De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstn...
Published in: | Kunst og Kultur |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27618 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27618 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27618 2023-05-15T17:43:30+02:00 De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks Snarby, Irene 2022-09-15 https://hdl.handle.net/10037/27618 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 nob nob Universitetsforlaget Kunst og kultur Snarby IS. De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):74-86 FRIDAID 2059772 doi:10.18261/kk.105.2.2 0023-5415 1504-3029 https://hdl.handle.net/10037/27618 Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 CC-BY-NC Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 2022-12-01T00:02:23Z Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være. This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be. Article in Journal/Newspaper Northern Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordnorsk Kunstmuseum ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) Norway Kunst og Kultur 105 2-3 74 86 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være. This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Snarby, Irene |
spellingShingle |
Snarby, Irene De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
author_facet |
Snarby, Irene |
author_sort |
Snarby, Irene |
title |
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
title_short |
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
title_full |
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
title_fullStr |
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
title_full_unstemmed |
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks |
title_sort |
de go ivvár. som om det var iver jåks |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/27618 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 |
long_lat |
ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) |
geographic |
Nordnorsk Kunstmuseum Norway |
geographic_facet |
Nordnorsk Kunstmuseum Norway |
genre |
Northern Norway |
genre_facet |
Northern Norway |
op_relation |
Kunst og kultur Snarby IS. De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):74-86 FRIDAID 2059772 doi:10.18261/kk.105.2.2 0023-5415 1504-3029 https://hdl.handle.net/10037/27618 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC |
op_doi |
https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 |
container_title |
Kunst og Kultur |
container_volume |
105 |
container_issue |
2-3 |
container_start_page |
74 |
op_container_end_page |
86 |
_version_ |
1766145596007120896 |