Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder

Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkur...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of STEM Education
Main Authors: Esjeholm, Bjørn Tore, Fredriksen, Helge
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU Norwegian University of Science and Technology 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/24362
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24362
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24362 2023-05-15T15:25:04+02:00 Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder Esjeholm, Bjørn Tore Fredriksen, Helge 2021-02-25 https://hdl.handle.net/10037/24362 https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 nob nob NTNU Norwegian University of Science and Technology Nordic Journal of STEM Education Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021 FRIDAID 1966301 doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/24362 openAccess Copyright 2021 The Author(s) Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2021 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 2022-03-16T23:58:04Z Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring. Article in Journal/Newspaper Arktis* Bodø Bodø Narvik Narvik Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Alta Tromsø Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279) Nordic Journal of STEM Education 5 1
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
description Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring.
format Article in Journal/Newspaper
author Esjeholm, Bjørn Tore
Fredriksen, Helge
spellingShingle Esjeholm, Bjørn Tore
Fredriksen, Helge
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
author_facet Esjeholm, Bjørn Tore
Fredriksen, Helge
author_sort Esjeholm, Bjørn Tore
title Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_short Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_full Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_fullStr Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_full_unstemmed Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_sort utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
publisher NTNU Norwegian University of Science and Technology
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/24362
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
geographic Alta
Tromsø
Bodø
Narvik
Utfall
geographic_facet Alta
Tromsø
Bodø
Narvik
Utfall
genre Arktis*
Bodø
Bodø
Narvik
Narvik
Tromsø
genre_facet Arktis*
Bodø
Bodø
Narvik
Narvik
Tromsø
op_relation Nordic Journal of STEM Education
Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021
FRIDAID 1966301
doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908
2535-4574
https://hdl.handle.net/10037/24362
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
container_title Nordic Journal of STEM Education
container_volume 5
container_issue 1
_version_ 1766355713264713728