Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur

I denne artikkelen undersøkes betydninger av kulturarvsproduksjoner for barn og unge i Den kulturelle skolesekken (DKS), fortalt fra museumsformidlere som arbeider med synliggjøring av minoritetskulturer i Øst-Finnmark. Undersøkelsen kobler sammen flere felt innenfor det kulturpolitiske landskapet,...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Main Author: Øyen, Gyrid
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/28251
https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.6
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28251
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28251 2023-12-17T10:30:08+01:00 Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur Øyen, Gyrid 2022-11-25 https://hdl.handle.net/10037/28251 https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.6 nob nob Universitetsforlaget Øyen, G. (2023). Kvensk kulturarv og museumsformidling. Strategier, spenninger og betydninger. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/31819 Nordisk kulturpolitisk tidsskrift Norges forskningsråd: 272032 Norges forskningsråd: 2541637 Øyen G. Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. 2022;25(3):234-252 FRIDAID 2080692 doi:10.18261/nkt.25.3.6 1403-3216 2000-8325 https://hdl.handle.net/10037/28251 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.6 2023-11-23T00:08:06Z I denne artikkelen undersøkes betydninger av kulturarvsproduksjoner for barn og unge i Den kulturelle skolesekken (DKS), fortalt fra museumsformidlere som arbeider med synliggjøring av minoritetskulturer i Øst-Finnmark. Undersøkelsen kobler sammen flere felt innenfor det kulturpolitiske landskapet, der politikk om museer, barn og unge, nasjonale minoriteter, kulturarv og DKS tar form. For nasjonale minoriteter som kvener/norskfinner skal det tilrettelegges fra statlig hold for at gruppen kan uttrykke, holde på, og videreutvikle identitet, språk og kultur, særlig for barn og unge. Fornorskningen av minoriteten utgjør et bakteppe for å forstå hvorfor kulturarv spiller en viktig rolle i pågående arbeide med å gjenreise og synliggjøre kulturelle uttrykk og lokale kunnskapspraksiser. Analysen viser betydningen av at museer tilbyr lokale og stedlige kulturarvsproduksjoner i DKS på kommunalt nivå, for å involvere arvtagerne i lokalsamfunnet. I hvilken grad DKS er det beste virkemiddelet for å fremme minoritetskultur problematiseres. In this article, I explore the meanings heritage productions hold for children and youth in The Cultural Schoolbag (DKS), told by museums mediators working to improve the visibility of minority cultures in Eastern-Finnmark. The exploration connects several fields within the landscape of cultural policies, where policies regarding museums, children and youth, national minorities, heritage, and DKS plays out. The Norwegian state is obliged to facilitate for the national minorities to express, maintain, and further develop their identity, especially children and youth. Assimilation policies targeted at the minorities form a backdrop for understanding why cultural heritage plays such an important role in the ongoing work with restoration and the need for making cultural expressions and local knowledge practices visible. The analysis stresses the importance of museums offering local heritage productions in the DKS at the municipal level, to involve the heirs in the local community. To what ... Article in Journal/Newspaper Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordisk kulturpolitisk tidsskrift 25 3 234 252
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description I denne artikkelen undersøkes betydninger av kulturarvsproduksjoner for barn og unge i Den kulturelle skolesekken (DKS), fortalt fra museumsformidlere som arbeider med synliggjøring av minoritetskulturer i Øst-Finnmark. Undersøkelsen kobler sammen flere felt innenfor det kulturpolitiske landskapet, der politikk om museer, barn og unge, nasjonale minoriteter, kulturarv og DKS tar form. For nasjonale minoriteter som kvener/norskfinner skal det tilrettelegges fra statlig hold for at gruppen kan uttrykke, holde på, og videreutvikle identitet, språk og kultur, særlig for barn og unge. Fornorskningen av minoriteten utgjør et bakteppe for å forstå hvorfor kulturarv spiller en viktig rolle i pågående arbeide med å gjenreise og synliggjøre kulturelle uttrykk og lokale kunnskapspraksiser. Analysen viser betydningen av at museer tilbyr lokale og stedlige kulturarvsproduksjoner i DKS på kommunalt nivå, for å involvere arvtagerne i lokalsamfunnet. I hvilken grad DKS er det beste virkemiddelet for å fremme minoritetskultur problematiseres. In this article, I explore the meanings heritage productions hold for children and youth in The Cultural Schoolbag (DKS), told by museums mediators working to improve the visibility of minority cultures in Eastern-Finnmark. The exploration connects several fields within the landscape of cultural policies, where policies regarding museums, children and youth, national minorities, heritage, and DKS plays out. The Norwegian state is obliged to facilitate for the national minorities to express, maintain, and further develop their identity, especially children and youth. Assimilation policies targeted at the minorities form a backdrop for understanding why cultural heritage plays such an important role in the ongoing work with restoration and the need for making cultural expressions and local knowledge practices visible. The analysis stresses the importance of museums offering local heritage productions in the DKS at the municipal level, to involve the heirs in the local community. To what ...
format Article in Journal/Newspaper
author Øyen, Gyrid
spellingShingle Øyen, Gyrid
Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
author_facet Øyen, Gyrid
author_sort Øyen, Gyrid
title Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
title_short Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
title_full Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
title_fullStr Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
title_full_unstemmed Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
title_sort kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/28251
https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.6
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation Øyen, G. (2023). Kvensk kulturarv og museumsformidling. Strategier, spenninger og betydninger. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/31819
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Norges forskningsråd: 272032
Norges forskningsråd: 2541637
Øyen G. Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. 2022;25(3):234-252
FRIDAID 2080692
doi:10.18261/nkt.25.3.6
1403-3216
2000-8325
https://hdl.handle.net/10037/28251
op_rights Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
openAccess
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
op_doi https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.6
container_title Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
container_volume 25
container_issue 3
container_start_page 234
op_container_end_page 252
_version_ 1785583047262863360