En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995

Den avgrensede tematikken for avhandlingen er hvordan Norge bidro med å utmeisle en ny kyststatsrolle under FNs tredje havrettskonferanse (1973-1982), og hvordan dette befestet seg som en del av norsk havpolitikk i forhandlinger med nabostatene i Nordøst-Atlanteren og i bistandshjelpen gjennom 1980-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andersson, Magnus Brynildsrud
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22935
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22935
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22935 2023-05-15T15:19:48+02:00 En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995 Andersson, Magnus Brynildsrud 2021-12-03 https://hdl.handle.net/10037/22935 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22935 openAccess Copyright 2021 The Author(s) Historie VDP::Humanities: 000::History: 070::Modern history (after 1800): 083 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 DOKTOR-001 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2021 ftunivtroemsoe 2021-11-10T23:54:29Z Den avgrensede tematikken for avhandlingen er hvordan Norge bidro med å utmeisle en ny kyststatsrolle under FNs tredje havrettskonferanse (1973-1982), og hvordan dette befestet seg som en del av norsk havpolitikk i forhandlinger med nabostatene i Nordøst-Atlanteren og i bistandshjelpen gjennom 1980- og starten av 1990-tallet. Avhandlingen legger vekt på at Norge var del av et internasjonalt fellesskap av kyststater som ønsket å oppnå bestemte rettigheter i sine havområder. Den norske delegasjonen inntok en medierende rolle under konferansen, og arbeidet i mindre grad med å sikre konkrete kyststatsinteresser. Etter havrettskonferansen fortsatte den norske delegasjonen å arbeide for en universell tilslutning til traktaten. Dette ble gjort sammen med andre mindre og mellomstore stater. Dette er ikke blitt omtalt i senere litteratur. I Nordøst-Atlanteren forhandlet Norge med nabostatene om hvordan havrettstraktaten skulle anvendes og ressursene fordeles. Jeg har sett forhandlingene samlet og beskriver hvordan Norge hadde et helhetlig perspektiv på forvaltningen av havområdet. Tidligere norsk forskning har i all hovedsak sett på forholdet mellom Norge og Sovjetunionen i rammene av den kalde krigen, men jeg viser at dette samarbeidet inngikk i et større kompleks av saker i kjølvannet av havrettskonferansen. Havrettsarbeidet fikk også direkte konsekvens for deler av det norske bistandsarbeidet. Ettersom flere utviklingsland trengte hjelp med å forvalte de økonomiske sonene vokste en særegen havbistand fram. Denne hadde som mål å bidra til å bygge opp forskning og forvaltning i utviklingslandene. I tillegg bidro dette arbeidet til å befeste prinsippet om de økonomiske sonene internasjonalt, noe som også bidro til å styrke den norske stillingen i Nordøst-Atlanteren. emneord: utenrikspolitikk, havrett, UNCLOS, havbistand, bistand. Friends of the Convention, Arbeidsutvalget for fisk, havpolitikk, Jens Evensen, fiskeriforvaltning, This thesis study the Norwegian positions during the third UN Conference of the Law of the Sea (1973-1982) and the aftermath in the bilateral negotiations with the other Northeast-Atlantic states until the signing of the UN Fish Stock Agreement in 1995. The main findings is that Norway, despite its clear maritime interests, played down the economic and territorial interests to ensure a universal ratification of the UNCLOS. It was possible because an overwhelming number of states advocated for a new regime with great privileges to Norway and other coastal states. The new regime were crucial when Norway established its economic zones in 1977. This laid the premise for negotiating with the other states in the Northeast-Atlantic in the 1980s. A second finding is that the fisheries agreements were a part of a widespread attempt to endorse the UNCLOS negotiations, and to emphasize the coastal states rights and distinct responsibilities in the Atlantic and Arctic oceans. A third finding is that the new maritime regime and the new coastal states status had a direct impact on the Norwegian development aid and laid the foundation of a new ocean aid to help the development countries with management of their new economic zones. Doctoral or Postdoctoral Thesis Arctic Law of the Sea Northeast Atlantic University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Evensen ENVELOPE(-65.617,-65.617,-66.233,-66.233) Kjølvannet ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754) Norway
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Modern history (after 1800): 083
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
