Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet...
Published in: | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27545 https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27545 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27545 2023-05-15T17:24:09+02:00 Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis Education on Sámi topics in school – the importance of competency and Indigenous perspectives for an inclusive practice Evju, Kristin Olsen, Torjer Andreas 2022-08-26 https://hdl.handle.net/10037/27545 https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 nob nob Cappelen Damm Akademisk Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Evju K, Olsen TA. Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022;8:219-232 FRIDAID 2046583 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 2387-5739 https://hdl.handle.net/10037/27545 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2022 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 2022-12-01T00:02:23Z Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Schools set conditions for education on Sámi history, languages, culture, society, and rights. In this article, we investigate experiences with these topics, through interviews with teachers from six different schools in Norway; three in Northern Norway and three in Eastern Norway. The teachers’ practices are influenced by the interplay between, among others, curricula, teaching resources, sense of place and belonging, and Indigenous perspectives. These can be understood as conditions for anchoring Sámi topics in education practices. We argue that there is an ongoing development in schools towards such an anchoring, which contributes to inclusive education practices. Therefore, we place our analysis into a larger discussion on competency on Sámi topics in school and the possibility of including Indigenous perspectives in how we understand inclusive classrooms. Article in Journal/Newspaper Nord-Norge Northern Norway samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8 0 219 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Schools set conditions for education on Sámi history, languages, culture, society, and rights. In this article, we investigate experiences with these topics, through interviews with teachers from six different schools in Norway; three in Northern Norway and three in Eastern Norway. The teachers’ practices are influenced by the interplay between, among others, curricula, teaching resources, sense of place and belonging, and Indigenous perspectives. These can be understood as conditions for anchoring Sámi topics in education practices. We argue that there is an ongoing development in schools towards such an anchoring, which contributes to inclusive education practices. Therefore, we place our analysis into a larger discussion on competency on Sámi topics in school and the possibility of including Indigenous perspectives in how we understand inclusive classrooms. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Evju, Kristin Olsen, Torjer Andreas |
spellingShingle |
Evju, Kristin Olsen, Torjer Andreas Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
author_facet |
Evju, Kristin Olsen, Torjer Andreas |
author_sort |
Evju, Kristin |
title |
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_short |
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_full |
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_fullStr |
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_full_unstemmed |
Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_sort |
undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/27545 https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 |
geographic |
Norway |
geographic_facet |
Norway |
genre |
Nord-Norge Northern Norway samisk |
genre_facet |
Nord-Norge Northern Norway samisk |
op_relation |
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Evju K, Olsen TA. Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022;8:219-232 FRIDAID 2046583 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 2387-5739 https://hdl.handle.net/10037/27545 |
op_rights |
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) openAccess Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
op_rightsnorm |
CC-BY |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 |
container_title |
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
container_volume |
8 |
container_issue |
0 |
container_start_page |
219 |
_version_ |
1766115035843657728 |