Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs

De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få stør...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Author: Allern, Marit
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25717
https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25717
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25717 2023-05-15T18:34:30+02:00 Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs Allern, Marit 2011-02-09 https://hdl.handle.net/10037/25717 https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02 nob nob Universitetsforlaget UNIPED Allern M. Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs. UNIPED. 2011;34(3):20-29 FRIDAID 858419 doi:10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02 1500-4538 1893-8981 https://hdl.handle.net/10037/25717 openAccess Copyright 2011 The Author(s) Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2011 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02 2022-07-06T22:58:56Z De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Article in Journal/Newspaper Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Uniped 34 3 20 29
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
format Article in Journal/Newspaper
author Allern, Marit
spellingShingle Allern, Marit
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
author_facet Allern, Marit
author_sort Allern, Marit
title Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_short Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_full Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_fullStr Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_full_unstemmed Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_sort scholarship of teaching and learning (sotl) i norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2011
url https://hdl.handle.net/10037/25717
https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation UNIPED
Allern M. Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs. UNIPED. 2011;34(3):20-29
FRIDAID 858419
doi:10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02
1500-4538
1893-8981
https://hdl.handle.net/10037/25717
op_rights openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2011-03-02
container_title Uniped
container_volume 34
container_issue 3
container_start_page 20
op_container_end_page 29
_version_ 1766219259956953088