«Vi har jo lite kjennskap til samer .»
Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søke...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/26099 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26099 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/26099 2023-05-15T18:06:21+02:00 «Vi har jo lite kjennskap til samer .» Ruistuen, Hanne Mikkelsen, Julie Pedersen 2022-05-16 https://hdl.handle.net/10037/26099 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/26099 Copyright 2022 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Samisk tematikk Lærbokanalyse Samisk identitet og mangfold Lærerperspektivet Historiebevissthet Samfunnsfag Samiske rettigheter Kunnskapsløftet 2020 LER-3904 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-08-17T23:00:00Z Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samenes rettslige særstilling? 2) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samene som historieskapte og historieskapende? 3) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå det samiske mangfoldet? 4) Hvilke holdninger har lærere til lærebøker? 5) Hvordan opplever og prioriterer lærere undervisning om samisk tematikk? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i begreper knyttet til multimodale tekster, samiske rettigheter, historieskapte og historieskapende, samt samisk identitet og mangfold. I studien blir seks lærebøker analysert. Analysen har som målsetting å avdekke sentrale forestillinger, formidlet gjennom lærebøkene om det samiske, basert på de tre første forskningsspørsmålene. Studien viser, blant annet, at lærebøkene i liten grad formidler på hvilket grunnlag samene har særegne rettigheter, basert på urfolksstatusen. Lærebøkene har et gjennomgående fokus på samene som én samlet undertrykt gruppe. Det er først opp mot vår egen samtid at samene går fra å være ofre (historieskapte), mot å bli handlende (historieskapende) aktører. Samlet har lærebøkene en tendens til å trekke det samiske mot nord, hvor nordsamisk språk, nordlige bosettingsområder og reindrift blir vektlagt. Lærebøkene gir, av den grunn, lite innsikt i mangfoldet i samisk kultur, identitet og levesett. I studien blir også seks lærere, med kompetanse i samfunnsfag, intervjuet. Intervjuene har som målsetting å avdekke hvordan lærere forholder seg til samisk tematikk, basert på de to siste forskningsspørsmålene. Lærerne gir uttrykk for at samisk tematikk ikke blir vektlagt slik den kanskje burde. De problematiserer innholdet i lærebøkene og det å gi en ... Master Thesis reindrift samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Samisk tematikk Lærbokanalyse Samisk identitet og mangfold Lærerperspektivet Historiebevissthet Samfunnsfag Samiske rettigheter Kunnskapsløftet 2020 LER-3904 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Samisk tematikk Lærbokanalyse Samisk identitet og mangfold Lærerperspektivet Historiebevissthet Samfunnsfag Samiske rettigheter Kunnskapsløftet 2020 LER-3904 Ruistuen, Hanne Mikkelsen, Julie Pedersen «Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Samisk tematikk Lærbokanalyse Samisk identitet og mangfold Lærerperspektivet Historiebevissthet Samfunnsfag Samiske rettigheter Kunnskapsløftet 2020 LER-3904 |
description |
Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samenes rettslige særstilling? 2) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samene som historieskapte og historieskapende? 3) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå det samiske mangfoldet? 4) Hvilke holdninger har lærere til lærebøker? 5) Hvordan opplever og prioriterer lærere undervisning om samisk tematikk? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i begreper knyttet til multimodale tekster, samiske rettigheter, historieskapte og historieskapende, samt samisk identitet og mangfold. I studien blir seks lærebøker analysert. Analysen har som målsetting å avdekke sentrale forestillinger, formidlet gjennom lærebøkene om det samiske, basert på de tre første forskningsspørsmålene. Studien viser, blant annet, at lærebøkene i liten grad formidler på hvilket grunnlag samene har særegne rettigheter, basert på urfolksstatusen. Lærebøkene har et gjennomgående fokus på samene som én samlet undertrykt gruppe. Det er først opp mot vår egen samtid at samene går fra å være ofre (historieskapte), mot å bli handlende (historieskapende) aktører. Samlet har lærebøkene en tendens til å trekke det samiske mot nord, hvor nordsamisk språk, nordlige bosettingsområder og reindrift blir vektlagt. Lærebøkene gir, av den grunn, lite innsikt i mangfoldet i samisk kultur, identitet og levesett. I studien blir også seks lærere, med kompetanse i samfunnsfag, intervjuet. Intervjuene har som målsetting å avdekke hvordan lærere forholder seg til samisk tematikk, basert på de to siste forskningsspørsmålene. Lærerne gir uttrykk for at samisk tematikk ikke blir vektlagt slik den kanskje burde. De problematiserer innholdet i lærebøkene og det å gi en ... |
format |
Master Thesis |
author |
Ruistuen, Hanne Mikkelsen, Julie Pedersen |
author_facet |
Ruistuen, Hanne Mikkelsen, Julie Pedersen |
author_sort |
Ruistuen, Hanne |
title |
«Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
title_short |
«Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
title_full |
«Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
title_fullStr |
«Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
title_full_unstemmed |
«Vi har jo lite kjennskap til samer .» |
title_sort |
«vi har jo lite kjennskap til samer .» |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/26099 |
genre |
reindrift samisk |
genre_facet |
reindrift samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/26099 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1766177961807970304 |