Er det forskjeller i KMI og midjemål mellom personer med ulikt utdanningsnivå? Kan slike mulige ulikheter forklares av forskjeller i kostvaner og/eller nivå av fysisk aktivitet mellom personer med ulikt utdanningsnivå?

Bakgrunn: Etter som fedmeprevalensen stiger både nasjonalt og internasjonalt, blir problemer knyttet til overvekt - og fedmeproblematikk stadig mer aktuelle. Fedme er en viktig risikofaktor for utvikling av en rekke sykdommer, som hjerte/kar-sykdommer og diabetes type II. Sosioøkonomiske ulikheter,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Brændeland, Annika
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2324
Description
Summary:Bakgrunn: Etter som fedmeprevalensen stiger både nasjonalt og internasjonalt, blir problemer knyttet til overvekt - og fedmeproblematikk stadig mer aktuelle. Fedme er en viktig risikofaktor for utvikling av en rekke sykdommer, som hjerte/kar-sykdommer og diabetes type II. Sosioøkonomiske ulikheter, (i denne sammenheng utdanningslengde), antas å ha en viktig innvirkning på utbredelsen av fedme. Dette studeres nærmere i oppgaven. Materiale og metode: Datamaterialet er hentet fra Tromsø IV, som er basert på spørreskjema og målinger utført på de oppmøtte. I denne oppgaven er aldersgruppen 25-69 år inkludert, og utgjør 11616 menn og 12471 kvinner med informasjon om utdanningslengde og kroppsmassindeks (KMI). Informasjon om midjemål var tilgjengelig fra 2811 menn og 2795 kvinner. Personer over 70 er ekskludert, da det ikke finnes like gode kostholdsdata om denne gruppen. Det er brukt variansanalyse, krysstabeller og logistisk regresjon for å studere sammenhengene mellom utdanningslengde og KMI eller midjemål. Resultat: Det er en signifikant sammenheng mellom prevalens av generell fedme og utdanningslengde, men ikke med abdominal fedme (målt med midjeomkrets). Dette etter å ha justert for alder, kosthold, alkoholinntak, aktivitet og røyking. Resultatene viser at faktorer som omgivelser (både familiære og kulturelle) materielle forhold, og egne valg kan være med på å påvirke utviklingen. Konklusjon: Sosioøkonomiske faktorer, som utdanning, synes å ha en stor innvirkning på utviklingen av fedme i vestlige samfunn. Det kan synes viktig å rette inn fokus på høyrisikogrupper, så vel som befolkningen generelt, og forsøke å finne gunstige tiltak for å utjevne de sosioøkonomiske ulikhetene i helse, vedrørende fedme, samt å forebygge fedme. Det kan også synes viktig å forske mer rundt årsakssammenhenger.