Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.

I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes oppl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paulsen, Bård Henry Landsem
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23673
_version_ 1829300392331051008
author Paulsen, Bård Henry Landsem
author_facet Paulsen, Bård Henry Landsem
author_sort Paulsen, Bård Henry Landsem
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i barnehagehverdagen. Studiens problemstilling er: «Hvilke opplevelser har barnehageansatte fra gjenåpningen av barnehagene under koronapandemien, og hvordan ivaretok de barns rett til medvirkning?» Sentrale teoretiske tema er ulike forståelser og dimensjoner av barns medvirkning, med litteratur fra Bae, Eide, Winger og Jansen m.fl. Det teoretiske rammeverket omhandler teori knyttet til realiseringen av barns medvirkning, slik som Baes «romslige samspillsmønstre», barns agentskap og Kirkeby, Gitz-Johansen, og Kampmanns «mulighetsfelt». I tillegg belyses betydningen av relasjoner og medvirkning ved bruk av Greves «et felles vi», Ungars «resiliens» og Antonovskys «opplevelse av sammenheng». Det er gjennomført fem individuelle intervju og ett gruppeintervju med barnehageansatte ved seks barnehager i Tromsø. Datamaterialet er tematisk analysert ved hjelp av NVivo. Funn viser at smitteverntiltakene bød på utfordringer knyttet til organisering av barnehagens drift, begrensninger av fysisk miljø og sosiale relasjoner, samt samarbeid og kapasitet til å ivareta barnehagens pedagogiske tilbud. Samtidig hadde de barnehageansatte positive erfaringer knyttet til de endrede rammevilkårene som innebar full bemanning, arbeid i små grupper og redusert åpningstid. Smittevern krevde mye tid og oppmerksomhet under gjenåpningen og dette førte til at barns medvirkning fikk mindre oppmerksomhet. Rammene i barnehagehverdagen var trangere enn før, og reduserte handlingsmuligheter påvirket barns medvirkning negativt. Det var allikevel mulig å ivareta barns medvirkning innenfor de nye rammene. Stabile, små grupper med faste barn og ansatte ga mer ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Eide
Johansen
Tromsø
geographic_facet Eide
Johansen
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23673
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.250,6.250,62.517,62.517)
ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/23673
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23673 2025-04-13T14:27:40+00:00 Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020. Paulsen, Bård Henry Landsem 2021-11-01 https://hdl.handle.net/10037/23673 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/23673 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 Barns medvirkning Korona Children's participation Covid-19 Barnehage Smittevern Smittevernveileder Koronabarnehagen Krise Opplevelse av sammenheng Resiliens Pandemi Begrensninger Strukturkvalitet Demokratisk deltakelse Barns deltakelse Demokratisk subjektivitet Barns rettigheter Barns beste Barnekonvensjonen PED-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i barnehagehverdagen. Studiens problemstilling er: «Hvilke opplevelser har barnehageansatte fra gjenåpningen av barnehagene under koronapandemien, og hvordan ivaretok de barns rett til medvirkning?» Sentrale teoretiske tema er ulike forståelser og dimensjoner av barns medvirkning, med litteratur fra Bae, Eide, Winger og Jansen m.fl. Det teoretiske rammeverket omhandler teori knyttet til realiseringen av barns medvirkning, slik som Baes «romslige samspillsmønstre», barns agentskap og Kirkeby, Gitz-Johansen, og Kampmanns «mulighetsfelt». I tillegg belyses betydningen av relasjoner og medvirkning ved bruk av Greves «et felles vi», Ungars «resiliens» og Antonovskys «opplevelse av sammenheng». Det er gjennomført fem individuelle intervju og ett gruppeintervju med barnehageansatte ved seks barnehager i Tromsø. Datamaterialet er tematisk analysert ved hjelp av NVivo. Funn viser at smitteverntiltakene bød på utfordringer knyttet til organisering av barnehagens drift, begrensninger av fysisk miljø og sosiale relasjoner, samt samarbeid og kapasitet til å ivareta barnehagens pedagogiske tilbud. Samtidig hadde de barnehageansatte positive erfaringer knyttet til de endrede rammevilkårene som innebar full bemanning, arbeid i små grupper og redusert åpningstid. Smittevern krevde mye tid og oppmerksomhet under gjenåpningen og dette førte til at barns medvirkning fikk mindre oppmerksomhet. Rammene i barnehagehverdagen var trangere enn før, og reduserte handlingsmuligheter påvirket barns medvirkning negativt. Det var allikevel mulig å ivareta barns medvirkning innenfor de nye rammene. Stabile, små grupper med faste barn og ansatte ga mer ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Eide ENVELOPE(6.250,6.250,62.517,62.517) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
Barns medvirkning
Korona
Children's participation
Covid-19
Barnehage
Smittevern
Smittevernveileder
Koronabarnehagen
Krise
Opplevelse av sammenheng
Resiliens
Pandemi
Begrensninger
Strukturkvalitet
Demokratisk deltakelse
Barns deltakelse
Demokratisk subjektivitet
Barns rettigheter
Barns beste
Barnekonvensjonen
PED-3900
Paulsen, Bård Henry Landsem
Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title_full Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title_fullStr Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title_full_unstemmed Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title_short Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
title_sort barns medvirkning i barnehagen under covid-19. en kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
Barns medvirkning
Korona
Children's participation
Covid-19
Barnehage
Smittevern
Smittevernveileder
Koronabarnehagen
Krise
Opplevelse av sammenheng
Resiliens
Pandemi
Begrensninger
Strukturkvalitet
Demokratisk deltakelse
Barns deltakelse
Demokratisk subjektivitet
Barns rettigheter
Barns beste
Barnekonvensjonen
PED-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
Barns medvirkning
Korona
Children's participation
Covid-19
Barnehage
Smittevern
Smittevernveileder
Koronabarnehagen
Krise
Opplevelse av sammenheng
Resiliens
Pandemi
Begrensninger
Strukturkvalitet
Demokratisk deltakelse
Barns deltakelse
Demokratisk subjektivitet
Barns rettigheter
Barns beste
Barnekonvensjonen
PED-3900
url https://hdl.handle.net/10037/23673