Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser

Hvordan er samisk kunst fremstilt i norsk kunsthistorie? Så enkelt og så komplekst er spørsmålet som driver denne boken frem. Utgangspunktet er en nysgjerrighet omkring hvordan samisk transnasjonalstatelighet slår ut i kunsthistorien; et spørsmål som ikke tidligere har blitt fremhevet som eksplisitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grini, Monica
Format: Book
Language:Bokmål
Published: Stockholm University Press 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23079
https://doi.org/10.16993/bbm
_version_ 1829298014715379712
author Grini, Monica
author_facet Grini, Monica
author_sort Grini, Monica
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Hvordan er samisk kunst fremstilt i norsk kunsthistorie? Så enkelt og så komplekst er spørsmålet som driver denne boken frem. Utgangspunktet er en nysgjerrighet omkring hvordan samisk transnasjonalstatelighet slår ut i kunsthistorien; et spørsmål som ikke tidligere har blitt fremhevet som eksplisitt innfallsvinkel i undersøkelser av samisk kunst. Tilnærmingen hviler på en antagelse om at et underliggende nasjonalt paradigme fortsetter å gjøre seg gjeldene gjennom implisitte og naturaliserte prosesser, både i kunsthistorien og i andre institusjonaliserte rammeverk. Hvilke konsekvenser har dette hatt for behandlingen av samiske forbindelser som går på tvers av nasjonale statsgrenser? Begrepet “norsk kunst” virker å være vokst frem parallelt med nasjonsbygging og etableringen av et kunsthistoriefag i Norge. Hvilken plass fikk samiske emner, praksiser, gjenstander og aktører i denne begreps- og institusjonsbyggingen? Hvordan bidro kunsthistoriefaget i skapelsen av “samisk kunst”, slik formasjonen etter hvert materialiserte seg institusjonelt og diskursivt? Slike spørsmål er beveggrunn for undersøkelsen. At boken ender i det globale, også når nasjonale perspektiv undersøkes, er illustrerende for samiske forholds ambivalente plass i norsk kunsthistorie: Samisk kunst beveger seg stadig i andre kretsløp enn mye av den øvrige kunsten som behandles i denne historien. Dette er en av svært få historiografiske analyser av kunsthistoriefaget i Norge, og den eneste med samisk historiografi som omdreiningspunkt. Sápmi, the Sámi area, is transnational; it transcends four nation states, Norway, Sweden, Finland, and Russia. Art and art history have been considered natural parts of a nation state’s inventory since the 19th century and have contributed to the production and maintenance of national identities and narratives. What is the role of the nation state in art history, and how has the national paradigm shaped the presentation of Sámi art, historically and today? Focusing on the discipline of art history in Norway, the ...
format Book
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Norway
geographic_facet Norway
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23079
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.16993/bbm
op_relation Stockholm Studies in Culture and Aesthetics (SiCA)
9
UiT Norges arktiske universitet: Institutt for språk og kultur
UiT Norges arktiske universitet: Publiseringsfondet
https://doi.org/10.16993/bbm
Grini MG. Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser. Stockholm University Press; 2021. 284 p. Stockholm Studies in Culture and Aesthetics (SiCA)(9)
FRIDAID 1913325
https://hdl.handle.net/10037/23079
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
publishDate 2021
publisher Stockholm University Press
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23079 2025-04-13T14:26:34+00:00 Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser Sámi Art and Norwegian Art History: Partial Connections Grini, Monica 2021 https://hdl.handle.net/10037/23079 https://doi.org/10.16993/bbm nob nob Stockholm University Press Stockholm Studies in Culture and Aesthetics (SiCA) 9 UiT Norges arktiske universitet: Institutt for språk og kultur UiT Norges arktiske universitet: Publiseringsfondet https://doi.org/10.16993/bbm Grini MG. Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser. Stockholm University Press; 2021. 284 p. Stockholm Studies in Culture and Aesthetics (SiCA)(9) FRIDAID 1913325 https://hdl.handle.net/10037/23079 openAccess Copyright 2021 The Author(s) VDP::Humanities: 000 VDP::Humaniora: 000 Book Bok publishedVersion 2021 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.16993/bbm 2025-03-14T05:17:56Z Hvordan er samisk kunst fremstilt i norsk kunsthistorie? Så enkelt og så komplekst er spørsmålet som driver denne boken frem. Utgangspunktet er en nysgjerrighet omkring hvordan samisk transnasjonalstatelighet slår ut i kunsthistorien; et spørsmål som ikke tidligere har blitt fremhevet som eksplisitt innfallsvinkel i undersøkelser av samisk kunst. Tilnærmingen hviler på en antagelse om at et underliggende nasjonalt paradigme fortsetter å gjøre seg gjeldene gjennom implisitte og naturaliserte prosesser, både i kunsthistorien og i andre institusjonaliserte rammeverk. Hvilke konsekvenser har dette hatt for behandlingen av samiske forbindelser som går på tvers av nasjonale statsgrenser? Begrepet “norsk kunst” virker å være vokst frem parallelt med nasjonsbygging og etableringen av et kunsthistoriefag i Norge. Hvilken plass fikk samiske emner, praksiser, gjenstander og aktører i denne begreps- og institusjonsbyggingen? Hvordan bidro kunsthistoriefaget i skapelsen av “samisk kunst”, slik formasjonen etter hvert materialiserte seg institusjonelt og diskursivt? Slike spørsmål er beveggrunn for undersøkelsen. At boken ender i det globale, også når nasjonale perspektiv undersøkes, er illustrerende for samiske forholds ambivalente plass i norsk kunsthistorie: Samisk kunst beveger seg stadig i andre kretsløp enn mye av den øvrige kunsten som behandles i denne historien. Dette er en av svært få historiografiske analyser av kunsthistoriefaget i Norge, og den eneste med samisk historiografi som omdreiningspunkt. Sápmi, the Sámi area, is transnational; it transcends four nation states, Norway, Sweden, Finland, and Russia. Art and art history have been considered natural parts of a nation state’s inventory since the 19th century and have contributed to the production and maintenance of national identities and narratives. What is the role of the nation state in art history, and how has the national paradigm shaped the presentation of Sámi art, historically and today? Focusing on the discipline of art history in Norway, the ... Book samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway
spellingShingle VDP::Humanities: 000
VDP::Humaniora: 000
Grini, Monica
Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title_full Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title_fullStr Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title_full_unstemmed Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title_short Samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
title_sort samisk kunst og norsk kunsthistorie: delvise forbindelser
topic VDP::Humanities: 000
VDP::Humaniora: 000
topic_facet VDP::Humanities: 000
VDP::Humaniora: 000
url https://hdl.handle.net/10037/23079
https://doi.org/10.16993/bbm