Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet

Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Scherjon, Trix
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Kvi
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2783
Description
Summary:Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet. Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme.