«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget

Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke oppl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fossli, Sofie Pernille Nilsen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27011
_version_ 1829298009767149568
author Fossli, Sofie Pernille Nilsen
author_facet Fossli, Sofie Pernille Nilsen
author_sort Fossli, Sofie Pernille Nilsen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For å finne ut av dette, har jeg intervjuet fire elever på en videregående skole, og jeg har hatt som mål å undersøke følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger elevene i begrepene samisk tematikk, samisk innhold og det samiske? Og synes elevene det er viktig med samisk innhold i norskfaget? 2. Hvilke opplevelser, tanker, meninger og erfaringer har elevene omkring samisk innhold i norskundervisninga? Det teoretiske grunnlaget i studien min er på mange måter todelt. Jeg har behøvd teori om skolen som fenomen, og teori om individet som fenomen, for å kunne belyse elevperspektivet i møte med samisk tematikk i norskfaget og skolen. Det teoretiske perspektivet jeg presenterer i avhandlingen, tar for seg forskning om urfolk og urfolkstematikk i skolen, teori om kritisk mangfoldskompetanse og postkoloniale perspektiver, i tillegg til teori om dybdelæring. For å belyse elevperspektivet, er også teori om identitet, sted og stedstilhørighet, og teori om stereotypisering med. I tillegg er samenes historie og samisk innhold i skole og planverk holdepunkter for analysen min. Analysen av funnene mine viser at elevene erfarer at undervisningen om samisk tematikk i norskfaget er forholdsvis repetitiv og grunnleggende. Elevene virker å ville komme i dybden av tematikken, og føler seg klar for dette. De uttrykker et ønske om perspektivutvidelse, og vil gjerne lære mer om den samiske kulturen, og mer om hvordan samer i dag lever, og hvordan det samiske samfunnet er. Elevene har også erfaringer med at undervisningen enkelte ganger treffer, og beskriver da undervisningsopplegg hvor man har greid å komme mer i dybden. De trekker spesielt frem ...
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Lever
Synes
geographic_facet Lever
Synes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27011
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/27011
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27011 2025-04-13T14:26:34+00:00 «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget Fossli, Sofie Pernille Nilsen 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/27011 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/27011 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 norskfaget samisk elevperspektiv dybdelæring urfolk postkoloniale perspektiver kritisk mangfoldskompetanse NOR-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For å finne ut av dette, har jeg intervjuet fire elever på en videregående skole, og jeg har hatt som mål å undersøke følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger elevene i begrepene samisk tematikk, samisk innhold og det samiske? Og synes elevene det er viktig med samisk innhold i norskfaget? 2. Hvilke opplevelser, tanker, meninger og erfaringer har elevene omkring samisk innhold i norskundervisninga? Det teoretiske grunnlaget i studien min er på mange måter todelt. Jeg har behøvd teori om skolen som fenomen, og teori om individet som fenomen, for å kunne belyse elevperspektivet i møte med samisk tematikk i norskfaget og skolen. Det teoretiske perspektivet jeg presenterer i avhandlingen, tar for seg forskning om urfolk og urfolkstematikk i skolen, teori om kritisk mangfoldskompetanse og postkoloniale perspektiver, i tillegg til teori om dybdelæring. For å belyse elevperspektivet, er også teori om identitet, sted og stedstilhørighet, og teori om stereotypisering med. I tillegg er samenes historie og samisk innhold i skole og planverk holdepunkter for analysen min. Analysen av funnene mine viser at elevene erfarer at undervisningen om samisk tematikk i norskfaget er forholdsvis repetitiv og grunnleggende. Elevene virker å ville komme i dybden av tematikken, og føler seg klar for dette. De uttrykker et ønske om perspektivutvidelse, og vil gjerne lære mer om den samiske kulturen, og mer om hvordan samer i dag lever, og hvordan det samiske samfunnet er. Elevene har også erfaringer med at undervisningen enkelte ganger treffer, og beskriver da undervisningsopplegg hvor man har greid å komme mer i dybden. De trekker spesielt frem ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
spellingShingle norskfaget
samisk
elevperspektiv
dybdelæring
urfolk
postkoloniale perspektiver
kritisk mangfoldskompetanse
NOR-3982
Fossli, Sofie Pernille Nilsen
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title_full «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title_fullStr «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title_full_unstemmed «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title_short «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
title_sort «du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - en kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
topic norskfaget
samisk
elevperspektiv
dybdelæring
urfolk
postkoloniale perspektiver
kritisk mangfoldskompetanse
NOR-3982
topic_facet norskfaget
samisk
elevperspektiv
dybdelæring
urfolk
postkoloniale perspektiver
kritisk mangfoldskompetanse
NOR-3982
url https://hdl.handle.net/10037/27011