Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen

Som den alvorligste krisen Norge har opplevd siden andre verdenskrig, har koronakrisen belyst hvor sårbare organisasjoner er for nye og uforutsette trusler. Politiet har, i likhet med andre organisasjoner, opplevd hvordan pandemien har utfordret kapasiteten i organisasjonen og truet funksjoner i den...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hardy, Amalie Hansen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/24634
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24634
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24634 2023-05-15T16:13:45+02:00 Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen Hardy, Amalie Hansen 2022-01-12 https://hdl.handle.net/10037/24634 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/24634 Copyright 2022 The Author(s) Samfunnssikkerhet SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2022 ftunivtroemsoe 2022-03-30T22:58:18Z Som den alvorligste krisen Norge har opplevd siden andre verdenskrig, har koronakrisen belyst hvor sårbare organisasjoner er for nye og uforutsette trusler. Politiet har, i likhet med andre organisasjoner, opplevd hvordan pandemien har utfordret kapasiteten i organisasjonen og truet funksjoner i den daglige driften. Dette har fordret evnen til å tenke nytt og omstille seg for å imøtekomme hyppige endringer i situasjonsbildet, og et godt utgangspunkt ligger i å bygge organisatorisk resiliens. Som et viktig nøkkelelement for å utvikle resiliente evner, trekkes organisatorisk læring under kriser inn. Denne studien handler derfor om hvordan læring under koronakrisen kan fungere som drivkraft til utvikling av organisatorisk resiliens i politiet. Oppgaven ser på hva som har fremmet læring, hvilke læringsprosesser som har funnet sted, og hvordan denne læringen har bidratt til utvikling av nye krisehåndteringsevner, for å svare på problemstillingen: «Hvordan kan læring under kriser fremme utvikling av organisatorisk resiliens?». Som analytisk rammeverk tar studien utgangspunkt i teori om organisatorisk resiliens, bestående av tre ulike faser; anticipation, coping og adaption. Videre bygger oppgaven på teori innen organisatorisk læring, som gir grunnlag for å forstå hva som påvirker læring under kriser og hvordan ny kunnskap implementeres i organisasjonen. Oppgavens empiriske grunnlag baserer seg på en kvalitativ undersøkelse med data fra intervju av 9 informanter fordelt på Troms politidistrikt og Finnmark politidistrikt, i tillegg til dokumentanalyse av sekundærdata. Studien konkluderer med at læring under kriser kan fremme utvikling av organisatorisk resiliens på flere ulike måter. Organisasjonens tidligere kunnskapsgrunnlag, håndtering av usikkerhet, kommunikasjon mellom fagsøyler og distrikt, erfaringslæring og evaluering, og læringskultur utgjør sentrale funn i hva som har bidratt til læring i politiet under koronakrisen. Dette har foregått i prosesser som relateres til både enkeltkretslæring og dobbeltkretslæring, samt formelle og uformelle læringsaktiviteter. Kunnskapen politidistriktene sitter igjen med fra håndtering av pandemien, viser seg å styrke evner både når det gjelder forebyggende og forberedende evner, håndteringsevner og sist, men ikke minst, evnen til å omstille seg og tilpasse seg krisen. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Samfunnssikkerhet
SVF-3920
spellingShingle Samfunnssikkerhet
SVF-3920
Hardy, Amalie Hansen
Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
topic_facet Samfunnssikkerhet
SVF-3920
description Som den alvorligste krisen Norge har opplevd siden andre verdenskrig, har koronakrisen belyst hvor sårbare organisasjoner er for nye og uforutsette trusler. Politiet har, i likhet med andre organisasjoner, opplevd hvordan pandemien har utfordret kapasiteten i organisasjonen og truet funksjoner i den daglige driften. Dette har fordret evnen til å tenke nytt og omstille seg for å imøtekomme hyppige endringer i situasjonsbildet, og et godt utgangspunkt ligger i å bygge organisatorisk resiliens. Som et viktig nøkkelelement for å utvikle resiliente evner, trekkes organisatorisk læring under kriser inn. Denne studien handler derfor om hvordan læring under koronakrisen kan fungere som drivkraft til utvikling av organisatorisk resiliens i politiet. Oppgaven ser på hva som har fremmet læring, hvilke læringsprosesser som har funnet sted, og hvordan denne læringen har bidratt til utvikling av nye krisehåndteringsevner, for å svare på problemstillingen: «Hvordan kan læring under kriser fremme utvikling av organisatorisk resiliens?». Som analytisk rammeverk tar studien utgangspunkt i teori om organisatorisk resiliens, bestående av tre ulike faser; anticipation, coping og adaption. Videre bygger oppgaven på teori innen organisatorisk læring, som gir grunnlag for å forstå hva som påvirker læring under kriser og hvordan ny kunnskap implementeres i organisasjonen. Oppgavens empiriske grunnlag baserer seg på en kvalitativ undersøkelse med data fra intervju av 9 informanter fordelt på Troms politidistrikt og Finnmark politidistrikt, i tillegg til dokumentanalyse av sekundærdata. Studien konkluderer med at læring under kriser kan fremme utvikling av organisatorisk resiliens på flere ulike måter. Organisasjonens tidligere kunnskapsgrunnlag, håndtering av usikkerhet, kommunikasjon mellom fagsøyler og distrikt, erfaringslæring og evaluering, og læringskultur utgjør sentrale funn i hva som har bidratt til læring i politiet under koronakrisen. Dette har foregått i prosesser som relateres til både enkeltkretslæring og dobbeltkretslæring, samt formelle og uformelle læringsaktiviteter. Kunnskapen politidistriktene sitter igjen med fra håndtering av pandemien, viser seg å styrke evner både når det gjelder forebyggende og forberedende evner, håndteringsevner og sist, men ikke minst, evnen til å omstille seg og tilpasse seg krisen.
format Master Thesis
author Hardy, Amalie Hansen
author_facet Hardy, Amalie Hansen
author_sort Hardy, Amalie Hansen
title Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
title_short Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
title_full Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
title_fullStr Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
title_full_unstemmed Læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - En studie av læring i politiet under koronakrisen
title_sort læring som drivkraft til organisatorisk resiliens - en studie av læring i politiet under koronakrisen
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/10037/24634
long_lat ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529)
geographic Sitter
geographic_facet Sitter
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
op_relation https://hdl.handle.net/10037/24634
op_rights Copyright 2022 The Author(s)
_version_ 1765999594509959168