Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie

Media har de siste årene laget dokumentarer og skrevet en del artikler både i avisa og på internettet om studenter som går et såkalt ”elitestudium” (Medisin, juss, eller psykologi profesjon). Denne type omtalen har bemerket seg hos meg, da det gir et inntrykk om at disse studenter på noen måte er an...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karlsson, Annie-Justicia
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25523
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25523
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25523 2023-05-15T18:35:00+02:00 Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie The meta cognition behind the choice of study tacticts in "Elite students". -A qualitative study Karlsson, Annie-Justicia 2021-12-14 https://hdl.handle.net/10037/25523 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25523 openAccess Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2022-06-22T22:58:56Z Media har de siste årene laget dokumentarer og skrevet en del artikler både i avisa og på internettet om studenter som går et såkalt ”elitestudium” (Medisin, juss, eller psykologi profesjon). Denne type omtalen har bemerket seg hos meg, da det gir et inntrykk om at disse studenter på noen måte er annerledes enn andre studenter. Selv om det ikke er forbeholdt ”elitestudier”, er det høye krav for å komme inn på disse. Man vet ikke om disse ”elitestudenter” som gruppe bruker taktikker som er mer effektive enn andre studenter, og om de gjør det, hvordan har de tenkt seg frem til det. Jeg er nysgjerrig på å undersøke om det fins noe man kan lære av disse studenter som kan hjelpe andre å lage seg effektive læringsstrategier som er bærekraftige i lengden. Relevansen av dette er bedre opplæring av læringsstrategier på videregående og universitetet. I følgende oppgave har jeg undersøkt metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos studenter som går et ”elitestudium”. Jeg ønsket å belyse hva, og hvordan studentene har tenkt slik at det har ledet de til å velge visse studietaktikker ovenfor andre. Utvalget i studien består av 4 medisinstudenter på tredje året ved Universitet i Tromsø. Studenter i høyere utdanning kommer i en posisjon som tillater de å ha autonomi over hverdagen sin. Fordi de kommer i en situasjon med nye utfordringer og høyere krav enn tidligere, kan vi tenke oss at de vil ha motivasjon til å oppsøke måter å øke sin kompetanse på. Slike økte krav og utfordringer er særlig tilstede på elitestudiene. Ifølge selvbestemmelsesteorien (”Self-determination theory”) av Deci & Ryan (Lange et al. 2020) er det slik at for at et individ skal bli motivert til å lære må det foreligge tre elementer. Autonomi, trygghet i sin tilhørighet, og kompetanse. Mennesker handler ut i fra autonomi og motivasjon til å oppsøke kompetanseheving der de ønsker mestre en situasjon som krever tilpasning. Jeg undersøkte forskningsspørsmålet med en kvalitativ metode og analyserte intervjuene i tråd med Emdem sin analyseprosedyre ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PSY-2901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PSY-2901
Karlsson, Annie-Justicia
Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PSY-2901
description Media har de siste årene laget dokumentarer og skrevet en del artikler både i avisa og på internettet om studenter som går et såkalt ”elitestudium” (Medisin, juss, eller psykologi profesjon). Denne type omtalen har bemerket seg hos meg, da det gir et inntrykk om at disse studenter på noen måte er annerledes enn andre studenter. Selv om det ikke er forbeholdt ”elitestudier”, er det høye krav for å komme inn på disse. Man vet ikke om disse ”elitestudenter” som gruppe bruker taktikker som er mer effektive enn andre studenter, og om de gjør det, hvordan har de tenkt seg frem til det. Jeg er nysgjerrig på å undersøke om det fins noe man kan lære av disse studenter som kan hjelpe andre å lage seg effektive læringsstrategier som er bærekraftige i lengden. Relevansen av dette er bedre opplæring av læringsstrategier på videregående og universitetet. I følgende oppgave har jeg undersøkt metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos studenter som går et ”elitestudium”. Jeg ønsket å belyse hva, og hvordan studentene har tenkt slik at det har ledet de til å velge visse studietaktikker ovenfor andre. Utvalget i studien består av 4 medisinstudenter på tredje året ved Universitet i Tromsø. Studenter i høyere utdanning kommer i en posisjon som tillater de å ha autonomi over hverdagen sin. Fordi de kommer i en situasjon med nye utfordringer og høyere krav enn tidligere, kan vi tenke oss at de vil ha motivasjon til å oppsøke måter å øke sin kompetanse på. Slike økte krav og utfordringer er særlig tilstede på elitestudiene. Ifølge selvbestemmelsesteorien (”Self-determination theory”) av Deci & Ryan (Lange et al. 2020) er det slik at for at et individ skal bli motivert til å lære må det foreligge tre elementer. Autonomi, trygghet i sin tilhørighet, og kompetanse. Mennesker handler ut i fra autonomi og motivasjon til å oppsøke kompetanseheving der de ønsker mestre en situasjon som krever tilpasning. Jeg undersøkte forskningsspørsmålet med en kvalitativ metode og analyserte intervjuene i tråd med Emdem sin analyseprosedyre ...
format Master Thesis
author Karlsson, Annie-Justicia
author_facet Karlsson, Annie-Justicia
author_sort Karlsson, Annie-Justicia
title Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
title_short Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
title_full Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
title_fullStr Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
title_full_unstemmed Metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "Elitestudenter". -En kvalitativ studie
title_sort metakognisjonen bak valg av studietaktikker hos "elitestudenter". -en kvalitativ studie
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/25523
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25523
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766220049056530432