«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget

Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bewalitz, Katharina Andersen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/27008
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27008
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27008 2023-05-15T18:13:03+02:00 «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget Bewalitz, Katharina Andersen 2022-05-14 https://hdl.handle.net/10037/27008 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/27008 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 Samisk språk Norskfaget Samisk innhold Samiske tema Samisk Stedsbasert pedagogikk Flerspråklig pedagogikk Kritisk mangfoldskompetanse Interkulturell kompetanse Urfolk Urfolksperspektiv Kunnskapsløftet 2020 Læremidler VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Samisk litteratur Samisk historie Videregående skole Språklig mangfold NOR-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-10-12T23:01:06Z Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer stedsbasert pedagogikk, interkulturell kompetanse og kritisk mangfoldskompetanse, samt flerspråklig pedagogikk. Analysen viser at læreboka blir erstattet av andre læremidler. Lærerne har noen holdepunkter for valgene av disse. Dette bygger på stedsbasert didaktikk, flerspråklighetsdidaktikk, kritisk mangfoldskompetanse, interkulturell kompetanse og emosjonelt orienterte tilnærminger. Lærerne i prosjektet bruker stedet og klasserommets (språk)mangfold aktivt i undervisningen om samiske tema. Alle elever i den norske skole har krav på tilstrekkelig kunnskap om samiske tema (jf. Kunnskapsløftet 2020), uavhengig av hvilken lærer man har. Funnene viser at lærerne har behov for mer tilgjengelige læremidler som framstiller samiske tema på en tilstrekkelig måte. Skolen kan også bidra gjennom prioriteringer av samisk innhold, i form av eksempelvis kursing. Læreren behøver god kunnskap om samiske tema, samt høy interkulturell og kritisk mangfoldskompetanse for å gjøre gode valg av læremidler. Slik er det behov for kompetanseløft for kunnskap om urfolksperspektivet og samisk innhold, både i den norske skolen og lærerutdanningen. Dette kan ha en utjevnende effekt på eventuelle kvalitetsforskjeller i undervisningen. Master Thesis sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031
Samisk språk
Norskfaget
Samisk innhold
Samiske tema
Samisk
Stedsbasert pedagogikk
Flerspråklig pedagogikk
Kritisk mangfoldskompetanse
Interkulturell kompetanse
Urfolk
Urfolksperspektiv
Kunnskapsløftet 2020
Læremidler
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
Samisk litteratur
Samisk historie
Videregående skole
Språklig mangfold
NOR-3982
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031
Samisk språk
Norskfaget
Samisk innhold
Samiske tema
Samisk
Stedsbasert pedagogikk
Flerspråklig pedagogikk
Kritisk mangfoldskompetanse
Interkulturell kompetanse
Urfolk
Urfolksperspektiv
Kunnskapsløftet 2020
Læremidler
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
Samisk litteratur
Samisk historie
Videregående skole
Språklig mangfold
NOR-3982
Bewalitz, Katharina Andersen
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031
Samisk språk
Norskfaget
Samisk innhold
Samiske tema
Samisk
Stedsbasert pedagogikk
Flerspråklig pedagogikk
Kritisk mangfoldskompetanse
Interkulturell kompetanse
Urfolk
Urfolksperspektiv
Kunnskapsløftet 2020
Læremidler
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
Samisk litteratur
Samisk historie
Videregående skole
Språklig mangfold
NOR-3982
description Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer stedsbasert pedagogikk, interkulturell kompetanse og kritisk mangfoldskompetanse, samt flerspråklig pedagogikk. Analysen viser at læreboka blir erstattet av andre læremidler. Lærerne har noen holdepunkter for valgene av disse. Dette bygger på stedsbasert didaktikk, flerspråklighetsdidaktikk, kritisk mangfoldskompetanse, interkulturell kompetanse og emosjonelt orienterte tilnærminger. Lærerne i prosjektet bruker stedet og klasserommets (språk)mangfold aktivt i undervisningen om samiske tema. Alle elever i den norske skole har krav på tilstrekkelig kunnskap om samiske tema (jf. Kunnskapsløftet 2020), uavhengig av hvilken lærer man har. Funnene viser at lærerne har behov for mer tilgjengelige læremidler som framstiller samiske tema på en tilstrekkelig måte. Skolen kan også bidra gjennom prioriteringer av samisk innhold, i form av eksempelvis kursing. Læreren behøver god kunnskap om samiske tema, samt høy interkulturell og kritisk mangfoldskompetanse for å gjøre gode valg av læremidler. Slik er det behov for kompetanseløft for kunnskap om urfolksperspektivet og samisk innhold, både i den norske skolen og lærerutdanningen. Dette kan ha en utjevnende effekt på eventuelle kvalitetsforskjeller i undervisningen.
format Master Thesis
author Bewalitz, Katharina Andersen
author_facet Bewalitz, Katharina Andersen
author_sort Bewalitz, Katharina Andersen
title «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
title_short «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
title_full «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
title_fullStr «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
title_full_unstemmed «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
title_sort «å ta språklig mangfold nord». en studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/27008
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/27008
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1766185532540321792