med til å forklare kulturfestivalenes sentrale posisjon i Sápmi. Utover å diskutere nyere forskning om samiske festivaler gjør vi nedslag i historien til Festspillene i Nord-Norge (FINN), som eksemplifiserer noen av de seiglivede utfordringer som oppstår når samisk kunst presenteres på storsamfunnets arenaer. I artikkelens andre del zoomer vi inn på to kunstprosjekter av den sørsamiske kunstneren Carola Grahn fra henholdsvis Festspillene i Nord-Norge og den samiske festivalen Márkomeannu i Skånland. Først analyserer vi performanceprosjektet Sami Girl Gang, som var en del av festspillutstillingen native@home som Grahn kuraterte på FINN i 2019. Deretter vender vi oss mot kunstprosjektet Samisk vrede som Grahn utviklet til Márkomeannu i 2015, og som senere har blitt presentert i andre former og formater, blant annet på Norsk kulturråds årskonferanse i 2017 som lånte navn fra nettopp dette verket. Begrepet «samisk kunst» har ofte blitt forstått som en kategori som relaterer seg til spesifikke forståelser av etnisitet og/eller identitet. Vi ser samisk kunst som en langt mer dynamisk og friksjonsfylt kategori som i seg selv reiser viktige og vanskelige spørsmål om relasjoner mellom kunst og fellesskap. Denne åpne tilgangen til begrepet deler vi med store deler av nyere kunsthistorisk forskning på samisk kunst og kultur nasjonalt og internasjonalt. |
format |
Book Part |
author |
Danbolt, Mathias Guttorm, Hanna Kramvig, Britt Hætta, Christina |
spellingShingle |
Danbolt, Mathias Guttorm, Hanna Kramvig, Britt Hætta, Christina Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
author_facet |
Danbolt, Mathias Guttorm, Hanna Kramvig, Britt Hætta, Christina |
author_sort |
Danbolt, Mathias |
title |
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
title_short |
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
title_full |
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
title_fullStr |
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
title_full_unstemmed |
Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. |
title_sort |
øvelser i sameksistens: kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i sápmi. |
publisher |
Fagbokforlaget |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/29027 https://doi.org/10.55669/oa130509 |
long_lat |
ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175) ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
geographic |
Blikket Finn Skånland Verket |
geographic_facet |
Blikket Finn Skånland Verket |
genre |
Nord-Norge sami samisk |
genre_facet |
Nord-Norge sami samisk |
op_relation |
Danbolt, Guttorm, Kramvig, hætta: Øvelser i sameksistens: Kunstneriske fellesskaps(for)handlinger på kulturfestivaler i Sápmi. . In: Fieldseth MS, Stien HH, Veiteberg J. Kunstskapte fellesskap, 2022. Fagbokforlaget FRIDAID 2091865 https://doi.org/10.55669/oa130509 978-82-450-4171-2 https://hdl.handle.net/10037/29027 |
op_rights |
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
op_doi |
https://doi.org/10.55669/oa130509 |
_version_ |
1768392062892244992 |