Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet
Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922....
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2783 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2783 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2783 2024-06-02T08:10:09+00:00 Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet Scherjon, Trix 2010-05 6451229 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2783 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2783 URN:NBN:no-uit_munin_2521 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 kvinnelig maler kvinne marinemaleri marinekunst havet kysten kystlandskap Norge Nederland romantikk realisme nyromantikk Nordkapp Lofoten marinefartøy 1800-tallet 1900-tallet KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet. Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme. Master Thesis Lofoten Nordkapp University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Lofoten |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 kvinnelig maler kvinne marinemaleri marinekunst havet kysten kystlandskap Norge Nederland romantikk realisme nyromantikk Nordkapp Lofoten marinefartøy 1800-tallet 1900-tallet KVI-3900 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 kvinnelig maler kvinne marinemaleri marinekunst havet kysten kystlandskap Norge Nederland romantikk realisme nyromantikk Nordkapp Lofoten marinefartøy 1800-tallet 1900-tallet KVI-3900 Scherjon, Trix Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 kvinnelig maler kvinne marinemaleri marinekunst havet kysten kystlandskap Norge Nederland romantikk realisme nyromantikk Nordkapp Lofoten marinefartøy 1800-tallet 1900-tallet KVI-3900 |
description |
Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet. Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme. |
format |
Master Thesis |
author |
Scherjon, Trix |
author_facet |
Scherjon, Trix |
author_sort |
Scherjon, Trix |
title |
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
title_short |
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
title_full |
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
title_fullStr |
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
title_full_unstemmed |
Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
title_sort |
marinemaler betzy akersloot-berg : med fotfeste i norge og nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2010 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/2783 |
long_lat |
ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) |
geographic |
Hennes Kvi Lofoten |
geographic_facet |
Hennes Kvi Lofoten |
genre |
Lofoten Nordkapp |
genre_facet |
Lofoten Nordkapp |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/2783 URN:NBN:no-uit_munin_2521 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
_version_ |
1800755982181072896 |