Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet

Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Scherjon, Trix
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Kvi
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2783
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2783
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2783 2024-06-02T08:10:09+00:00 Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet Scherjon, Trix 2010-05 6451229 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2783 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2783 URN:NBN:no-uit_munin_2521 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 kvinnelig maler kvinne marinemaleri marinekunst havet kysten kystlandskap Norge Nederland romantikk realisme nyromantikk Nordkapp Lofoten marinefartøy 1800-tallet 1900-tallet KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet. Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme. Master Thesis Lofoten Nordkapp University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Lofoten
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
kvinnelig maler
kvinne
marinemaleri
marinekunst
havet
kysten
kystlandskap
Norge
Nederland
romantikk
realisme
nyromantikk
Nordkapp
Lofoten
marinefartøy
1800-tallet
1900-tallet
KVI-3900
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
kvinnelig maler
kvinne
marinemaleri
marinekunst
havet
kysten
kystlandskap
Norge
Nederland
romantikk
realisme
nyromantikk
Nordkapp
Lofoten
marinefartøy
1800-tallet
1900-tallet
KVI-3900
Scherjon, Trix
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
kvinnelig maler
kvinne
marinemaleri
marinekunst
havet
kysten
kystlandskap
Norge
Nederland
romantikk
realisme
nyromantikk
Nordkapp
Lofoten
marinefartøy
1800-tallet
1900-tallet
KVI-3900
description Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet. Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme.
format Master Thesis
author Scherjon, Trix
author_facet Scherjon, Trix
author_sort Scherjon, Trix
title Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
title_short Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
title_full Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
title_fullStr Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
title_full_unstemmed Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
title_sort marinemaler betzy akersloot-berg : med fotfeste i norge og nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2010
url https://hdl.handle.net/10037/2783
long_lat ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
geographic Hennes
Kvi
Lofoten
geographic_facet Hennes
Kvi
Lofoten
genre Lofoten
Nordkapp
genre_facet Lofoten
Nordkapp
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2783
URN:NBN:no-uit_munin_2521
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
_version_ 1800755982181072896