Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid
Gjennom de siste ti årene har en rask utvikling av nye bioteknologiske metoder vært fremtredene som et resultat av teknologiens fremvekst. For den moderne lærer, i den videregående skole, medfører dette stadig nye utfordringer innenfor tilrettelegging av faglig oppdatert undervisning. Spesielt kreve...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2830 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2830 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2830 2024-06-02T08:03:03+00:00 Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid Jørgensen, Silje 2010-06-01 2171751 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2830 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2830 URN:NBN:no-uit_munin_2563 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Basale biofag: 470 VDP::Mathematics and natural science: 400::Basic biosciences: 470 BIO-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Gjennom de siste ti årene har en rask utvikling av nye bioteknologiske metoder vært fremtredene som et resultat av teknologiens fremvekst. For den moderne lærer, i den videregående skole, medfører dette stadig nye utfordringer innenfor tilrettelegging av faglig oppdatert undervisning. Spesielt krevende er det å kunne tilby laboratorieundervisning som gir god læring, og hvor utstyr og materiell ikke blir for kostbart. Formålet med denne oppgaven er å utforske hvordan laboratoriearbeid innenfor biologifaget kan legges opp for å bidra til bedre læring. På grunnlag av at bioteknologi er et fag i kontinuerlig utvikling ble dette sett på som et svært relevant fordypningsområde. For å opparbeide en bedre forståelse innen bioteknologiske arbeidsmetoder ble det gjennomført et prosjekt ved Institutt for Arktisk og Marin biologi, Universitetet i Tromsø. Dette arbeidet omhandlet inaktivering av det antatte regulatorgenet, thuR, i bakterien Sinorhizobium meliloti stamme Sm1021. Dette genet regulerer mulig trehalose opptaket hos S. meliloti. En ny stamme S. meliloti Sm7018 ble dannet, og dens genotype ble testet med DNA sekvensering som viste et mutert thuR gen. Fenotypen ble testet ved dyrking på glukose og trehalose for å undersøke stammens evne til å utnytte trehalose som karbon og energikilde. Sm7018 viste ingen avvik i vekst sammenlignet med vildtypen, Sm1021. Gjennom samarbeid med en biologi 2 klasse, viste det seg at elevene ikke var særlig begeistret for laboratoriearbeid. De syntes denne arbeidsformen var både stressende og bidro til mye ekstra arbeid. Det kom i tillegg frem at denne undervisningsformen skaper mye arbeid også for læreren, i form av mye for- og etterarbeid. Selv om læreren var bevisst på disse faktorene, mente hun at laboratoriearbeidet likevel var et positivt avbrekk i den ordinære undervisningen. Svake faglige kunnskaper og dårlige utstyrsresurser skaper begrensede muligheter for arbeid i skolelaboratoriet. Et universitetsbesøk ble gjennomført for å teste mulige måter å tilrettelegge ... Master Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Basale biofag: 470 VDP::Mathematics and natural science: 400::Basic biosciences: 470 BIO-3906 |
spellingShingle |
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Basale biofag: 470 VDP::Mathematics and natural science: 400::Basic biosciences: 470 BIO-3906 Jørgensen, Silje Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
topic_facet |
VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Basale biofag: 470 VDP::Mathematics and natural science: 400::Basic biosciences: 470 BIO-3906 |
description |
Gjennom de siste ti årene har en rask utvikling av nye bioteknologiske metoder vært fremtredene som et resultat av teknologiens fremvekst. For den moderne lærer, i den videregående skole, medfører dette stadig nye utfordringer innenfor tilrettelegging av faglig oppdatert undervisning. Spesielt krevende er det å kunne tilby laboratorieundervisning som gir god læring, og hvor utstyr og materiell ikke blir for kostbart. Formålet med denne oppgaven er å utforske hvordan laboratoriearbeid innenfor biologifaget kan legges opp for å bidra til bedre læring. På grunnlag av at bioteknologi er et fag i kontinuerlig utvikling ble dette sett på som et svært relevant fordypningsområde. For å opparbeide en bedre forståelse innen bioteknologiske arbeidsmetoder ble det gjennomført et prosjekt ved Institutt for Arktisk og Marin biologi, Universitetet i Tromsø. Dette arbeidet omhandlet inaktivering av det antatte regulatorgenet, thuR, i bakterien Sinorhizobium meliloti stamme Sm1021. Dette genet regulerer mulig trehalose opptaket hos S. meliloti. En ny stamme S. meliloti Sm7018 ble dannet, og dens genotype ble testet med DNA sekvensering som viste et mutert thuR gen. Fenotypen ble testet ved dyrking på glukose og trehalose for å undersøke stammens evne til å utnytte trehalose som karbon og energikilde. Sm7018 viste ingen avvik i vekst sammenlignet med vildtypen, Sm1021. Gjennom samarbeid med en biologi 2 klasse, viste det seg at elevene ikke var særlig begeistret for laboratoriearbeid. De syntes denne arbeidsformen var både stressende og bidro til mye ekstra arbeid. Det kom i tillegg frem at denne undervisningsformen skaper mye arbeid også for læreren, i form av mye for- og etterarbeid. Selv om læreren var bevisst på disse faktorene, mente hun at laboratoriearbeidet likevel var et positivt avbrekk i den ordinære undervisningen. Svake faglige kunnskaper og dårlige utstyrsresurser skaper begrensede muligheter for arbeid i skolelaboratoriet. Et universitetsbesøk ble gjennomført for å teste mulige måter å tilrettelegge ... |
format |
Master Thesis |
author |
Jørgensen, Silje |
author_facet |
Jørgensen, Silje |
author_sort |
Jørgensen, Silje |
title |
Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
title_short |
Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
title_full |
Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
title_fullStr |
Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
title_full_unstemmed |
Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
title_sort |
undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2010 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/2830 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/2830 URN:NBN:no-uit_munin_2563 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
_version_ |
1800747516705112064 |