Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Part |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Orkana forlag
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/23402 https://doi.org/10.33673/OOA20212 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23402 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23402 2023-05-15T15:25:04+02:00 Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter Norbye, Bente 2020 https://hdl.handle.net/10037/23402 https://doi.org/10.33673/OOA20212 nob nob Orkana forlag Norbye B: Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 231-254 FRIDAID 1869976 doi:10.33673/OOA20212 978-82-8104-447-0 https://hdl.handle.net/10037/23402 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 Chapter Bokkapittel publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.33673/OOA20212 2021-12-15T23:55:29Z Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse og omsorgsfag og var finansiert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet med midler til en stipendiatstilling samt driftsmidler. Som prosjektleder etablerte jeg kontakt med kommunehelsetjenesten i kommunene Lenvik og Bardu. Lenvik er vertskommune for et områdegeriatrisk senter (OGT). Dette er en enhet for rehabilitering som har en tverrfaglig profil, og den er derfor planlagt som en god arena for tverrprofesjonell samarbeidslæring. Bardu kommune har integrerte tjenester, der avdelingene i pleie- og omsorgstjenesten har ansvar for både pasienter som bor hjemme og på institusjon. Som lærer ved en desentralisert utdanning i over 25 år har jeg veiledet sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Bardu kommune, og jeg anså denne som en egnet praksisarena da de har gode faglige ressurser og er villige til å forsøke nye former for studenters læring og praksis. Dermed ble disse to distriktskommunene arena for en ny type studentpraksis: en tverrprofesjonell praksis med studenter fra utdanningene medisin, sykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Denne typen praksis var inspirert av Linköpings universitet i Sverige, som over flere tiår har hatt tverrprofesjonell studentpraksis ved en sykehusavdeling Book Part Arktis* Bardu kommune University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bardu ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859) Bor ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750) Lenvik ENVELOPE(17.987,17.987,69.231,69.231) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 |
spellingShingle |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 Norbye, Bente Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
topic_facet |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 |
description |
Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse og omsorgsfag og var finansiert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet med midler til en stipendiatstilling samt driftsmidler. Som prosjektleder etablerte jeg kontakt med kommunehelsetjenesten i kommunene Lenvik og Bardu. Lenvik er vertskommune for et områdegeriatrisk senter (OGT). Dette er en enhet for rehabilitering som har en tverrfaglig profil, og den er derfor planlagt som en god arena for tverrprofesjonell samarbeidslæring. Bardu kommune har integrerte tjenester, der avdelingene i pleie- og omsorgstjenesten har ansvar for både pasienter som bor hjemme og på institusjon. Som lærer ved en desentralisert utdanning i over 25 år har jeg veiledet sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Bardu kommune, og jeg anså denne som en egnet praksisarena da de har gode faglige ressurser og er villige til å forsøke nye former for studenters læring og praksis. Dermed ble disse to distriktskommunene arena for en ny type studentpraksis: en tverrprofesjonell praksis med studenter fra utdanningene medisin, sykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Denne typen praksis var inspirert av Linköpings universitet i Sverige, som over flere tiår har hatt tverrprofesjonell studentpraksis ved en sykehusavdeling |
format |
Book Part |
author |
Norbye, Bente |
author_facet |
Norbye, Bente |
author_sort |
Norbye, Bente |
title |
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
title_short |
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
title_full |
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
title_fullStr |
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
title_full_unstemmed |
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
title_sort |
tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter |
publisher |
Orkana forlag |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/23402 https://doi.org/10.33673/OOA20212 |
long_lat |
ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859) ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750) ENVELOPE(17.987,17.987,69.231,69.231) |
geographic |
Bardu Bor Lenvik |
geographic_facet |
Bardu Bor Lenvik |
genre |
Arktis* Bardu kommune |
genre_facet |
Arktis* Bardu kommune |
op_relation |
Norbye B: Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 231-254 FRIDAID 1869976 doi:10.33673/OOA20212 978-82-8104-447-0 https://hdl.handle.net/10037/23402 |
op_rights |
openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
op_doi |
https://doi.org/10.33673/OOA20212 |
_version_ |
1766355711902613504 |