Universitetsbibliotekets brukerundersøkelse 2019

Se også: Brukerundersøkelsen ved UB UiT Norges Arktiske Universitet 2016/2017: https://hdl.handle.net/10037/28580 Universitetsbibliotekets brukerundersøkelse 2022: https://hdl.handle.net/10037/28582 . Følgende gruppe ble satt ned for å jobbe med utvikling av brukerundersøkelsen for Universitetsbibli...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Enger, Marit Bull, Løkholm Bergli, Kjærsti, Nordström, Linnea
Format: Other/Unknown Material
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/28581
Description
Summary:Se også: Brukerundersøkelsen ved UB UiT Norges Arktiske Universitet 2016/2017: https://hdl.handle.net/10037/28580 Universitetsbibliotekets brukerundersøkelse 2022: https://hdl.handle.net/10037/28582 . Følgende gruppe ble satt ned for å jobbe med utvikling av brukerundersøkelsen for Universitetsbiblioteket (UB): Kjærsti Løkholm Bergli, Linnea Nordström, Erik Lieungh og Marit Bull Enger. Gruppen fikk også hjelp av Trine Sand Bakken til distribuering av undersøkelsen til alle studenter og ansatte ved UiT. Mariann Løkse leste korrektur på den norske versjonen og Marjorie Fry leste korrektur på den engelske versjonen. Undersøkelsen ble testet av praksisstudenter ved UB. Forrige brukerundersøkelse ved UB ble kjørt vinteren 2016/2017. Dette var da den første undersøkelsen Universitetsbiblioteket holdt siden 2009. Årets brukerundersøkelse ble publisert 2. april og varte ut mai måned. Undersøkelsen ble laget i det web-baserte verktøyet Nettskjema som er utviklet for blant annet spørreundersøkelser av Universitetet i Oslo. Den ble publisert på norsk og engelsk. Spørsmålene som ble stilt i 2017-undersøkelsen ble brukt som utgangspunkt for 2019-undersøkelsen for å ha mulighet til å sammenligne svar der det kunne være interessant. Arbeidsgruppen så et behov for å oppdatere, utvide og endre noen av spørsmålene. Blant annet var det laget flere fritekstsvar i 2019- undersøkelsen. Tanken bak dette var å gjøre justeringer og små endringer for å tilpasse framtidige undersøkelser til utviklingen UB gjennomgår. Responsen på undersøkelsen ble veldig bra i og med at det kom inn hele 1771 svar. Det er derfor et helt annet datagrunnlag å ta utgangspunkt i enn det man fikk i undersøkelsen i 2017. Det er flere svar fra studenter og det er flere svar fra alle enhetene hver for seg. Antallet svar gjør at validiteten i undersøkelsen er mye høyere enn ved brukerundersøkelsen fra 2017.