Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø

Bakgrunn: Mens det har blitt lagt ned betydelig innsats i å forbedre studieplanen til medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø (UiT), har veien fra studieplan til en konkret undervisning fått langt mindre oppmerksomhet. Formålet med denne studien var opprinnelig å undersøke delemneledernes perspekt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Sarah
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22884
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22884
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22884 2023-05-15T18:34:25+02:00 Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø Andreassen, Sarah 2021-08-25 https://hdl.handle.net/10037/22884 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22884 openAccess Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin sosialmedisin: 801 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine Social medicine: 801 MED-3950 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2021-11-03T23:55:07Z Bakgrunn: Mens det har blitt lagt ned betydelig innsats i å forbedre studieplanen til medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø (UiT), har veien fra studieplan til en konkret undervisning fått langt mindre oppmerksomhet. Formålet med denne studien var opprinnelig å undersøke delemneledernes perspektiver på undervisningsplanleggingen, men etter hvert som ny innsikt ble vunnet ble formålet rettet mot hvilke syn delemnelederne har på egen rolle, og hvilke problemer de møter på i undervisningsplanleggingen. Materiale og metode: Det ble utført en kvalitativ studie som inkluderte fem semistrukturerte intervjuer med delemneledere fra medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø. Intervjuene tok utgangspunkt i en intervjuguide som var basert på den didaktiske relasjonsmodellen. Intervjuene ble transkribert fortløpende. Tematisk analyse ble brukt som analysemetode. Resultat: Analysen førte til tre overordnede temaer. Det første temaet handlet om hvilken oppfatning informantene hadde om hva delemnelederjobben gikk ut på. Det kom fram at informantene hadde en felles oppfatning av at delemnelederjobben handler om å få delemnet de ledet til å fungere på best mulig måte. Hva de enkelte delemnelederne legger i jobben virker derfor å avhenge av hvor godt vedkommende mener at delemnet fungerer. Det neste temaet handlet om hvordan delemnelederne opplevde at studieplanen var å forholde seg til som verktøy i undervisningsplanleggingen. Alle informantene opplevde studieplanen som vanskelig å forholde seg til, hovedsakelig på grunn av at ambisjonene i studieplanen ikke samsvarte med ressursene tilgjengelig. Det siste temaet handlet om hvordan informantene opplevde den overordnede styringen av studiet. Her kom det fram at alle informantene savnet en mer tydelig ledelse av medisinstudiet, både nasjonalt og lokalt. Konklusjon: Informantene anså delemnelederne som den aktøren med hovedansvaret for at delemnelene skulle fungere best mulig, gitt rammene de hadde å operere innenfor. Universitetet kan ha mye å tjene på å forske videre på de ansattes oppfatninger av egen rolle, da forskning har vist at rolletvetydighet og/eller rollekonflikt er negativt assosiert med utbrenthet, tilfredshet med jobben og jobbengasjement. Informantene møtte på mange forskjellige problemer i undervisningsplanleggingen, men flere av dem så ut til hovedsakelig å komme av to ting: at studieplanen opplevdes som vanskelig å følge og mangel på overordnet ledelse. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
MED-3950
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
MED-3950
Andreassen, Sarah
Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
MED-3950
description Bakgrunn: Mens det har blitt lagt ned betydelig innsats i å forbedre studieplanen til medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø (UiT), har veien fra studieplan til en konkret undervisning fått langt mindre oppmerksomhet. Formålet med denne studien var opprinnelig å undersøke delemneledernes perspektiver på undervisningsplanleggingen, men etter hvert som ny innsikt ble vunnet ble formålet rettet mot hvilke syn delemnelederne har på egen rolle, og hvilke problemer de møter på i undervisningsplanleggingen. Materiale og metode: Det ble utført en kvalitativ studie som inkluderte fem semistrukturerte intervjuer med delemneledere fra medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø. Intervjuene tok utgangspunkt i en intervjuguide som var basert på den didaktiske relasjonsmodellen. Intervjuene ble transkribert fortløpende. Tematisk analyse ble brukt som analysemetode. Resultat: Analysen førte til tre overordnede temaer. Det første temaet handlet om hvilken oppfatning informantene hadde om hva delemnelederjobben gikk ut på. Det kom fram at informantene hadde en felles oppfatning av at delemnelederjobben handler om å få delemnet de ledet til å fungere på best mulig måte. Hva de enkelte delemnelederne legger i jobben virker derfor å avhenge av hvor godt vedkommende mener at delemnet fungerer. Det neste temaet handlet om hvordan delemnelederne opplevde at studieplanen var å forholde seg til som verktøy i undervisningsplanleggingen. Alle informantene opplevde studieplanen som vanskelig å forholde seg til, hovedsakelig på grunn av at ambisjonene i studieplanen ikke samsvarte med ressursene tilgjengelig. Det siste temaet handlet om hvordan informantene opplevde den overordnede styringen av studiet. Her kom det fram at alle informantene savnet en mer tydelig ledelse av medisinstudiet, både nasjonalt og lokalt. Konklusjon: Informantene anså delemnelederne som den aktøren med hovedansvaret for at delemnelene skulle fungere best mulig, gitt rammene de hadde å operere innenfor. Universitetet kan ha mye å tjene på å forske videre på de ansattes oppfatninger av egen rolle, da forskning har vist at rolletvetydighet og/eller rollekonflikt er negativt assosiert med utbrenthet, tilfredshet med jobben og jobbengasjement. Informantene møtte på mange forskjellige problemer i undervisningsplanleggingen, men flere av dem så ut til hovedsakelig å komme av to ting: at studieplanen opplevdes som vanskelig å følge og mangel på overordnet ledelse.
format Master Thesis
author Andreassen, Sarah
author_facet Andreassen, Sarah
author_sort Andreassen, Sarah
title Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
title_short Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
title_full Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
title_fullStr Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
title_full_unstemmed Undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsø
title_sort undervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: en kvalitativ intervjustudie fra universitetet i tromsø
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22884
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22884
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766219154580307968