Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis

Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Main Authors: Evju, Kristin, Olsen, Torjer Andreas
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27545
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27545
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27545 2023-05-15T17:24:09+02:00 Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis Education on Sámi topics in school – the importance of competency and Indigenous perspectives for an inclusive practice Evju, Kristin Olsen, Torjer Andreas 2022-08-26 https://hdl.handle.net/10037/27545 https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 nob nob Cappelen Damm Akademisk Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Evju K, Olsen TA. Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022;8:219-232 FRIDAID 2046583 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 2387-5739 https://hdl.handle.net/10037/27545 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 2022-12-01T00:02:23Z Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Schools set conditions for education on Sámi history, languages, culture, society, and rights. In this article, we investigate experiences with these topics, through interviews with teachers from six different schools in Norway; three in Northern Norway and three in Eastern Norway. The teachers’ practices are influenced by the interplay between, among others, curricula, teaching resources, sense of place and belonging, and Indigenous perspectives. These can be understood as conditions for anchoring Sámi topics in education practices. We argue that there is an ongoing development in schools towards such an anchoring, which contributes to inclusive education practices. Therefore, we place our analysis into a larger discussion on competency on Sámi topics in school and the possibility of including Indigenous perspectives in how we understand inclusive classrooms. Article in Journal/Newspaper Nord-Norge Northern Norway samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8 0 219
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Schools set conditions for education on Sámi history, languages, culture, society, and rights. In this article, we investigate experiences with these topics, through interviews with teachers from six different schools in Norway; three in Northern Norway and three in Eastern Norway. The teachers’ practices are influenced by the interplay between, among others, curricula, teaching resources, sense of place and belonging, and Indigenous perspectives. These can be understood as conditions for anchoring Sámi topics in education practices. We argue that there is an ongoing development in schools towards such an anchoring, which contributes to inclusive education practices. Therefore, we place our analysis into a larger discussion on competency on Sámi topics in school and the possibility of including Indigenous perspectives in how we understand inclusive classrooms.
format Article in Journal/Newspaper
author Evju, Kristin
Olsen, Torjer Andreas
spellingShingle Evju, Kristin
Olsen, Torjer Andreas
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
author_facet Evju, Kristin
Olsen, Torjer Andreas
author_sort Evju, Kristin
title Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_short Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_full Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_fullStr Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_full_unstemmed Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_sort undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
publisher Cappelen Damm Akademisk
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/27545
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre Nord-Norge
Northern Norway
samisk
genre_facet Nord-Norge
Northern Norway
samisk
op_relation Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Evju K, Olsen TA. Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022;8:219-232
FRIDAID 2046583
doi:10.23865/ntpk.v8.3433
2387-5739
https://hdl.handle.net/10037/27545
op_rights Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
openAccess
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
op_rightsnorm CC-BY
op_doi https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
container_title Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
container_volume 8
container_issue 0
container_start_page 219
_version_ 1766115035843657728