Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter

Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Norbye, Bente
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Orkana forlag 2020
Subjects:
Bor
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23402
https://doi.org/10.33673/OOA20212
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23402
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23402 2023-05-15T15:25:04+02:00 Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter Norbye, Bente 2020 https://hdl.handle.net/10037/23402 https://doi.org/10.33673/OOA20212 nob nob Orkana forlag Norbye B: Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 231-254 FRIDAID 1869976 doi:10.33673/OOA20212 978-82-8104-447-0 https://hdl.handle.net/10037/23402 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 Chapter Bokkapittel publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.33673/OOA20212 2021-12-15T23:55:29Z Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse og omsorgsfag og var finansiert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet med midler til en stipendiatstilling samt driftsmidler. Som prosjektleder etablerte jeg kontakt med kommunehelsetjenesten i kommunene Lenvik og Bardu. Lenvik er vertskommune for et områdegeriatrisk senter (OGT). Dette er en enhet for rehabilitering som har en tverrfaglig profil, og den er derfor planlagt som en god arena for tverrprofesjonell samarbeidslæring. Bardu kommune har integrerte tjenester, der avdelingene i pleie- og omsorgstjenesten har ansvar for både pasienter som bor hjemme og på institusjon. Som lærer ved en desentralisert utdanning i over 25 år har jeg veiledet sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Bardu kommune, og jeg anså denne som en egnet praksisarena da de har gode faglige ressurser og er villige til å forsøke nye former for studenters læring og praksis. Dermed ble disse to distriktskommunene arena for en ny type studentpraksis: en tverrprofesjonell praksis med studenter fra utdanningene medisin, sykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Denne typen praksis var inspirert av Linköpings universitet i Sverige, som over flere tiår har hatt tverrprofesjonell studentpraksis ved en sykehusavdeling Book Part Arktis* Bardu kommune University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bardu ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859) Bor ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750) Lenvik ENVELOPE(17.987,17.987,69.231,69.231)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
spellingShingle VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
Norbye, Bente
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
topic_facet VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
description Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse og omsorgsfag og var finansiert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet med midler til en stipendiatstilling samt driftsmidler. Som prosjektleder etablerte jeg kontakt med kommunehelsetjenesten i kommunene Lenvik og Bardu. Lenvik er vertskommune for et områdegeriatrisk senter (OGT). Dette er en enhet for rehabilitering som har en tverrfaglig profil, og den er derfor planlagt som en god arena for tverrprofesjonell samarbeidslæring. Bardu kommune har integrerte tjenester, der avdelingene i pleie- og omsorgstjenesten har ansvar for både pasienter som bor hjemme og på institusjon. Som lærer ved en desentralisert utdanning i over 25 år har jeg veiledet sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Bardu kommune, og jeg anså denne som en egnet praksisarena da de har gode faglige ressurser og er villige til å forsøke nye former for studenters læring og praksis. Dermed ble disse to distriktskommunene arena for en ny type studentpraksis: en tverrprofesjonell praksis med studenter fra utdanningene medisin, sykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Denne typen praksis var inspirert av Linköpings universitet i Sverige, som over flere tiår har hatt tverrprofesjonell studentpraksis ved en sykehusavdeling
format Book Part
author Norbye, Bente
author_facet Norbye, Bente
author_sort Norbye, Bente
title Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
title_short Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
title_full Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
title_fullStr Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
title_full_unstemmed Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
title_sort tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
publisher Orkana forlag
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/10037/23402
https://doi.org/10.33673/OOA20212
long_lat ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859)
ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750)
ENVELOPE(17.987,17.987,69.231,69.231)
geographic Bardu
Bor
Lenvik
geographic_facet Bardu
Bor
Lenvik
genre Arktis*
Bardu kommune
genre_facet Arktis*
Bardu kommune
op_relation Norbye B: Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 231-254
FRIDAID 1869976
doi:10.33673/OOA20212
978-82-8104-447-0
https://hdl.handle.net/10037/23402
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.33673/OOA20212
_version_ 1766355711902613504