DOKTOR-001
spellingShingle Historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Modern history (after 1800): 083
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
DOKTOR-001
Andersson, Magnus Brynildsrud
En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
topic_facet Historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Modern history (after 1800): 083
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083
DOKTOR-001
description Den avgrensede tematikken for avhandlingen er hvordan Norge bidro med å utmeisle en ny kyststatsrolle under FNs tredje havrettskonferanse (1973-1982), og hvordan dette befestet seg som en del av norsk havpolitikk i forhandlinger med nabostatene i Nordøst-Atlanteren og i bistandshjelpen gjennom 1980- og starten av 1990-tallet. Avhandlingen legger vekt på at Norge var del av et internasjonalt fellesskap av kyststater som ønsket å oppnå bestemte rettigheter i sine havområder. Den norske delegasjonen inntok en medierende rolle under konferansen, og arbeidet i mindre grad med å sikre konkrete kyststatsinteresser. Etter havrettskonferansen fortsatte den norske delegasjonen å arbeide for en universell tilslutning til traktaten. Dette ble gjort sammen med andre mindre og mellomstore stater. Dette er ikke blitt omtalt i senere litteratur. I Nordøst-Atlanteren forhandlet Norge med nabostatene om hvordan havrettstraktaten skulle anvendes og ressursene fordeles. Jeg har sett forhandlingene samlet og beskriver hvordan Norge hadde et helhetlig perspektiv på forvaltningen av havområdet. Tidligere norsk forskning har i all hovedsak sett på forholdet mellom Norge og Sovjetunionen i rammene av den kalde krigen, men jeg viser at dette samarbeidet inngikk i et større kompleks av saker i kjølvannet av havrettskonferansen. Havrettsarbeidet fikk også direkte konsekvens for deler av det norske bistandsarbeidet. Ettersom flere utviklingsland trengte hjelp med å forvalte de økonomiske sonene vokste en særegen havbistand fram. Denne hadde som mål å bidra til å bygge opp forskning og forvaltning i utviklingslandene. I tillegg bidro dette arbeidet til å befeste prinsippet om de økonomiske sonene internasjonalt, noe som også bidro til å styrke den norske stillingen i Nordøst-Atlanteren. emneord: utenrikspolitikk, havrett, UNCLOS, havbistand, bistand. Friends of the Convention, Arbeidsutvalget for fisk, havpolitikk, Jens Evensen, fiskeriforvaltning, This thesis study the Norwegian positions during the third UN Conference of the Law of the Sea (1973-1982) and the aftermath in the bilateral negotiations with the other Northeast-Atlantic states until the signing of the UN Fish Stock Agreement in 1995. The main findings is that Norway, despite its clear maritime interests, played down the economic and territorial interests to ensure a universal ratification of the UNCLOS. It was possible because an overwhelming number of states advocated for a new regime with great privileges to Norway and other coastal states. The new regime were crucial when Norway established its economic zones in 1977. This laid the premise for negotiating with the other states in the Northeast-Atlantic in the 1980s. A second finding is that the fisheries agreements were a part of a widespread attempt to endorse the UNCLOS negotiations, and to emphasize the coastal states rights and distinct responsibilities in the Atlantic and Arctic oceans. A third finding is that the new maritime regime and the new coastal states status had a direct impact on the Norwegian development aid and laid the foundation of a new ocean aid to help the development countries with management of their new economic zones.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Andersson, Magnus Brynildsrud
author_facet Andersson, Magnus Brynildsrud
author_sort Andersson, Magnus Brynildsrud
title En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
title_short En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
title_full En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
title_fullStr En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
title_full_unstemmed En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995
title_sort en kyststat trer fram - norsk havpolitikk 1973-1995
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22935
long_lat ENVELOPE(-65.617,-65.617,-66.233,-66.233)
ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754)
geographic Arctic
Evensen
Kjølvannet
Norway
geographic_facet Arctic
Evensen
Kjølvannet
Norway
genre Arctic
Law of the Sea
Northeast Atlantic
genre_facet Arctic
Law of the Sea
Northeast Atlantic
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22935
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766350009741082624