Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?

Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvorfor implementeringen av et nytt Customer Relationship Management (CRM) – system har blitt tatt i bruk på ulike måter, til tross for lik implementeringsprosess blant de ulike lokalbankene i SpareBank 1 Nord-Norge. Vi har derfor etablert følgende prob...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aronsen, Jan-Rune Skogli, Pedersen, John-Roar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27168
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27168
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27168 2023-05-15T17:24:05+02:00 Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge? Aronsen, Jan-Rune Skogli Pedersen, John-Roar 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/27168 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/27168 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-11-03T00:01:18Z Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvorfor implementeringen av et nytt Customer Relationship Management (CRM) – system har blitt tatt i bruk på ulike måter, til tross for lik implementeringsprosess blant de ulike lokalbankene i SpareBank 1 Nord-Norge. Vi har derfor etablert følgende problemstilling: «Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?». I begynnelsen av 2021 ble et nytt CRM-system med navn «IVER» lansert i SpareBank 1 Nord-Norge. I skrivende stund har det gått over et år siden implementering og banken har fått tilbake verdifull data som tilsier at noen lokalbanker bruker dette systemet ulikt fra hverandre, og som viker fra hvordan det ble tenkt at det skulle brukes. Denne avhandlingen tar utgangspunkt i fire forskjellige lokalbanker, to av mindre og to av større karakter. Disse er valgt på bakgrunn av noen gitte kriterier. Med utgangspunkt i dataen SpareBank 1 Nord-Norge hadde, ønsket vi å undersøke hvorfor noen av de ulike lokalbankene hadde tatt systemet i bruk på forskjellig måte. Var det størrelsen som hadde noe å si? Nærhet til hovedkontoret? Eller var det andre faktorer som påvirket bruken? Med bakgrunn i dette identifiserte vi med hjelp av relevant teori noen områder som er viktig når det kommer til å gjennomføre en endringsprosess. De områdene vi har fokusert på er kommunikasjon, involvering, tilrettelegging, opplæring og oversetting. Vi ønsket å undersøke om opplevelsen av disse faktorene varierte mellom de ulike lokalbankene. Teorikapitlet er derfor basert på sentral og relevant litteratur for hvordan de valgte områdene påvirker en endringsprosess, samt teori om mer spesifikt CRM-implementeringer. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med et komparativt casedesign. Datamaterialet som denne avhandlingen baserer seg på er fra gruppeintervjuer med de fire lokalbankene. Informantene er rådgivere med virke i privatmarkedet hos SpareBank 1 Nord-Norge. Funnene i denne avhandlingen viser at det er forskjellige ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Banken ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
Aronsen, Jan-Rune Skogli
Pedersen, John-Roar
Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
description Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvorfor implementeringen av et nytt Customer Relationship Management (CRM) – system har blitt tatt i bruk på ulike måter, til tross for lik implementeringsprosess blant de ulike lokalbankene i SpareBank 1 Nord-Norge. Vi har derfor etablert følgende problemstilling: «Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?». I begynnelsen av 2021 ble et nytt CRM-system med navn «IVER» lansert i SpareBank 1 Nord-Norge. I skrivende stund har det gått over et år siden implementering og banken har fått tilbake verdifull data som tilsier at noen lokalbanker bruker dette systemet ulikt fra hverandre, og som viker fra hvordan det ble tenkt at det skulle brukes. Denne avhandlingen tar utgangspunkt i fire forskjellige lokalbanker, to av mindre og to av større karakter. Disse er valgt på bakgrunn av noen gitte kriterier. Med utgangspunkt i dataen SpareBank 1 Nord-Norge hadde, ønsket vi å undersøke hvorfor noen av de ulike lokalbankene hadde tatt systemet i bruk på forskjellig måte. Var det størrelsen som hadde noe å si? Nærhet til hovedkontoret? Eller var det andre faktorer som påvirket bruken? Med bakgrunn i dette identifiserte vi med hjelp av relevant teori noen områder som er viktig når det kommer til å gjennomføre en endringsprosess. De områdene vi har fokusert på er kommunikasjon, involvering, tilrettelegging, opplæring og oversetting. Vi ønsket å undersøke om opplevelsen av disse faktorene varierte mellom de ulike lokalbankene. Teorikapitlet er derfor basert på sentral og relevant litteratur for hvordan de valgte områdene påvirker en endringsprosess, samt teori om mer spesifikt CRM-implementeringer. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med et komparativt casedesign. Datamaterialet som denne avhandlingen baserer seg på er fra gruppeintervjuer med de fire lokalbankene. Informantene er rådgivere med virke i privatmarkedet hos SpareBank 1 Nord-Norge. Funnene i denne avhandlingen viser at det er forskjellige ...
format Master Thesis
author Aronsen, Jan-Rune Skogli
Pedersen, John-Roar
author_facet Aronsen, Jan-Rune Skogli
Pedersen, John-Roar
author_sort Aronsen, Jan-Rune Skogli
title Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
title_short Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
title_full Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
title_fullStr Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
title_full_unstemmed Implementering i banksektoren: Hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av CRM-systemet i SpareBank 1 Nord-Norge?
title_sort implementering i banksektoren: hvorfor har en lik implementeringsprosess ført til forskjellig bruk av crm-systemet i sparebank 1 nord-norge?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/27168
long_lat ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
geographic Banken
geographic_facet Banken
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/27168
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1766114892155191296