Bærekraftig rehabilitering av høyblokker
Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betong...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/25205 |
_version_ | 1829305821021863936 |
---|---|
author | Erdal, Eirik Friis |
author_facet | Erdal, Eirik Friis |
author_sort | Erdal, Eirik Friis |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betongblokken er bygget i 1972 og har behov for omfattende rehabilitering av utvendige bærende betongsøyler for å kunne forlenge levetiden før disse tildekkes med ny tidsriktig fasade som skal være gjenkjennelig som en av studentsamskipnaden sine bygninger. Gjennom å gjøre ulike målinger på stedet og prøveuttak som ble sendt til betonglaboratorium for testing har det gitt grunnlag for å fastlå skadeårsak slik at rette metoder kan foreslås for å utbedre disse. Aktuelle funn som ble gjort var karbonatisering av den utvendige betongen, innstøpte klorider i enkelte støpeetapper, lav overdekning, avskallinger og sprekker i betong, rust i armeringen med mere. I forbindelse med ny fasade er det blitt sett på kapasiteten av de utvendige søylene som skal bære den nye kledningen. Her er det vurdert metoder for å øke kapasiteten til søylene slik at de ikke skal ha så høy utnyttelse da det er vanskelig å fastslå eksakt gjenværende kapasitet i søyler som har vært skadet og skal rehabiliteres. |
format | Master Thesis |
genre | Arktis* Tromsø |
genre_facet | Arktis* Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25205 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/25205 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25205 2025-04-13T14:15:27+00:00 Bærekraftig rehabilitering av høyblokker Sustainable rehabilitation of concrete blocks Erdal, Eirik Friis 2021-05-14 https://hdl.handle.net/10037/25205 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25205 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg- anleggs- og transportteknologi: 532 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building construction and transport technology: 532 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533 SHO6261 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven handler om forskjellige skademekanismer i betong og hvordan kartlegge disse samt hvilke metoder som brukes for å utbedre disse. Det er også tatt utgangspunkt i en eldre betongblokk på åtte etasjer som brukes som studentboliger av Norges Arktiske Studentsamkipnad i Tromsø. Denne betongblokken er bygget i 1972 og har behov for omfattende rehabilitering av utvendige bærende betongsøyler for å kunne forlenge levetiden før disse tildekkes med ny tidsriktig fasade som skal være gjenkjennelig som en av studentsamskipnaden sine bygninger. Gjennom å gjøre ulike målinger på stedet og prøveuttak som ble sendt til betonglaboratorium for testing har det gitt grunnlag for å fastlå skadeårsak slik at rette metoder kan foreslås for å utbedre disse. Aktuelle funn som ble gjort var karbonatisering av den utvendige betongen, innstøpte klorider i enkelte støpeetapper, lav overdekning, avskallinger og sprekker i betong, rust i armeringen med mere. I forbindelse med ny fasade er det blitt sett på kapasiteten av de utvendige søylene som skal bære den nye kledningen. Her er det vurdert metoder for å øke kapasiteten til søylene slik at de ikke skal ha så høy utnyttelse da det er vanskelig å fastslå eksakt gjenværende kapasitet i søyler som har vært skadet og skal rehabiliteres. Master Thesis Arktis* Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg- anleggs- og transportteknologi: 532 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building construction and transport technology: 532 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533 SHO6261 Erdal, Eirik Friis Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title | Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title_full | Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title_fullStr | Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title_full_unstemmed | Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title_short | Bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
title_sort | bærekraftig rehabilitering av høyblokker |
topic | VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg- anleggs- og transportteknologi: 532 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building construction and transport technology: 532 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533 SHO6261 |
topic_facet | VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Bygg- anleggs- og transportteknologi: 532 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building construction and transport technology: 532 VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533 VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533 SHO6261 |
url | https://hdl.handle.net/10037/25205 |