Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie

Bakgrunn: Skolemåltider er på den politiske dagsorden og Regjeringen foreslår gradvis innføring av et daglig måltid i skolen. Ulike skolemåltider er prøvd ut i Norge, men lite er knyttet til forskning. De fleste videregående skoler har kantiner og kantinepersonell kan sitte på verdifull erfaring og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Theodorsen, Merete
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25470
_version_ 1829311820949618688
author Theodorsen, Merete
author_facet Theodorsen, Merete
author_sort Theodorsen, Merete
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Bakgrunn: Skolemåltider er på den politiske dagsorden og Regjeringen foreslår gradvis innføring av et daglig måltid i skolen. Ulike skolemåltider er prøvd ut i Norge, men lite er knyttet til forskning. De fleste videregående skoler har kantiner og kantinepersonell kan sitte på verdifull erfaring og opplevelser som vil være nyttig ved innføring av skolemåltider nasjonalt. Hensikt: Undersøke kantinepersonell sine erfaringer og opplevelser med å tilby et gratis frokostmåltid til elever i videregående skole i Nordland Fylkeskommune. Metode og utvalg: Kvalitativ metode med semistrukturerte intervju ble benyttet. Det ble gjort et strategisk utvalg av informanter (n=8). Transkriberte intervju ble analysert ved systematisk tekstkondensering. Resultater: Havregrynsgrøt serveres mest under gratis frokost og oppleves mindre krevende under tilberedning og servering enn et brødmåltid. Kantinepersonalet har etablert rutiner ved gratis frokost som fungerer fint og opplever å ha en rolle i å skape et trivelig miljø under frokosten. Begrensninger er knyttet til samarbeid i skolen, mens et kantinenettverk bidrar positivt ved erfaringsutveksling og fokus på hva som bør serveres elevene. Konklusjon: Havregrynsgrøt kan være egnet for å servere under gratis frokost. Godt samarbeid mellom skolens kantinepersonell, rektor, ledelse, lærere og elever er av stor betydning for skolemåltidet. Det bør tilrettelegges for kompetanseheving og at kantinepersonalet kan følge nasjonal faglig retningslinje for mat og måltid i tillegg til erfaringsutveksling mellom kantiner.
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
geographic Sitte
geographic_facet Sitte
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25470
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25470
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25470 2025-04-13T14:23:09+00:00 Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie Theodorsen, Merete 2022-05-13 https://hdl.handle.net/10037/25470 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25470 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Ernæring: 811 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811 ERN-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Bakgrunn: Skolemåltider er på den politiske dagsorden og Regjeringen foreslår gradvis innføring av et daglig måltid i skolen. Ulike skolemåltider er prøvd ut i Norge, men lite er knyttet til forskning. De fleste videregående skoler har kantiner og kantinepersonell kan sitte på verdifull erfaring og opplevelser som vil være nyttig ved innføring av skolemåltider nasjonalt. Hensikt: Undersøke kantinepersonell sine erfaringer og opplevelser med å tilby et gratis frokostmåltid til elever i videregående skole i Nordland Fylkeskommune. Metode og utvalg: Kvalitativ metode med semistrukturerte intervju ble benyttet. Det ble gjort et strategisk utvalg av informanter (n=8). Transkriberte intervju ble analysert ved systematisk tekstkondensering. Resultater: Havregrynsgrøt serveres mest under gratis frokost og oppleves mindre krevende under tilberedning og servering enn et brødmåltid. Kantinepersonalet har etablert rutiner ved gratis frokost som fungerer fint og opplever å ha en rolle i å skape et trivelig miljø under frokosten. Begrensninger er knyttet til samarbeid i skolen, mens et kantinenettverk bidrar positivt ved erfaringsutveksling og fokus på hva som bør serveres elevene. Konklusjon: Havregrynsgrøt kan være egnet for å servere under gratis frokost. Godt samarbeid mellom skolens kantinepersonell, rektor, ledelse, lærere og elever er av stor betydning for skolemåltidet. Det bør tilrettelegges for kompetanseheving og at kantinepersonalet kan følge nasjonal faglig retningslinje for mat og måltid i tillegg til erfaringsutveksling mellom kantiner. Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitte ENVELOPE(127.155,127.155,63.932,63.932)
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Ernæring: 811
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811
ERN-3900
Theodorsen, Merete
Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title_full Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title_fullStr Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title_full_unstemmed Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title_short Gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
title_sort gratis frokost i videregående skole fra kantinepersonell sitt perspektiv - en kvalitativ studie
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Ernæring: 811
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811
ERN-3900
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Ernæring: 811
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811
ERN-3900
url https://hdl.handle.net/10037/25470