Abstraksjon, relasjon og samisk selvrealisering: Tre malerier av Synnøve Persen
Basert på analyser av tre malerier av Synnøve Persen utført mellom 1982 og 1993, diskuterer denne teksten forhold som abstraksjon, motiv, representasjon og relasjonelle forbindelser. Hvordan åpner slike undersøkelser for ulike oppfatninger av landskap, skjønnhet og endring, foruten samiske forståels...
Published in: | Kunst og Kultur |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27568 https://doi.org/10.18261/kk.105.2.5 |
Summary: | Basert på analyser av tre malerier av Synnøve Persen utført mellom 1982 og 1993, diskuterer denne teksten forhold som abstraksjon, motiv, representasjon og relasjonelle forbindelser. Hvordan åpner slike undersøkelser for ulike oppfatninger av landskap, skjønnhet og endring, foruten samiske forståelser av natur og liv? Teksten argumenterer for disse malerienes betydning for samisk selvrealisering. I vid forstand kan arbeidene bidra til å utvide vår forståelse av kunstens sosiale dimensjoner og forholdet mellom menneske og natur. Based on analyses of three paintings by Synnøve Persen, made between 1982 and 1993, this text discusses concepts of abstraction, motif, representation and relatedness. How do such inquiries relate to different perceptions of landscape, beauty and change, in addition to Sámi understandings of nature and life? The text argues for the significance of these paintings for Sámi self-realisation. In a broad sense, the works can help expand our understanding of the social dimensions of art and the relationship between man and nature. |
---|