10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.

Denne studien omhandler bruk av medarbeiderundersøkelsen 10-Faktor som et mulig verktøy for organisasjonslæring og utvikling av lederskap. Vi ønsker å belyse i hvilken grad undersøkelsen har betydning for læring i organisasjonen og ledelse. Vi har lagt til grunn tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan er...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mikalsen, Mary-Line, Dybdal, Sigrid Moen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/26646
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26646
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26646 2023-05-15T18:34:27+02:00 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap. Mikalsen, Mary-Line Dybdal, Sigrid Moen 2022-05-30 https://hdl.handle.net/10037/26646 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26646 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2022-09-07T23:00:14Z Denne studien omhandler bruk av medarbeiderundersøkelsen 10-Faktor som et mulig verktøy for organisasjonslæring og utvikling av lederskap. Vi ønsker å belyse i hvilken grad undersøkelsen har betydning for læring i organisasjonen og ledelse. Vi har lagt til grunn tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og organisasjonslæring? 2. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og mestringsorientert ledelse? 3. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom mestringsorientert ledelse og organisasjonslæring? Vi har valgt å gjennomføre vår forskning i Tromsø kommune da denne kommunen bruker 10-Faktor som medarbeiderundersøkelse. Vi valgte seks rektorer som våre informanter da de representerer en annen kontekst enn den vi selv kjenner. Bakteppet for vår forskning er å undersøke rektorenes erfaringer og opplevelser med 10 -Faktor, belyst i et teoretisk perspektiv basert på organisasjonslæring og mestringsorientert ledelse. Resultatet i forskningen viser at rektorene har ulike erfaringer og opplevelser av 10-Faktor. Alle rektorene gjennomførte 10-Faktor, men investerte ulikt i dette arbeidet. Alle rektorene praktiserte adaptiv læring, men bare tre av rektorene opprettholdt arbeidet over tid, slik prosesslæring fordrer. I spørsmål om 10 -Faktor kan være en bidragsyter til utvikling/justering av lederskap, opplevde rektorene dette i varierende grad. Videre ser lederatferd ut til å ha den største påvirkningskraft for utvikling av organisasjon og egen ledelse. Det er også implementert en læringskultur i skolesektoren som legger et godt grunnlag for organisasjonslæring. I denne kulturen fremstår prosesslæring som en læringsmodell. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
Mikalsen, Mary-Line
Dybdal, Sigrid Moen
10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
description Denne studien omhandler bruk av medarbeiderundersøkelsen 10-Faktor som et mulig verktøy for organisasjonslæring og utvikling av lederskap. Vi ønsker å belyse i hvilken grad undersøkelsen har betydning for læring i organisasjonen og ledelse. Vi har lagt til grunn tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og organisasjonslæring? 2. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og mestringsorientert ledelse? 3. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom mestringsorientert ledelse og organisasjonslæring? Vi har valgt å gjennomføre vår forskning i Tromsø kommune da denne kommunen bruker 10-Faktor som medarbeiderundersøkelse. Vi valgte seks rektorer som våre informanter da de representerer en annen kontekst enn den vi selv kjenner. Bakteppet for vår forskning er å undersøke rektorenes erfaringer og opplevelser med 10 -Faktor, belyst i et teoretisk perspektiv basert på organisasjonslæring og mestringsorientert ledelse. Resultatet i forskningen viser at rektorene har ulike erfaringer og opplevelser av 10-Faktor. Alle rektorene gjennomførte 10-Faktor, men investerte ulikt i dette arbeidet. Alle rektorene praktiserte adaptiv læring, men bare tre av rektorene opprettholdt arbeidet over tid, slik prosesslæring fordrer. I spørsmål om 10 -Faktor kan være en bidragsyter til utvikling/justering av lederskap, opplevde rektorene dette i varierende grad. Videre ser lederatferd ut til å ha den største påvirkningskraft for utvikling av organisasjon og egen ledelse. Det er også implementert en læringskultur i skolesektoren som legger et godt grunnlag for organisasjonslæring. I denne kulturen fremstår prosesslæring som en læringsmodell.
format Master Thesis
author Mikalsen, Mary-Line
Dybdal, Sigrid Moen
author_facet Mikalsen, Mary-Line
Dybdal, Sigrid Moen
author_sort Mikalsen, Mary-Line
title 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
title_short 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
title_full 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
title_fullStr 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
title_full_unstemmed 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
title_sort 10-faktor som prosesslæring? hvordan ledere i tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/26646
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/26646
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1766219188280492032