De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks

Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstn...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Kunst og Kultur
Main Author: Snarby, Irene
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27618
https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27618
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27618 2023-05-15T17:43:30+02:00 De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks Snarby, Irene 2022-09-15 https://hdl.handle.net/10037/27618 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 nob nob Universitetsforlaget Kunst og kultur Snarby IS. De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):74-86 FRIDAID 2059772 doi:10.18261/kk.105.2.2 0023-5415 1504-3029 https://hdl.handle.net/10037/27618 Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 CC-BY-NC Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 2022-12-01T00:02:23Z Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være. This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be. Article in Journal/Newspaper Northern Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordnorsk Kunstmuseum ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) Norway Kunst og Kultur 105 2-3 74 86
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være. This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be.
format Article in Journal/Newspaper
author Snarby, Irene
spellingShingle Snarby, Irene
De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
author_facet Snarby, Irene
author_sort Snarby, Irene
title De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
title_short De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
title_full De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
title_fullStr De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
title_full_unstemmed De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
title_sort de go ivvár. som om det var iver jåks
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/27618
https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2
long_lat ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648)
geographic Nordnorsk Kunstmuseum
Norway
geographic_facet Nordnorsk Kunstmuseum
Norway
genre Northern Norway
genre_facet Northern Norway
op_relation Kunst og kultur
Snarby IS. De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):74-86
FRIDAID 2059772
doi:10.18261/kk.105.2.2
0023-5415
1504-3029
https://hdl.handle.net/10037/27618
op_rights Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
openAccess
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
op_rightsnorm CC-BY-NC
op_doi https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2
container_title Kunst og Kultur
container_volume 105
container_issue 2-3
container_start_page 74
op_container_end_page 86
_version_ 1766145596007120896