Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager

Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersø...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wilhelmsen, Bente Marie
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2488
_version_ 1829300247603445760
author Wilhelmsen, Bente Marie
author_facet Wilhelmsen, Bente Marie
author_sort Wilhelmsen, Bente Marie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i risikosituasjoner. Dette er barn som av ulike årsaker utsettes for omsorgssvikt, for mishandling og/eller har alvorlige atferdsvansker. Det er barn med et oppvekstmiljø som hindrer en god utvikling, og som trenger hjelp av barnvernet denne oppgaven har fokus på. Det ble foretatt en spørreundersøkelse til ledere (fagansvarlige/styrere og pedagogiske ledere) i Tromsø kommunes 46 barnehager. 31 barnehager (67,4 %) svarte på undersøkelsen. Fra disse barnehagene var det 93 respondenter. Når det gjelder meldte bekymringer var det nesten 70 prosent som ikke hadde sendt melding til barnevernet de siste 5 årene. Det var oppgitt 27 meldinger, og av disse gjaldt 19 meldinger mulig omsorgssvikt. Oppsummerende anga respondentene at for å gjøre det enklere å melde bekymring til barnevernet ønsket man seg i forholdsvis stor grad kompetanseheving på gjennomsnittlig 45 prosent av alle forespurte områder. Kunnskap om faresignaler, veiledere ved usikkerhet og en kontaktperson innenfor barnevernet hadde høyest skåre.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2488
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2488
op_rights openAccess
Copyright 2009 The Author(s)
publishDate 2009
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2488 2025-04-13T14:27:34+00:00 Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager Wilhelmsen, Bente Marie 2009-11-01 374617 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2488 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2488 openAccess Copyright 2009 The Author(s) VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri barnepsykiatri: 757 barn i risiko barnehageledere kompetanse HEL-6300 Master thesis Mastergradsoppgave 2009 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i risikosituasjoner. Dette er barn som av ulike årsaker utsettes for omsorgssvikt, for mishandling og/eller har alvorlige atferdsvansker. Det er barn med et oppvekstmiljø som hindrer en god utvikling, og som trenger hjelp av barnvernet denne oppgaven har fokus på. Det ble foretatt en spørreundersøkelse til ledere (fagansvarlige/styrere og pedagogiske ledere) i Tromsø kommunes 46 barnehager. 31 barnehager (67,4 %) svarte på undersøkelsen. Fra disse barnehagene var det 93 respondenter. Når det gjelder meldte bekymringer var det nesten 70 prosent som ikke hadde sendt melding til barnevernet de siste 5 årene. Det var oppgitt 27 meldinger, og av disse gjaldt 19 meldinger mulig omsorgssvikt. Oppsummerende anga respondentene at for å gjøre det enklere å melde bekymring til barnevernet ønsket man seg i forholdsvis stor grad kompetanseheving på gjennomsnittlig 45 prosent av alle forespurte områder. Kunnskap om faresignaler, veiledere ved usikkerhet og en kontaktperson innenfor barnevernet hadde høyest skåre. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri
barnepsykiatri: 757
barn i risiko
barnehageledere
kompetanse
HEL-6300
Wilhelmsen, Bente Marie
Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title_full Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title_fullStr Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title_full_unstemmed Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title_short Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
title_sort se meg! kompetanse om barn i risikosituasjoner i tromsø kommunes barnehager
topic VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri
barnepsykiatri: 757
barn i risiko
barnehageledere
kompetanse
HEL-6300
topic_facet VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri
barnepsykiatri: 757
barn i risiko
barnehageledere
kompetanse
HEL-6300
url https://hdl.handle.net/10037/2488