Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge
Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27088 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27088 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27088 2023-05-15T17:24:10+02:00 Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge Janson, Markus Mortensen, Ole-Jørgen 2022-05-31 https://hdl.handle.net/10037/27088 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/27088 Copyright 2022 The Author(s) Markedsføring og strategi BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2022-10-26T23:01:05Z Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer er benyttet for å undersøke fenomenet sponsing. For å sikre at informantene har relevant kompetanse er de strategisk utvalgt. Innsamlet data har blitt analysert ved hjelp av Nvivo, et analyseprogram for kvalitativ forskning. Studiens utgangspunkt er det ressursbaserte perspektivet, samt undersøkelser gjennomført i internasjonal skala av blant annet Demir & Sødermann (2015), Chadwick & Thwaites (2005) og Amis, et al., (1997). Klubbene med mest kommersiell tiltrekningskraft i Europa er fordelt på fem nasjoner. Norge og øvrige land representerer en mindre økonomisk skala og kommersiell interesse. Premier League-klubber har i gjennomsnitt årlige inntekter på 3,5 mrd. kroner (Lange, 2022). Sammenlignet budsjetterte TIL i 2020 med inntekter på 69 mill. kroner. Studien belyser et viktig tema, fordi sponsing som fenomen ikke synes å ha blitt undersøkt i en lokal kontekst selv om dette representerer brorparten av fotballklubbene i Europa. Studien avdekker fire forutsetninger for å gjøre sponsing som ressurs til konkurransefortrinn. Faktorene som fremkommer av analysen er relasjon, ressursallokering, verdiskapning og fit. Relasjon er grunnlaget for all sponsoraktivitet ved at informasjon, kompetanse og erfaringer, koordineres og deles. For å gjøre sponsing til en kjernekompetanse er ressursallokering viktig. Det omhandler koordinering av sponsorvirksomheten, hvor nøkkelen er å dele kunnskaper med samarbeidspartneren. Verdiskapning befatter samhandlingen som skjer i dyadene ved å basere seg på felles verdier og målsetninger. Forståelsen av dette bidrar til å predikere utfallet av et samarbeid, ved å se på hvilke assosiasjoner som kan overføres fra en merkevare til en annen, i lys av partenes verdisett. Fit omhandler ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) Chadwick ENVELOPE(160.433,160.433,-72.500,-72.500) Nøkkelen ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Markedsføring og strategi BED-3902 |
spellingShingle |
Markedsføring og strategi BED-3902 Janson, Markus Mortensen, Ole-Jørgen Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
topic_facet |
Markedsføring og strategi BED-3902 |
description |
Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer er benyttet for å undersøke fenomenet sponsing. For å sikre at informantene har relevant kompetanse er de strategisk utvalgt. Innsamlet data har blitt analysert ved hjelp av Nvivo, et analyseprogram for kvalitativ forskning. Studiens utgangspunkt er det ressursbaserte perspektivet, samt undersøkelser gjennomført i internasjonal skala av blant annet Demir & Sødermann (2015), Chadwick & Thwaites (2005) og Amis, et al., (1997). Klubbene med mest kommersiell tiltrekningskraft i Europa er fordelt på fem nasjoner. Norge og øvrige land representerer en mindre økonomisk skala og kommersiell interesse. Premier League-klubber har i gjennomsnitt årlige inntekter på 3,5 mrd. kroner (Lange, 2022). Sammenlignet budsjetterte TIL i 2020 med inntekter på 69 mill. kroner. Studien belyser et viktig tema, fordi sponsing som fenomen ikke synes å ha blitt undersøkt i en lokal kontekst selv om dette representerer brorparten av fotballklubbene i Europa. Studien avdekker fire forutsetninger for å gjøre sponsing som ressurs til konkurransefortrinn. Faktorene som fremkommer av analysen er relasjon, ressursallokering, verdiskapning og fit. Relasjon er grunnlaget for all sponsoraktivitet ved at informasjon, kompetanse og erfaringer, koordineres og deles. For å gjøre sponsing til en kjernekompetanse er ressursallokering viktig. Det omhandler koordinering av sponsorvirksomheten, hvor nøkkelen er å dele kunnskaper med samarbeidspartneren. Verdiskapning befatter samhandlingen som skjer i dyadene ved å basere seg på felles verdier og målsetninger. Forståelsen av dette bidrar til å predikere utfallet av et samarbeid, ved å se på hvilke assosiasjoner som kan overføres fra en merkevare til en annen, i lys av partenes verdisett. Fit omhandler ... |
format |
Master Thesis |
author |
Janson, Markus Mortensen, Ole-Jørgen |
author_facet |
Janson, Markus Mortensen, Ole-Jørgen |
author_sort |
Janson, Markus |
title |
Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
title_short |
Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
title_full |
Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
title_fullStr |
Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
title_full_unstemmed |
Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge |
title_sort |
kan sponsing gi konkurransefortrinn? - en empirisk studie av tromsø il, mack og sparebank 1 nord-norge |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/27088 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) ENVELOPE(160.433,160.433,-72.500,-72.500) ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187) |
geographic |
Tromsø Synes Verdier Chadwick Nøkkelen |
geographic_facet |
Tromsø Synes Verdier Chadwick Nøkkelen |
genre |
Nord-Norge Tromsø |
genre_facet |
Nord-Norge Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/27088 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1766115056183934976 |