Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser

Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gressnes, Ragnhild Petrikke
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Kvi
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25755
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25755
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25755 2023-05-15T16:57:06+02:00 Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser Gressnes, Ragnhild Petrikke 2022-05-20 https://hdl.handle.net/10037/25755 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25755 Copyright 2022 The Author(s) Masteroppgave i Kunsthistorie KVI-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2022-07-06T22:58:58Z Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter fram ulike tematikker, har de også en rekke fellesnevnere. De befinner seg i grenseland mellom kunst og arkitektur, finner sted i det offentlige rom, synliggjør diversitet og materialitet, og legger vekt på sosiale interaksjoner. For Nango har begrepet «uenighetsrom» også blitt viktig i arbeidet med nettopp disse prosjektene. Han beskriver det som «en romlig arena hvor marginaliserte holdninger eller kulturer får plass i ideen om det sosialdemokratiske Skandinavia». Samtidig har en rekke teorier åpnet opp for forståelsen av Nangos «uenighetsrom», det jeg forstår som en felles arena hvor ulike former for uenighet diskuteres. Med utgangspunkt i Nangos inkluderende praksiser, hvor mennesker, kulturer, gjenstander, litteratur, kunst og arkitektur gis rom, finner sted og åpner opp til tross for uenighet, mener jeg Nangos "uenighetsrom" kan forstås som et dynamisk og skapende «mulighetsrom». Master Thesis Jokkmokk Karasjok samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Jokkmokk ENVELOPE(20.150,20.150,66.500,66.500) Karasjok ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Masteroppgave i Kunsthistorie
KVI-3900
spellingShingle Masteroppgave i Kunsthistorie
KVI-3900
Gressnes, Ragnhild Petrikke
Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
topic_facet Masteroppgave i Kunsthistorie
KVI-3900
description Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter fram ulike tematikker, har de også en rekke fellesnevnere. De befinner seg i grenseland mellom kunst og arkitektur, finner sted i det offentlige rom, synliggjør diversitet og materialitet, og legger vekt på sosiale interaksjoner. For Nango har begrepet «uenighetsrom» også blitt viktig i arbeidet med nettopp disse prosjektene. Han beskriver det som «en romlig arena hvor marginaliserte holdninger eller kulturer får plass i ideen om det sosialdemokratiske Skandinavia». Samtidig har en rekke teorier åpnet opp for forståelsen av Nangos «uenighetsrom», det jeg forstår som en felles arena hvor ulike former for uenighet diskuteres. Med utgangspunkt i Nangos inkluderende praksiser, hvor mennesker, kulturer, gjenstander, litteratur, kunst og arkitektur gis rom, finner sted og åpner opp til tross for uenighet, mener jeg Nangos "uenighetsrom" kan forstås som et dynamisk og skapende «mulighetsrom».
format Master Thesis
author Gressnes, Ragnhild Petrikke
author_facet Gressnes, Ragnhild Petrikke
author_sort Gressnes, Ragnhild Petrikke
title Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
title_short Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
title_full Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
title_fullStr Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
title_full_unstemmed Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser
title_sort mulighetsrom i joar nangos praksiser
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/25755
long_lat ENVELOPE(20.150,20.150,66.500,66.500)
ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472)
ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
geographic Bergen
Jokkmokk
Karasjok
Kvi
geographic_facet Bergen
Jokkmokk
Karasjok
Kvi
genre Jokkmokk
Karasjok
samisk
genre_facet Jokkmokk
Karasjok
samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25755
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1766048375244849152