Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål

Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kjær, Jonathan Framvik
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27845
_version_ 1829311775042961408
author Kjær, Jonathan Framvik
author_facet Kjær, Jonathan Framvik
author_sort Kjær, Jonathan Framvik
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens betydning for lærerne. Det empiriske materialet baserer seg på et kvalitativt forskningsintervju med fem deltakere fra en videregående skole i Nord-Norge. Alle deltakerne er kroppsøvingslærere med formell kompetanse, har kunnskap om fagfornyelsen, og hva denne innebærer. I analysen av datamaterialet benyttes to teorier, Jens-Ole Jensens teori om bevegelsesglede, og John I. Goodlads læreplanteori. Funnene viser at lærernes forståelse av bevegelsesglede knytter seg til mestring, og det å skape gode opplevelser ved å være i bevegelse. Lek og alternative bevegelsesaktiviteter blir trukket fram som gode metoder for å skape den umiddelbare gleden. Funnene tyder også på at lærerne har et bevisst ønske om å skape den livslange gleden gjennom undervisningen, men hvorvidt kroppsøving alene klarer å oppnå denne målsetningen er uvisst. Lærerne ønsker å skape gode opplevelser gjennom kroppsøvingen, og gi elevene kunnskap, erfaring og verktøy de kan ta med videre. Slik håper de å gi elevene grunnlaget for å oppleve bevegelsesglede både i samtid og fremtid. Det er tydelig at lærerne ønsker å holde et ekstra fokus på de elevene som ikke liker faget. Tanken er at gjennom gode opplevelser og læring, får dem verktøy for å kunne holde på med bevegelse senere i livet. Når det kommer til den nye læreplanen indikerer funnene at lærerne har en homogen og positiv holdning til denne. De uttrykker at læreplanen prøver å legitimere kroppsøvingsfaget som et læringsfag, ikke bare et aktivitetsfag. Lærerne forteller at de har brukt mye tid på innføringen, og betydningen den har for dem. De påpeker imidlertid at læreplanen i større grad oppleves som en revidering enn en revolusjon. Dette forklares med at deres tidligere didaktiske tilnærming har vært ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Faget
geographic_facet Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27845
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/27845
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27845 2025-04-13T14:23:07+00:00 Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål Kjær, Jonathan Framvik 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/27845 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/27845 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 IDR-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens betydning for lærerne. Det empiriske materialet baserer seg på et kvalitativt forskningsintervju med fem deltakere fra en videregående skole i Nord-Norge. Alle deltakerne er kroppsøvingslærere med formell kompetanse, har kunnskap om fagfornyelsen, og hva denne innebærer. I analysen av datamaterialet benyttes to teorier, Jens-Ole Jensens teori om bevegelsesglede, og John I. Goodlads læreplanteori. Funnene viser at lærernes forståelse av bevegelsesglede knytter seg til mestring, og det å skape gode opplevelser ved å være i bevegelse. Lek og alternative bevegelsesaktiviteter blir trukket fram som gode metoder for å skape den umiddelbare gleden. Funnene tyder også på at lærerne har et bevisst ønske om å skape den livslange gleden gjennom undervisningen, men hvorvidt kroppsøving alene klarer å oppnå denne målsetningen er uvisst. Lærerne ønsker å skape gode opplevelser gjennom kroppsøvingen, og gi elevene kunnskap, erfaring og verktøy de kan ta med videre. Slik håper de å gi elevene grunnlaget for å oppleve bevegelsesglede både i samtid og fremtid. Det er tydelig at lærerne ønsker å holde et ekstra fokus på de elevene som ikke liker faget. Tanken er at gjennom gode opplevelser og læring, får dem verktøy for å kunne holde på med bevegelse senere i livet. Når det kommer til den nye læreplanen indikerer funnene at lærerne har en homogen og positiv holdning til denne. De uttrykker at læreplanen prøver å legitimere kroppsøvingsfaget som et læringsfag, ikke bare et aktivitetsfag. Lærerne forteller at de har brukt mye tid på innføringen, og betydningen den har for dem. De påpeker imidlertid at læreplanen i større grad oppleves som en revidering enn en revolusjon. Dette forklares med at deres tidligere didaktiske tilnærming har vært ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330
VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330
IDR-3901
Kjær, Jonathan Framvik
Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title_full Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title_fullStr Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title_full_unstemmed Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title_short Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
title_sort livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330
VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330
IDR-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330
VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330
IDR-3901
url https://hdl.handle.net/10037/27845