Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål
Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens b...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27845 |
_version_ | 1829311775042961408 |
---|---|
author | Kjær, Jonathan Framvik |
author_facet | Kjær, Jonathan Framvik |
author_sort | Kjær, Jonathan Framvik |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens betydning for lærerne. Det empiriske materialet baserer seg på et kvalitativt forskningsintervju med fem deltakere fra en videregående skole i Nord-Norge. Alle deltakerne er kroppsøvingslærere med formell kompetanse, har kunnskap om fagfornyelsen, og hva denne innebærer. I analysen av datamaterialet benyttes to teorier, Jens-Ole Jensens teori om bevegelsesglede, og John I. Goodlads læreplanteori. Funnene viser at lærernes forståelse av bevegelsesglede knytter seg til mestring, og det å skape gode opplevelser ved å være i bevegelse. Lek og alternative bevegelsesaktiviteter blir trukket fram som gode metoder for å skape den umiddelbare gleden. Funnene tyder også på at lærerne har et bevisst ønske om å skape den livslange gleden gjennom undervisningen, men hvorvidt kroppsøving alene klarer å oppnå denne målsetningen er uvisst. Lærerne ønsker å skape gode opplevelser gjennom kroppsøvingen, og gi elevene kunnskap, erfaring og verktøy de kan ta med videre. Slik håper de å gi elevene grunnlaget for å oppleve bevegelsesglede både i samtid og fremtid. Det er tydelig at lærerne ønsker å holde et ekstra fokus på de elevene som ikke liker faget. Tanken er at gjennom gode opplevelser og læring, får dem verktøy for å kunne holde på med bevegelse senere i livet. Når det kommer til den nye læreplanen indikerer funnene at lærerne har en homogen og positiv holdning til denne. De uttrykker at læreplanen prøver å legitimere kroppsøvingsfaget som et læringsfag, ikke bare et aktivitetsfag. Lærerne forteller at de har brukt mye tid på innføringen, og betydningen den har for dem. De påpeker imidlertid at læreplanen i større grad oppleves som en revidering enn en revolusjon. Dette forklares med at deres tidligere didaktiske tilnærming har vært ... |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
geographic | Faget |
geographic_facet | Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27845 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/27845 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT The Arctic University of Norway |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27845 2025-04-13T14:23:07+00:00 Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål Kjær, Jonathan Framvik 2022-05-15 https://hdl.handle.net/10037/27845 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/27845 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 IDR-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av målsetningen livslang bevegelsesglede, og hvordan de tilrettelegger for dette i sin undervisning. Ut over dette ser studien på innføringen av den nye læreplanen (Kunnskapsløftet 2020) i kroppsøving, og dens betydning for lærerne. Det empiriske materialet baserer seg på et kvalitativt forskningsintervju med fem deltakere fra en videregående skole i Nord-Norge. Alle deltakerne er kroppsøvingslærere med formell kompetanse, har kunnskap om fagfornyelsen, og hva denne innebærer. I analysen av datamaterialet benyttes to teorier, Jens-Ole Jensens teori om bevegelsesglede, og John I. Goodlads læreplanteori. Funnene viser at lærernes forståelse av bevegelsesglede knytter seg til mestring, og det å skape gode opplevelser ved å være i bevegelse. Lek og alternative bevegelsesaktiviteter blir trukket fram som gode metoder for å skape den umiddelbare gleden. Funnene tyder også på at lærerne har et bevisst ønske om å skape den livslange gleden gjennom undervisningen, men hvorvidt kroppsøving alene klarer å oppnå denne målsetningen er uvisst. Lærerne ønsker å skape gode opplevelser gjennom kroppsøvingen, og gi elevene kunnskap, erfaring og verktøy de kan ta med videre. Slik håper de å gi elevene grunnlaget for å oppleve bevegelsesglede både i samtid og fremtid. Det er tydelig at lærerne ønsker å holde et ekstra fokus på de elevene som ikke liker faget. Tanken er at gjennom gode opplevelser og læring, får dem verktøy for å kunne holde på med bevegelse senere i livet. Når det kommer til den nye læreplanen indikerer funnene at lærerne har en homogen og positiv holdning til denne. De uttrykker at læreplanen prøver å legitimere kroppsøvingsfaget som et læringsfag, ikke bare et aktivitetsfag. Lærerne forteller at de har brukt mye tid på innføringen, og betydningen den har for dem. De påpeker imidlertid at læreplanen i større grad oppleves som en revidering enn en revolusjon. Dette forklares med at deres tidligere didaktiske tilnærming har vært ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 IDR-3901 Kjær, Jonathan Framvik Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title | Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title_full | Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title_fullStr | Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title_full_unstemmed | Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title_short | Livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
title_sort | livslang bevegelsesglede, et ønsket mål |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 IDR-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 IDR-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/27845 |