Algebraforståelse blant studentene i brukerkurs i matematikk ved UiT

Ved Institutt for matematikk og statistikk UiT – Norges arktiske universitet ble Brukerkurset i matematikk høsten 2020 lagt om til et prosjektbasert emne og ny eksamensform med avsluttende muntlig gruppeeksamen. Et av målene for vår studie er å kartlegge ferdigheter og forståelse i algebra i begynne...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of STEM Education
Main Authors: Malyutina, Elena, Søvik, Øistein, Huru, Hilja Lisa
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Agder 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22953
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3940
Description
Summary:Ved Institutt for matematikk og statistikk UiT – Norges arktiske universitet ble Brukerkurset i matematikk høsten 2020 lagt om til et prosjektbasert emne og ny eksamensform med avsluttende muntlig gruppeeksamen. Et av målene for vår studie er å kartlegge ferdigheter og forståelse i algebra i begynnelsen av semesteret og hvordan studentene videre møter de algebraiske aktivitetene i prosjektene. I denne artikkelen rapporterer vi på resultater fra en pre- og en posttest blant studentene i emnet høst 2020 og drøfter algebra i de obligatoriske prosjektene.