Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.

Masteroppgaven er basert på kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem arbeidstakere med utviklingshemming, som jobber hele eller deler av arbeidstiden på en ordinær arbeidsplass. Problemstillingen som undersøkes er hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever sin selvbestemmelse i pro...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Andrea Berg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/24011
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24011
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/24011 2023-05-15T13:16:26+02:00 Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen. Johnsen, Andrea Berg 2021-05-13 https://hdl.handle.net/10037/24011 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/24011 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 Vernepleie MFMO60 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2022-02-16T23:57:06Z Masteroppgaven er basert på kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem arbeidstakere med utviklingshemming, som jobber hele eller deler av arbeidstiden på en ordinær arbeidsplass. Problemstillingen som undersøkes er hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever sin selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen. I tillegg undersøkes betydningen av selvbestemmelse, og hva arbeidstakerne selv tenker at skaper barrierer og muligheter for selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på, og på den ordinære arbeidsplassen. Hovedfunnene i studien er at graden av selvbestemmelse varierer, både i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass og på den ordinære arbeidsplassen. Arbeidstakeren som har fått minst støtte prosessen, ser ut til å oppleve minst selvbestemmelse. Ikke alle arbeidstakerne vet hva ordene brukermedvirkning, involvering og medbestemmelse betyr, men selvbestemmelse var kjent for alle. Alle arbeidstakerne oppgir å få være med og påvirke arbeidshverdagen, i form av arbeidsoppgaver og arbeidstid, men noen ganger møter de barrierer. Medvirkning for arbeidstakere med utviklingshemming på ordinær arbeidsplass ser ikke ut til å foregå på de formelle arenaene ordinære arbeidstakere vanligvis benytter. Det ser ut til at involvering i prosesser i arbeidslivet for arbeidstakere med utviklingshemming skjer i mer uformelle fora, slik som en prat på sjefens kontor etter arbeidstid, eller i lunsjen. The master's thesis is based on qualitative semi-structured interviews with five employees with developmental disabilities, who work all or part of their working hours in an ordinary workplace. The issue that is investigated is how employees with developmental disabilities experience their self-determination in the process towards work in an ordinary workplace, and in the ordinary workplace. In addition, the importance of self-determination is examined, and what the employees themselves think creates barriers and opportunities for self-determination in the process of working in and in the ordinary workplace. The main findings of the study are that the degree of self-determination varies, both in the process towards work in an ordinary workplace and in the ordinary workplace. The employee who has received the least support in the process seems to experience the least self-determination. Not all employees know what the words user participation, involvement and co-determination mean, but self-determination was known to everyone. All employees state that they are allowed to participate in and influence everyday work, in the form of work tasks and working hours, but sometimes they encounter barriers. Participation for employees with developmental disabilities in the ordinary workplace does not appear to take place in the formal arenas that ordinary employees usually use. It seems that involvement in processes in working life for employees with developmental disabilities takes place in more informal forums, such as a chat in the boss's office after working hours, or at lunch. Master Thesis Alle alle University of Tromsø: Munin Open Research Archive Prat ENVELOPE(-59.467,-59.467,-62.467,-62.467)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
Vernepleie
MFMO60
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
Vernepleie
MFMO60
Johnsen, Andrea Berg
Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
Vernepleie
MFMO60
description Masteroppgaven er basert på kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem arbeidstakere med utviklingshemming, som jobber hele eller deler av arbeidstiden på en ordinær arbeidsplass. Problemstillingen som undersøkes er hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever sin selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen. I tillegg undersøkes betydningen av selvbestemmelse, og hva arbeidstakerne selv tenker at skaper barrierer og muligheter for selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på, og på den ordinære arbeidsplassen. Hovedfunnene i studien er at graden av selvbestemmelse varierer, både i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass og på den ordinære arbeidsplassen. Arbeidstakeren som har fått minst støtte prosessen, ser ut til å oppleve minst selvbestemmelse. Ikke alle arbeidstakerne vet hva ordene brukermedvirkning, involvering og medbestemmelse betyr, men selvbestemmelse var kjent for alle. Alle arbeidstakerne oppgir å få være med og påvirke arbeidshverdagen, i form av arbeidsoppgaver og arbeidstid, men noen ganger møter de barrierer. Medvirkning for arbeidstakere med utviklingshemming på ordinær arbeidsplass ser ikke ut til å foregå på de formelle arenaene ordinære arbeidstakere vanligvis benytter. Det ser ut til at involvering i prosesser i arbeidslivet for arbeidstakere med utviklingshemming skjer i mer uformelle fora, slik som en prat på sjefens kontor etter arbeidstid, eller i lunsjen. The master's thesis is based on qualitative semi-structured interviews with five employees with developmental disabilities, who work all or part of their working hours in an ordinary workplace. The issue that is investigated is how employees with developmental disabilities experience their self-determination in the process towards work in an ordinary workplace, and in the ordinary workplace. In addition, the importance of self-determination is examined, and what the employees themselves think creates barriers and opportunities for self-determination in the process of working in and in the ordinary workplace. The main findings of the study are that the degree of self-determination varies, both in the process towards work in an ordinary workplace and in the ordinary workplace. The employee who has received the least support in the process seems to experience the least self-determination. Not all employees know what the words user participation, involvement and co-determination mean, but self-determination was known to everyone. All employees state that they are allowed to participate in and influence everyday work, in the form of work tasks and working hours, but sometimes they encounter barriers. Participation for employees with developmental disabilities in the ordinary workplace does not appear to take place in the formal arenas that ordinary employees usually use. It seems that involvement in processes in working life for employees with developmental disabilities takes place in more informal forums, such as a chat in the boss's office after working hours, or at lunch.
format Master Thesis
author Johnsen, Andrea Berg
author_facet Johnsen, Andrea Berg
author_sort Johnsen, Andrea Berg
title Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
title_short Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
title_full Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
title_fullStr Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
title_full_unstemmed Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
title_sort jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - en kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/24011
long_lat ENVELOPE(-59.467,-59.467,-62.467,-62.467)
geographic Prat
geographic_facet Prat
genre Alle alle
genre_facet Alle alle
op_relation https://hdl.handle.net/10037/24011
op_rights Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766274018217820160