Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.

Innledning. Den revmatiske pasienten får ofte livslang legemiddelbehandling for sin kroniske sykdom. Behovet for legemiddelinformasjon er stort. Hensikt. Hensikten med studien var å undersøke pasientenes erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus i Norge....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reiersen, Anne-Lise
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2006
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25 2024-06-02T08:10:49+00:00 Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus. Reiersen, Anne-Lise 2006-06-08 1347686 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/25 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/25 URN:NBN:no-uit_munin_5 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812 spørreskjema farmasøyt pasienterfaringer revmatiske pasienter legemiddelinformasjon Mastergradsoppgave Master thesis 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Innledning. Den revmatiske pasienten får ofte livslang legemiddelbehandling for sin kroniske sykdom. Behovet for legemiddelinformasjon er stort. Hensikt. Hensikten med studien var å undersøke pasientenes erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus i Norge. Studien søkte å finne ut hvem som ga informasjon, hvor tilfredse pasientene var med den, hvordan den best kunne organiseres, og om det gjorde noen forskjell om det var farmasøyt eller annet helsepersonell som ga informasjon. Metoder. En kombinasjon av kvalitative intervju med helsepersonell og en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse for utskrevne pasienter, fra revmatologiske avdelinger ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Nordlandssykehuset, St. Olavs Hospital og Diakonhjemmet Sykehus, ble utført. Intervjuene ga bakgrunnsopplysninger for analysering av svarene i spørreskjemaundersøkelsen. Resultater. Studien hadde en svarprosent på 51% og antallet respondenter var 250. Legene ga informasjon i størst grad, etterfulgt av sykepleierne og så i minst grad farmasøytene. Et mindretall (37%) av respondentene fikk legemiddelinformasjon fra team med farmasøyt. 58% av respondentene som begynte med nye legemidler, fikk både muntlig og skriftlig informasjon, mens det var 81% av dem som foretrakk det. Respondentene var mest tilfredse med informasjon fra team med farmasøyt (p < 0,001), og med informasjon som var både muntlig og skriftlig (p < 0,001). Konklusjoner. Revmatiske pasienter er mest tilfredse med legemiddelinformasjon når de får den fra team med farmasøyt, og når den er både muntlig og skriftlig. Det er potensial for å gjøre legemiddelinformasjonen bedre for pasientene ved revmatologiske avdelinger på sykehus i Norge, og farmasøyter kan bidra til det. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Legene ENVELOPE(6.264,6.264,62.510,62.510)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812
spørreskjema
farmasøyt
pasienterfaringer
revmatiske pasienter
legemiddelinformasjon
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812
spørreskjema
farmasøyt
pasienterfaringer
revmatiske pasienter
legemiddelinformasjon
Reiersen, Anne-Lise
Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812
spørreskjema
farmasøyt
pasienterfaringer
revmatiske pasienter
legemiddelinformasjon
description Innledning. Den revmatiske pasienten får ofte livslang legemiddelbehandling for sin kroniske sykdom. Behovet for legemiddelinformasjon er stort. Hensikt. Hensikten med studien var å undersøke pasientenes erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus i Norge. Studien søkte å finne ut hvem som ga informasjon, hvor tilfredse pasientene var med den, hvordan den best kunne organiseres, og om det gjorde noen forskjell om det var farmasøyt eller annet helsepersonell som ga informasjon. Metoder. En kombinasjon av kvalitative intervju med helsepersonell og en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse for utskrevne pasienter, fra revmatologiske avdelinger ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Nordlandssykehuset, St. Olavs Hospital og Diakonhjemmet Sykehus, ble utført. Intervjuene ga bakgrunnsopplysninger for analysering av svarene i spørreskjemaundersøkelsen. Resultater. Studien hadde en svarprosent på 51% og antallet respondenter var 250. Legene ga informasjon i størst grad, etterfulgt av sykepleierne og så i minst grad farmasøytene. Et mindretall (37%) av respondentene fikk legemiddelinformasjon fra team med farmasøyt. 58% av respondentene som begynte med nye legemidler, fikk både muntlig og skriftlig informasjon, mens det var 81% av dem som foretrakk det. Respondentene var mest tilfredse med informasjon fra team med farmasøyt (p < 0,001), og med informasjon som var både muntlig og skriftlig (p < 0,001). Konklusjoner. Revmatiske pasienter er mest tilfredse med legemiddelinformasjon når de får den fra team med farmasøyt, og når den er både muntlig og skriftlig. Det er potensial for å gjøre legemiddelinformasjonen bedre for pasientene ved revmatologiske avdelinger på sykehus i Norge, og farmasøyter kan bidra til det.
format Master Thesis
author Reiersen, Anne-Lise
author_facet Reiersen, Anne-Lise
author_sort Reiersen, Anne-Lise
title Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
title_short Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
title_full Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
title_fullStr Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
title_full_unstemmed Pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
title_sort pasienters erfaringer med legemiddelinformasjon ved revmatologiske avdelinger på utvalgte sykehus.
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2006
url https://hdl.handle.net/10037/25
long_lat ENVELOPE(6.264,6.264,62.510,62.510)
geographic Legene
geographic_facet Legene
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25
URN:NBN:no-uit_munin_5
op_rights openAccess
Copyright 2006 The Author(s)
_version_ 1800756744643674112