Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkur...
Published in: | Nordic Journal of STEM Education |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU Norwegian University of Science and Technology
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/24362 https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24362 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24362 2023-05-15T15:25:04+02:00 Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder Esjeholm, Bjørn Tore Fredriksen, Helge 2021-02-25 https://hdl.handle.net/10037/24362 https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 nob nob NTNU Norwegian University of Science and Technology Nordic Journal of STEM Education Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021 FRIDAID 1966301 doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/24362 openAccess Copyright 2021 The Author(s) Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2021 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 2022-03-16T23:58:04Z Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring. Article in Journal/Newspaper Arktis* Bodø Bodø Narvik Narvik Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Alta Tromsø Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279) Nordic Journal of STEM Education 5 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Esjeholm, Bjørn Tore Fredriksen, Helge |
spellingShingle |
Esjeholm, Bjørn Tore Fredriksen, Helge Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
author_facet |
Esjeholm, Bjørn Tore Fredriksen, Helge |
author_sort |
Esjeholm, Bjørn Tore |
title |
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
title_short |
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
title_full |
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
title_fullStr |
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
title_full_unstemmed |
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
title_sort |
utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder |
publisher |
NTNU Norwegian University of Science and Technology |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/24362 https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279) |
geographic |
Alta Tromsø Bodø Narvik Utfall |
geographic_facet |
Alta Tromsø Bodø Narvik Utfall |
genre |
Arktis* Bodø Bodø Narvik Narvik Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Bodø Bodø Narvik Narvik Tromsø |
op_relation |
Nordic Journal of STEM Education Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021 FRIDAID 1966301 doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/24362 |
op_rights |
openAccess Copyright 2021 The Author(s) |
op_doi |
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 |
container_title |
Nordic Journal of STEM Education |
container_volume |
5 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766355713264713728 |