Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersø...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2488 |
_version_ | 1829300247603445760 |
---|---|
author | Wilhelmsen, Bente Marie |
author_facet | Wilhelmsen, Bente Marie |
author_sort | Wilhelmsen, Bente Marie |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i risikosituasjoner. Dette er barn som av ulike årsaker utsettes for omsorgssvikt, for mishandling og/eller har alvorlige atferdsvansker. Det er barn med et oppvekstmiljø som hindrer en god utvikling, og som trenger hjelp av barnvernet denne oppgaven har fokus på. Det ble foretatt en spørreundersøkelse til ledere (fagansvarlige/styrere og pedagogiske ledere) i Tromsø kommunes 46 barnehager. 31 barnehager (67,4 %) svarte på undersøkelsen. Fra disse barnehagene var det 93 respondenter. Når det gjelder meldte bekymringer var det nesten 70 prosent som ikke hadde sendt melding til barnevernet de siste 5 årene. Det var oppgitt 27 meldinger, og av disse gjaldt 19 meldinger mulig omsorgssvikt. Oppsummerende anga respondentene at for å gjøre det enklere å melde bekymring til barnevernet ønsket man seg i forholdsvis stor grad kompetanseheving på gjennomsnittlig 45 prosent av alle forespurte områder. Kunnskap om faresignaler, veiledere ved usikkerhet og en kontaktperson innenfor barnevernet hadde høyest skåre. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2488 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/2488 |
op_rights | openAccess Copyright 2009 The Author(s) |
publishDate | 2009 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2488 2025-04-13T14:27:34+00:00 Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager Wilhelmsen, Bente Marie 2009-11-01 374617 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2488 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2488 openAccess Copyright 2009 The Author(s) VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri barnepsykiatri: 757 barn i risiko barnehageledere kompetanse HEL-6300 Master thesis Mastergradsoppgave 2009 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i risikosituasjoner. Dette er barn som av ulike årsaker utsettes for omsorgssvikt, for mishandling og/eller har alvorlige atferdsvansker. Det er barn med et oppvekstmiljø som hindrer en god utvikling, og som trenger hjelp av barnvernet denne oppgaven har fokus på. Det ble foretatt en spørreundersøkelse til ledere (fagansvarlige/styrere og pedagogiske ledere) i Tromsø kommunes 46 barnehager. 31 barnehager (67,4 %) svarte på undersøkelsen. Fra disse barnehagene var det 93 respondenter. Når det gjelder meldte bekymringer var det nesten 70 prosent som ikke hadde sendt melding til barnevernet de siste 5 årene. Det var oppgitt 27 meldinger, og av disse gjaldt 19 meldinger mulig omsorgssvikt. Oppsummerende anga respondentene at for å gjøre det enklere å melde bekymring til barnevernet ønsket man seg i forholdsvis stor grad kompetanseheving på gjennomsnittlig 45 prosent av alle forespurte områder. Kunnskap om faresignaler, veiledere ved usikkerhet og en kontaktperson innenfor barnevernet hadde høyest skåre. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri barnepsykiatri: 757 barn i risiko barnehageledere kompetanse HEL-6300 Wilhelmsen, Bente Marie Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title | Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title_full | Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title_fullStr | Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title_full_unstemmed | Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title_short | Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager |
title_sort | se meg! kompetanse om barn i risikosituasjoner i tromsø kommunes barnehager |
topic | VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri barnepsykiatri: 757 barn i risiko barnehageledere kompetanse HEL-6300 |
topic_facet | VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri barnepsykiatri: 757 barn i risiko barnehageledere kompetanse HEL-6300 |
url | https://hdl.handle.net/10037/2488 |