De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstn...
Published in: | Kunst og Kultur |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27618 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.2 |
Summary: | Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være. This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be. |
---|