Bærekraftig rehabilitering av høyblokker

Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betong...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erdal, Eirik Friis
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25205
_version_ 1829305821021863936
author Erdal, Eirik Friis
author_facet Erdal, Eirik Friis
author_sort Erdal, Eirik Friis
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betongblokken er bygget i 1972 og har behov for omfattende rehabilitering av utvendige bærende betongsøyler for å kunne forlenge levetiden før disse tildekkes med ny tidsriktig fasade som skal være gjenkjennelig som en av studentsamskipnaden sine bygninger. Gjennom å gjøre ulike målinger på stedet og prøveuttak som ble sendt til betonglaboratorium for testing har det gitt grunnlag for å fastlå skadeårsak slik at rette metoder kan foreslås for å utbedre disse. Aktuelle funn som ble gjort var karbonatisering av den utvendige betongen, innstøpte klorider i enkelte støpeetapper, lav overdekning, avskallinger og sprekker i betong, rust i armeringen med mere. I forbindelse med ny fasade er det blitt sett på kapasiteten av de utvendige søylene som skal bære den nye kledningen. Her er det vurdert metoder for å øke kapasiteten til søylene slik at de ikke skal ha så høy utnyttelse da det er vanskelig å fastslå eksakt gjenværende kapasitet i søyler som har vært skadet og skal rehabiliteres.
format Master Thesis
genre Arktis*
Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25205
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25205
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25205 2025-04-13T14:15:27+00:00 Bærekraftig rehabilitering av høyblokker Sustainable rehabilitation of concrete blocks Erdal, Eirik Friis 2021-05-14 https://hdl.handle.net/10037/25205 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25205 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg- anleggs- og transportteknologi: 532 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building construction and transport technology: 532 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533 SHO6261 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betongblokken er bygget i 1972 og har behov for omfattende rehabilitering av utvendige bærende betongsøyler for å kunne forlenge levetiden før disse tildekkes med ny tidsriktig fasade som skal være gjenkjennelig som en av studentsamskipnaden sine bygninger. Gjennom å gjøre ulike målinger på stedet og prøveuttak som ble sendt til betonglaboratorium for testing har det gitt grunnlag for å fastlå skadeårsak slik at rette metoder kan foreslås for å utbedre disse. Aktuelle funn som ble gjort var karbonatisering av den utvendige betongen, innstøpte klorider i enkelte støpeetapper, lav overdekning, avskallinger og sprekker i betong, rust i armeringen med mere. I forbindelse med ny fasade er det blitt sett på kapasiteten av de utvendige søylene som skal bære den nye kledningen. Her er det vurdert metoder for å øke kapasiteten til søylene slik at de ikke skal ha så høy utnyttelse da det er vanskelig å fastslå eksakt gjenværende kapasitet i søyler som har vært skadet og skal rehabiliteres. Master Thesis Arktis* Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg-
anleggs- og transportteknologi: 532
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building
construction and transport technology: 532
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533
SHO6261
Erdal, Eirik Friis
Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title_full Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title_fullStr Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title_full_unstemmed Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title_short Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
title_sort bærekraftig rehabilitering av høyblokker
topic VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg-
anleggs- og transportteknologi: 532
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building
construction and transport technology: 532
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533
SHO6261
topic_facet VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg-
anleggs- og transportteknologi: 532
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building
construction and transport technology: 532
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533
VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533
SHO6261
url https://hdl.handle.net/10037/25205