Rus forebyggende arbeid rettet mot ungdom i Tromsø kommune: En kvalitativ studie

Denne studien har utforsket hvordan Tromsø kommune praktiserer det rusforebyggende arbeidet rettet mot ungdom. Jeg har lagt vekt på å forstå det rusforebyggende arbeidet gjennom Putnams teori om sosial kapital, og Bourdieus teorier om sosiale rom, sosiale felt og kapital begreper. Hensikten har vært...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nøsavik, Alina Roaldsdatter
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27440
Description
Summary:Denne studien har utforsket hvordan Tromsø kommune praktiserer det rusforebyggende arbeidet rettet mot ungdom. Jeg har lagt vekt på å forstå det rusforebyggende arbeidet gjennom Putnams teori om sosial kapital, og Bourdieus teorier om sosiale rom, sosiale felt og kapital begreper. Hensikten har vært å opparbeide en forståelse på hvordan fagpersoner praktiserer og erfarer dette arbeidet, og hvordan det rusforebyggende arbeidet blir organisert. På bakgrunn av problemstillingen og forskningsspørsmålenes karakter, valgte jeg kvalitativ metode hvor jeg intervjuet 6 fagpersoner på feltet. Fagpersonene ble rekruttert på bakgrunn av deres ansvarsområder og fagfelt. Funnene i studien bygger på informantenes beskrivelser, erfaringer og ansvarsområder. Hovedfunnene i denne studien er ungdomsmedvirkning, tverrfaglig samarbeid, relasjon og tillit, likestille hjem-skole-fritid og «tid er en utfordring». Funnet tverrfaglig samarbeid vektlegges stor betydning i rusforebyggende arbeid og for de aktuelle fagpersonene. I dette inngår relasjoner og tillit til andre hjelpeapparater og til ungdommer. Her tar jeg i bruk Putnams teori om sosial kapital, og forklarer hvordan sosial kapital mellom fagpersoner og ungdommer oppstår når tillit og forpliktelser til hverandre er til stede. Jeg har også sett på hvordan Bourdieus kapitalbegreper kan forklarer hvordan fagpersoner er avhengig av å inneha enkelte former for kapital, og at den kulturelle og sosiale kapitalen kan ha innvirkning på hvorfor ungdommer prøver og/eller bruker rusmidler. Det ble belyst at ungdomsmedvirkning er noe Tromsø kommune har vektlagt, gjennom å la ungdomsrådet medvirke i tiltak og ungdataspørsmål, samt la ungdom generelt medvirke i hvilke aktiviteter som tilbys på fritidsarenaen. Et annet viktig funn, var at fagpersonene uttrykte at det var behov for å løfte det rusforebyggende arbeidet i hjemmet, på skolen og på fritidsarenaen. Fagpersonene tydeliggjorde betydningen av å ha arenaer og tiltak som kan bidra til mestring hos ungdom. Det siste funnet representerte at ...