"Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"

Bakgrunn: Videoevaluering er brukt innenfor mange yrker og studieretninger, deriblant i kommunikasjonsundervisningen for 4.års medisinstudenter ved Universitetet i Tromsø, hvor det benyttes videoopptak av konsultasjon med simulert pasient. Observasjon av eget videoopptak har vist seg å være nyttig s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kjøsnes, Maria, Gamst, Fridunn Lid
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2850
_version_ 1829300367895035904
author Kjøsnes, Maria
Gamst, Fridunn Lid
author_facet Kjøsnes, Maria
Gamst, Fridunn Lid
author_sort Kjøsnes, Maria
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Bakgrunn: Videoevaluering er brukt innenfor mange yrker og studieretninger, deriblant i kommunikasjonsundervisningen for 4.års medisinstudenter ved Universitetet i Tromsø, hvor det benyttes videoopptak av konsultasjon med simulert pasient. Observasjon av eget videoopptak har vist seg å være nyttig som basis for selvrefleksjon og selvvurdering. Dette er videre essensielle komponenter for å utvikle kompetanse og ferdigheter. En pasientsentrert måte å gjennomføre en konsultasjon på tar utgangspunkt i å dele makt og ansvar mellom legen og pasienten, med en biopsykososial tilnærming for å forstå mekanismene bak pasientens ”illness”. En legesentrert metode tar utgangspunkt i den biomedisinske forklaringsmodellen, der legen er en autoritetsperson og forklarer pasientens ”disease”. Gode kommunikasjonsferdigheter er viktig og har positive effekter både for legen og pasienten, og det er vist at disse ferdighetene kan læres. Materiale og Metode: Vi lagde to spørreskjemaer for å se hva medisinstudentene på kull 06 mente om læringsutbyttet av å se seg selv på video, og hvorvidt de ønsket å se den alene eller sammen med noen før gjennomgang i gruppe. Samtidig ønsket vi å undersøke om studentene var lege- og/eller pasientsentrerte, samt hvilke holdninger studentene hadde til viktigheten av kommunikasjon for å bli en god lege. Vi delte ut den første spørreundersøkelsen, T1, ved starten av kurs 16 Samfunnsmedisin 2, og deretter gjentok vi undersøkelsen, T2, ved endt kurs. Vi ønsket her å se om det var endringer i holdningene i løpet av denne perioden. Resultater: Vår faktoranalyse resulterte i en faktor som måler grad av legesentrerthet, og en faktor som måler grad av pasientsentrerthet. Disse faktorene måler to ulike holdninger, og er dermed ikke ytterpunkter på samme skala. Studentene ved kull 06 skåret positivt på både legesentrerte og pasientsentrerte holdninger, i tillegg til at de har positive holdninger til viktigheten av kommunikasjon for å bli en god lege. Vi fant en signifikant økning i studentenes legesentrerte ...
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2850
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2850
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2010
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2850 2025-04-13T14:27:39+00:00 "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt" Kjøsnes, Maria Gamst, Fridunn Lid 2010-09-15 371477 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2850 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2850 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin sosialmedisin: 801 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine Social medicine: 801 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Bakgrunn: Videoevaluering er brukt innenfor mange yrker og studieretninger, deriblant i kommunikasjonsundervisningen for 4.års medisinstudenter ved Universitetet i Tromsø, hvor det benyttes videoopptak av konsultasjon med simulert pasient. Observasjon av eget videoopptak har vist seg å være nyttig som basis for selvrefleksjon og selvvurdering. Dette er videre essensielle komponenter for å utvikle kompetanse og ferdigheter. En pasientsentrert måte å gjennomføre en konsultasjon på tar utgangspunkt i å dele makt og ansvar mellom legen og pasienten, med en biopsykososial tilnærming for å forstå mekanismene bak pasientens ”illness”. En legesentrert metode tar utgangspunkt i den biomedisinske forklaringsmodellen, der legen er en autoritetsperson og forklarer pasientens ”disease”. Gode kommunikasjonsferdigheter er viktig og har positive effekter både for legen og pasienten, og det er vist at disse ferdighetene kan læres. Materiale og Metode: Vi lagde to spørreskjemaer for å se hva medisinstudentene på kull 06 mente om læringsutbyttet av å se seg selv på video, og hvorvidt de ønsket å se den alene eller sammen med noen før gjennomgang i gruppe. Samtidig ønsket vi å undersøke om studentene var lege- og/eller pasientsentrerte, samt hvilke holdninger studentene hadde til viktigheten av kommunikasjon for å bli en god lege. Vi delte ut den første spørreundersøkelsen, T1, ved starten av kurs 16 Samfunnsmedisin 2, og deretter gjentok vi undersøkelsen, T2, ved endt kurs. Vi ønsket her å se om det var endringer i holdningene i løpet av denne perioden. Resultater: Vår faktoranalyse resulterte i en faktor som måler grad av legesentrerthet, og en faktor som måler grad av pasientsentrerthet. Disse faktorene måler to ulike holdninger, og er dermed ikke ytterpunkter på samme skala. Studentene ved kull 06 skåret positivt på både legesentrerte og pasientsentrerte holdninger, i tillegg til at de har positive holdninger til viktigheten av kommunikasjon for å bli en god lege. Vi fant en signifikant økning i studentenes legesentrerte ... Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
5.-årsoppgave
Kjøsnes, Maria
Gamst, Fridunn Lid
"Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title_full "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title_fullStr "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title_full_unstemmed "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title_short "Man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
title_sort "man trenger jo både det objektive og det subjektive synspunkt"
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
5.-årsoppgave
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
5.-årsoppgave
url https://hdl.handle.net/10037/2850