«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/27008 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27008 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/27008 2023-05-15T18:13:03+02:00 «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget Bewalitz, Katharina Andersen 2022-05-14 https://hdl.handle.net/10037/27008 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/27008 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 Samisk språk Norskfaget Samisk innhold Samiske tema Samisk Stedsbasert pedagogikk Flerspråklig pedagogikk Kritisk mangfoldskompetanse Interkulturell kompetanse Urfolk Urfolksperspektiv Kunnskapsløftet 2020 Læremidler VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Samisk litteratur Samisk historie Videregående skole Språklig mangfold NOR-3982 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-10-12T23:01:06Z Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer stedsbasert pedagogikk, interkulturell kompetanse og kritisk mangfoldskompetanse, samt flerspråklig pedagogikk. Analysen viser at læreboka blir erstattet av andre læremidler. Lærerne har noen holdepunkter for valgene av disse. Dette bygger på stedsbasert didaktikk, flerspråklighetsdidaktikk, kritisk mangfoldskompetanse, interkulturell kompetanse og emosjonelt orienterte tilnærminger. Lærerne i prosjektet bruker stedet og klasserommets (språk)mangfold aktivt i undervisningen om samiske tema. Alle elever i den norske skole har krav på tilstrekkelig kunnskap om samiske tema (jf. Kunnskapsløftet 2020), uavhengig av hvilken lærer man har. Funnene viser at lærerne har behov for mer tilgjengelige læremidler som framstiller samiske tema på en tilstrekkelig måte. Skolen kan også bidra gjennom prioriteringer av samisk innhold, i form av eksempelvis kursing. Læreren behøver god kunnskap om samiske tema, samt høy interkulturell og kritisk mangfoldskompetanse for å gjøre gode valg av læremidler. Slik er det behov for kompetanseløft for kunnskap om urfolksperspektivet og samisk innhold, både i den norske skolen og lærerutdanningen. Dette kan ha en utjevnende effekt på eventuelle kvalitetsforskjeller i undervisningen. Master Thesis sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 Samisk språk Norskfaget Samisk innhold Samiske tema Samisk Stedsbasert pedagogikk Flerspråklig pedagogikk Kritisk mangfoldskompetanse Interkulturell kompetanse Urfolk Urfolksperspektiv Kunnskapsløftet 2020 Læremidler VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Samisk litteratur Samisk historie Videregående skole Språklig mangfold NOR-3982 |
spellingShingle |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 Samisk språk Norskfaget Samisk innhold Samiske tema Samisk Stedsbasert pedagogikk Flerspråklig pedagogikk Kritisk mangfoldskompetanse Interkulturell kompetanse Urfolk Urfolksperspektiv Kunnskapsløftet 2020 Læremidler VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Samisk litteratur Samisk historie Videregående skole Språklig mangfold NOR-3982 Bewalitz, Katharina Andersen «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
topic_facet |
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 Samisk språk Norskfaget Samisk innhold Samiske tema Samisk Stedsbasert pedagogikk Flerspråklig pedagogikk Kritisk mangfoldskompetanse Interkulturell kompetanse Urfolk Urfolksperspektiv Kunnskapsløftet 2020 Læremidler VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Samisk litteratur Samisk historie Videregående skole Språklig mangfold NOR-3982 |
description |
Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer stedsbasert pedagogikk, interkulturell kompetanse og kritisk mangfoldskompetanse, samt flerspråklig pedagogikk. Analysen viser at læreboka blir erstattet av andre læremidler. Lærerne har noen holdepunkter for valgene av disse. Dette bygger på stedsbasert didaktikk, flerspråklighetsdidaktikk, kritisk mangfoldskompetanse, interkulturell kompetanse og emosjonelt orienterte tilnærminger. Lærerne i prosjektet bruker stedet og klasserommets (språk)mangfold aktivt i undervisningen om samiske tema. Alle elever i den norske skole har krav på tilstrekkelig kunnskap om samiske tema (jf. Kunnskapsløftet 2020), uavhengig av hvilken lærer man har. Funnene viser at lærerne har behov for mer tilgjengelige læremidler som framstiller samiske tema på en tilstrekkelig måte. Skolen kan også bidra gjennom prioriteringer av samisk innhold, i form av eksempelvis kursing. Læreren behøver god kunnskap om samiske tema, samt høy interkulturell og kritisk mangfoldskompetanse for å gjøre gode valg av læremidler. Slik er det behov for kompetanseløft for kunnskap om urfolksperspektivet og samisk innhold, både i den norske skolen og lærerutdanningen. Dette kan ha en utjevnende effekt på eventuelle kvalitetsforskjeller i undervisningen. |
format |
Master Thesis |
author |
Bewalitz, Katharina Andersen |
author_facet |
Bewalitz, Katharina Andersen |
author_sort |
Bewalitz, Katharina Andersen |
title |
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
title_short |
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
title_full |
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
title_fullStr |
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
title_full_unstemmed |
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
title_sort |
«å ta språklig mangfold nord». en studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/27008 |
genre |
sami samisk |
genre_facet |
sami samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/27008 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1766185532540321792 |