Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes

Cruisebransjen har vist den høyeste veksten og utnyttelsen av kapasiteten blant samtlige turistindustrier de siste årene. Utvidet valg på om bord aktiviteter, fokuset på nye destinasjoner og naturopplevelser har bidratt til økt popularitet på cruise reiser. Til tross for økt interesse for bransjen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Baryshnikova, Kristina
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23314
_version_ 1829310928030531584
author Baryshnikova, Kristina
author_facet Baryshnikova, Kristina
author_sort Baryshnikova, Kristina
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Cruisebransjen har vist den høyeste veksten og utnyttelsen av kapasiteten blant samtlige turistindustrier de siste årene. Utvidet valg på om bord aktiviteter, fokuset på nye destinasjoner og naturopplevelser har bidratt til økt popularitet på cruise reiser. Til tross for økt interesse for bransjen, gjenstår flere av områder lite forsket. Det har vært mye diskusjon omkring implementering av Revenue management i bransjen, en disiplin med sentralt fokus på pris som et av de mest effektive verktøyene til å maksimere salgsinntektene. Med hjelp av unik markedsdata fra Hurtigruten, fokuserer den studien på å redegjøre sammenheng mellom pris og prisbestemmende cruise karakteristikker med benyttelsen av hedonisk modell. Dette er en relativt ny tilnærming i forskning innenfor reiselivsnæringen. Det viktigste bidraget med denne studien er i analysen over tid, gjennomført gjennom estimering av modellen over 48 månedsperioder, som gir en ny perspektiv til å observere endringer i differensiert pris. Som følge av resultatene har det vært hensiktsmessig å først finne en optimaliseringsløsning på bestillingstidspunkt, deretter finne priselastisitetene per sesong og markedssegment. Med hensyn til å rapportere signifikansen på optimale verdier og elastisitet estimatene har jeg benyttet delta metoden på bakgrunn av ikke linear sammenheng av parametere. Resultatene viser at sommer vær, også felles feriesesong er en viktig faktor som bidrar til økt forklaringsgraden mellom variablene, som også fører til et mer stabilt pris mønster i mellom årene. Funnene tyder på at cruise pris oppfører seg svært dynamisk i forhold til etterspørsel og kundes preferanser, med antakelsen for konstante kostnader. Det observeres også at flere eksterne forhold påvirker pris justeringer gjennom etterspørsel svingninger. Differensiert pris på lugartype viser seg å være mest stabile variabel gjennom alle sesonger. Priselastisitetene funnet i denne studien viser en stor variasjon mellom årene, samtidig som det observeres et mer stabilt mønster på høysesong ...
format Master Thesis
genre Kirkenes
genre_facet Kirkenes
geographic Bergen
Verdier
geographic_facet Bergen
Verdier
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23314
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/23314
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23314 2025-04-13T14:22:10+00:00 Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes Baryshnikova, Kristina 2016-12-08 https://hdl.handle.net/10037/23314 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/23314 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 cruisebransje Hurtigruten hedonisk modell priselastisitet analyse over tid VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 SOK-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Cruisebransjen har vist den høyeste veksten og utnyttelsen av kapasiteten blant samtlige turistindustrier de siste årene. Utvidet valg på om bord aktiviteter, fokuset på nye destinasjoner og naturopplevelser har bidratt til økt popularitet på cruise reiser. Til tross for økt interesse for bransjen, gjenstår flere av områder lite forsket. Det har vært mye diskusjon omkring implementering av Revenue management i bransjen, en disiplin med sentralt fokus på pris som et av de mest effektive verktøyene til å maksimere salgsinntektene. Med hjelp av unik markedsdata fra Hurtigruten, fokuserer den studien på å redegjøre sammenheng mellom pris og prisbestemmende cruise karakteristikker med benyttelsen av hedonisk modell. Dette er en relativt ny tilnærming i forskning innenfor reiselivsnæringen. Det viktigste bidraget med denne studien er i analysen over tid, gjennomført gjennom estimering av modellen over 48 månedsperioder, som gir en ny perspektiv til å observere endringer i differensiert pris. Som følge av resultatene har det vært hensiktsmessig å først finne en optimaliseringsløsning på bestillingstidspunkt, deretter finne priselastisitetene per sesong og markedssegment. Med hensyn til å rapportere signifikansen på optimale verdier og elastisitet estimatene har jeg benyttet delta metoden på bakgrunn av ikke linear sammenheng av parametere. Resultatene viser at sommer vær, også felles feriesesong er en viktig faktor som bidrar til økt forklaringsgraden mellom variablene, som også fører til et mer stabilt pris mønster i mellom årene. Funnene tyder på at cruise pris oppfører seg svært dynamisk i forhold til etterspørsel og kundes preferanser, med antakelsen for konstante kostnader. Det observeres også at flere eksterne forhold påvirker pris justeringer gjennom etterspørsel svingninger. Differensiert pris på lugartype viser seg å være mest stabile variabel gjennom alle sesonger. Priselastisitetene funnet i denne studien viser en stor variasjon mellom årene, samtidig som det observeres et mer stabilt mønster på høysesong ... Master Thesis Kirkenes University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
spellingShingle cruisebransje
Hurtigruten
hedonisk modell
priselastisitet
analyse over tid
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
SOK-3901
Baryshnikova, Kristina
Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title_full Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title_fullStr Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title_full_unstemmed Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title_short Rett cruise til rett person til rett tid. En studie av differensial prisstrategi for Hurtigrutens rute mellom Bergen og Kirkenes
title_sort rett cruise til rett person til rett tid. en studie av differensial prisstrategi for hurtigrutens rute mellom bergen og kirkenes
topic cruisebransje
Hurtigruten
hedonisk modell
priselastisitet
analyse over tid
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
SOK-3901
topic_facet cruisebransje
Hurtigruten
hedonisk modell
priselastisitet
analyse over tid
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
SOK-3901
url https://hdl.handle.net/10037/23314