Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer
Sammendrag Studien bygger på en deduktiv tilnærming der vi har tatt utgangspunkt i en modell for hvordan kartlegging og datainnsamling bør inngå i skolens arbeid med å realisere overordnede nasjonale og lokale mål for elevens læring og utvikling. Med utgangspunkt i modellen er det utarbeidet en spør...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26120 |
_version_ | 1829300343249305600 |
---|---|
author | Nyaas, Kirsti Stene, Camilla |
author_facet | Nyaas, Kirsti Stene, Camilla |
author_sort | Nyaas, Kirsti |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag Studien bygger på en deduktiv tilnærming der vi har tatt utgangspunkt i en modell for hvordan kartlegging og datainnsamling bør inngå i skolens arbeid med å realisere overordnede nasjonale og lokale mål for elevens læring og utvikling. Med utgangspunkt i modellen er det utarbeidet en spørreundersøkelse, digitalt distribuert til lærere i Tromsø kommune der vi på bakgrunn av innsamlet data svarer på problemstillingen; hva påvirker lærerens praksis i arbeidet med kartleggingsresultater? I teorien har vi fulgt to spor, med skolen som en lærende organisasjon som det ene, og føringer for arbeid med kartleggingsresultater gjennom nasjonale og lokale styringsdokumenter som det andre. Disse sporene er samlet og forsøkt sett gjennom den pedagogiske verdikjeden. Resultatene viste at alle målte faktor hadde signifikant sammenheng med lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater, og at sammenhengen var relativt sterk til meget sterk. Den sterkeste sammenhengen ble målt mellom lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater og det kollektive arbeidet som foregår på skolene og de kollektive holdningene det er til dette arbeidet. Skoleledelsens oppfølging av arbeid med kartleggingsresultater viser tredje sterkest sammenheng med lærerens praksis. Sekundære funn viste at den sterkeste sammenhengen mellom målte variabler var mellom ledelsens oppfølging og henholdsvis skolens kollektive holdning og skolens kollektive praksis. Mål av effektstørrelse mellom trinn viste at lærerne på småtrinnet (1.-4.trinn) skilte seg ut ved å vurdere egen praksis og ledelsens oppfølging høyere enn lærere på både mellomtrinn og ungdomstrinn. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26120 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/26120 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26120 2025-04-13T14:27:38+00:00 Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer Nyaas, Kirsti Stene, Camilla 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/26120 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26120 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 LPU-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Studien bygger på en deduktiv tilnærming der vi har tatt utgangspunkt i en modell for hvordan kartlegging og datainnsamling bør inngå i skolens arbeid med å realisere overordnede nasjonale og lokale mål for elevens læring og utvikling. Med utgangspunkt i modellen er det utarbeidet en spørreundersøkelse, digitalt distribuert til lærere i Tromsø kommune der vi på bakgrunn av innsamlet data svarer på problemstillingen; hva påvirker lærerens praksis i arbeidet med kartleggingsresultater? I teorien har vi fulgt to spor, med skolen som en lærende organisasjon som det ene, og føringer for arbeid med kartleggingsresultater gjennom nasjonale og lokale styringsdokumenter som det andre. Disse sporene er samlet og forsøkt sett gjennom den pedagogiske verdikjeden. Resultatene viste at alle målte faktor hadde signifikant sammenheng med lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater, og at sammenhengen var relativt sterk til meget sterk. Den sterkeste sammenhengen ble målt mellom lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater og det kollektive arbeidet som foregår på skolene og de kollektive holdningene det er til dette arbeidet. Skoleledelsens oppfølging av arbeid med kartleggingsresultater viser tredje sterkest sammenheng med lærerens praksis. Sekundære funn viste at den sterkeste sammenhengen mellom målte variabler var mellom ledelsens oppfølging og henholdsvis skolens kollektive holdning og skolens kollektive praksis. Mål av effektstørrelse mellom trinn viste at lærerne på småtrinnet (1.-4.trinn) skilte seg ut ved å vurdere egen praksis og ledelsens oppfølging høyere enn lærere på både mellomtrinn og ungdomstrinn. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 LPU-3900 Nyaas, Kirsti Stene, Camilla Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title | Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title_full | Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title_fullStr | Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title_full_unstemmed | Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title_short | Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
title_sort | hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? en kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 LPU-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 LPU-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/26120 |