Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/25755 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25755 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25755 2023-05-15T16:57:06+02:00 Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser Gressnes, Ragnhild Petrikke 2022-05-20 https://hdl.handle.net/10037/25755 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25755 Copyright 2022 The Author(s) Masteroppgave i Kunsthistorie KVI-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-07-06T22:58:58Z Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter fram ulike tematikker, har de også en rekke fellesnevnere. De befinner seg i grenseland mellom kunst og arkitektur, finner sted i det offentlige rom, synliggjør diversitet og materialitet, og legger vekt på sosiale interaksjoner. For Nango har begrepet «uenighetsrom» også blitt viktig i arbeidet med nettopp disse prosjektene. Han beskriver det som «en romlig arena hvor marginaliserte holdninger eller kulturer får plass i ideen om det sosialdemokratiske Skandinavia». Samtidig har en rekke teorier åpnet opp for forståelsen av Nangos «uenighetsrom», det jeg forstår som en felles arena hvor ulike former for uenighet diskuteres. Med utgangspunkt i Nangos inkluderende praksiser, hvor mennesker, kulturer, gjenstander, litteratur, kunst og arkitektur gis rom, finner sted og åpner opp til tross for uenighet, mener jeg Nangos "uenighetsrom" kan forstås som et dynamisk og skapende «mulighetsrom». Master Thesis Jokkmokk Karasjok samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Jokkmokk ENVELOPE(20.150,20.150,66.500,66.500) Karasjok ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Masteroppgave i Kunsthistorie KVI-3900 |
spellingShingle |
Masteroppgave i Kunsthistorie KVI-3900 Gressnes, Ragnhild Petrikke Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
topic_facet |
Masteroppgave i Kunsthistorie KVI-3900 |
description |
Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter fram ulike tematikker, har de også en rekke fellesnevnere. De befinner seg i grenseland mellom kunst og arkitektur, finner sted i det offentlige rom, synliggjør diversitet og materialitet, og legger vekt på sosiale interaksjoner. For Nango har begrepet «uenighetsrom» også blitt viktig i arbeidet med nettopp disse prosjektene. Han beskriver det som «en romlig arena hvor marginaliserte holdninger eller kulturer får plass i ideen om det sosialdemokratiske Skandinavia». Samtidig har en rekke teorier åpnet opp for forståelsen av Nangos «uenighetsrom», det jeg forstår som en felles arena hvor ulike former for uenighet diskuteres. Med utgangspunkt i Nangos inkluderende praksiser, hvor mennesker, kulturer, gjenstander, litteratur, kunst og arkitektur gis rom, finner sted og åpner opp til tross for uenighet, mener jeg Nangos "uenighetsrom" kan forstås som et dynamisk og skapende «mulighetsrom». |
format |
Master Thesis |
author |
Gressnes, Ragnhild Petrikke |
author_facet |
Gressnes, Ragnhild Petrikke |
author_sort |
Gressnes, Ragnhild Petrikke |
title |
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
title_short |
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
title_full |
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
title_fullStr |
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
title_full_unstemmed |
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser |
title_sort |
mulighetsrom i joar nangos praksiser |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/25755 |
long_lat |
ENVELOPE(20.150,20.150,66.500,66.500) ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) |
geographic |
Bergen Jokkmokk Karasjok Kvi |
geographic_facet |
Bergen Jokkmokk Karasjok Kvi |
genre |
Jokkmokk Karasjok samisk |
genre_facet |
Jokkmokk Karasjok samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/25755 |
op_rights |
Copyright 2022 The Author(s) |
_version_ |
1766048375244849152 |